۱۳۸۸ آبان ۱۸, دوشنبه

خبرنامه ی دوشنبه هجدهم آبان ۱۳۸۸

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد) ‌ء

خبرنامه ی شماره ی ۱۲۷- دوشنبه هجدهم آبان ماه ۱۳۸۸ 


برنامه های آینده

- تظاهرات به سبک ایرانی در عصر پنجشنبه، گردش با خانواده در سطح شهر و پارک ها

- حضور در پارک لاله در عصرعای  شنبه در کنار مادران داغدار


خلاصه ی خبرها

پایگاه خبری جماران : میرحسین موسوی در مصاحبه ای دیدگاه های خود را پیرامون سابقه رقابت های جناحی و شرایط کنونی جمهوری اسلامی بیان کرده است. وی در ایم مصاحبه گفت : "جوانمردانه نیست به مردم بگوییم علی‌رغم همه بدی‌ها و ضعف‌ها و فسادها پشت حاکمیت بایستند."  وی افزود : "واگذاری پیمان های چند میلیارد دلاری به سپاه نه به نفع اقتصاد کشور است، نه به نفع سپاه و نه به نفع کلیت نظام و این رویکرد به تنهایی می تواند کشور را در معرض خطر قرار دهد." . وی در مورد نقش قانون اساسی در ایجاد وحدت، با اظهار این نظر که در حال حاضر برخی اصول قانون اساسی پر رنگ شده و برخی دیگر کنار گذاشته شده، افزود " خود قانون اساسی هم وحی نیست و اگر لازم باشد می تواند اصول آن مورد تجدید نظر قرار گیرد." متن کامل مصاحبه به پیوست منتشر می گردد.

 

بی بی سی: مهدی کروبی  با اشاره به رفتار دوگانه دولت ایران در ارتباط با برنامه هسته ای و رابطه با آمریکا گفته است که حکومت ایران دچار سردرگمی است. وی در یک پیام ویدیویی که در شبکه های اجتماعی اینترنت منتشر شده  گفت  که دولت ایران از سویی تلاش می کند تا باب رابطه با آمریکا و گفت و گو در باره برنامه هسته ای را باز کند و از سویی روز دیگر آن را به هم می زند. وی همچنین گفت   : منافع ملت ایران نمی تواند هرروز دستخوش تغییرات ناشی از تحلیل هایی باشد که مردم از آن بی خبر هستند." آقای کروبی با اشاره به دوگانگی در رفتار حکومت گفته است که این رفتار دوگانه باعث بی اعتمادی مردم به حکومت می شود و "حق شان هم هست که اعتماد نکنند."

 

رادیو فردا: دادستان عمومى و انقلاب تهران روز دوشنبه، سه كوهنورد آمريكایی را كه حدود سه ماه و نيم پيش، از كردستان عراق وارد خاك ايران شده بودند به جاسوسى متهم كرد. همزمان با اعلام اين خبر، هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا، بار ديگر خواستار آزادى فورى اين سه كوهنورد شد.

 

نوروز: ا نجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز با صدور بیانیه ای نسبت به بازداشت بهنام نیکزاد و حسن علیزاده،  دو دانشجوی این دانشگاه که در روز13 آبان در ایستگاه اتوبوس های ویژه دانشگاه توسط افراد لباس شخصی بازداشت شدند، اعتراض کردند.

 

بی بی سی: به گزارش دو خبرگزاری ایرانی، دولت اعلام کرده است که 40 نفر دیگر از معترضانی که به علت حضور خیابانی در 13 آبان، دستگیر شده بودند آزاد شده اند.

 

پارلمان‌نیوز: محمد خاتمی شرط تحقق وحدت و تفاهم ملی را در این دانست که  اولا بزرگان باید بپذیرند که در جامعه مشکل و بحران  وجود دارد، ثانیا  این‌که در عین حال که همه سلایق باید آزاد باشند، همه امکانات و مصونیت‌ها در اختیار یک سلیقه خاص که جز به حذف نمی‌اندیشد، قرار نگیرد و همه بتوانند صحبت کنند.

 

نوروز: دومین جلسه رسیدگی به اتهامات بهزاد نبوی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی علیرغم درخواست او به صورت غیرعلنی  برگزار شد و وی به دفاع از خود پرداخت.در این جلسه وی کلیه اتهامات وارده را رد کرد. 

 

رادیوفردا: آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع شیعه، از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا هر چه زودتر نسبت به دادگاه متهمان حادثه کوی دانشگاه و بازداشتگاه کهریزک اقدام کند. وی عدم اقدام سریع در این مورد را زمینه ‌ساز بی‌اعتمادی مردم به دستگاه قضایی دانست. 

 

نوروز : محسن آرمین، سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی گفت : جريان اصولگرای حاكم ديگر از حمايت مراجع و روحانيت طراز اول برخوردار نيست و مداحان جايگزين مراجع در حمايت از اين جريان شدند. وی جنبش سبز را مولد حرکت اصلاحی دانست و در همین ارتباط گفت: جنبش سبز شکل توده‌ای شده حرکت اصلاحی است . حرکت اصلاحی به‌رغم گسترشی که داشت ولی در حد نخبگان سیاسی و فعالان حزبی محدود بود. 

تغییر: سید محمد خاتمی با حضور در منزل مهدی کروبی از اتفاقات پیش آمده برای آقای کروبی در ۱۳ آبان دلجویی کرد . 

پارلمان‌نیوز: خانواده «سعيد عباسي» که در حوادث پس از انتخابات جان خود را از دست داده در تماس با دفتر روزنامه حیات‌نو خواستار انعکاس بى‌احترامى به مزار اين جوان شدند و با ارسال عکس مزار او قبل و بعد از شکستن سنگ، نسبت به اين حرکت اعتراض کردند.   اخبار مشابهی از صدمه زدن به مزار ندی آقاسلطان نیز منتشر شده است.

 

بی بی سی: دانشگاه آکسفورد بریتانیا بورسیه ای را به نام ندا آقا سلطان، یکی از قربانیان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، تاسیس کرده است. کالج کوئینز، دانشگاه آکسفورد، در خبری که در وبسایت خود منتشر کرده اعلام داشته است که با برخورداری از هدایایی که دو فرد دانش دوست در اختیار این کالج قرار داده اند بورسیه ای را به نام ندا آقا سلطان برای استفاده دانشجویان فوق لیسانس رشته فلسفه این کالج تاسیس کرده است.

 

بی بی سی: نه  تشکل صنفی خانه سینما در نامه ای سرگشاده به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در اعتراض به ممنوع الخروج شدن سه نفر از سینماگران ایرانی خواهان پیگیری و حل مشکل آنان شده اند. جعفر پناهی، فاطمه معتمد آریا و مجتبی میرتهماسب سه سینماگری هستند که هنگام خروج از مرز ایران در فرودگاه از سفر آنها ممانعت شد.

 

وبلاگ مادران داغدار: شنبه گذشته  نیروی انتظامی به همراه لباس شخصی ها مانع تجمع مادران داغدار در پارک لاله شدند و به اصرار آنان را از پارک به سمت خیابان بردند و پراکنده کردند.  


اخبار دانشگاه ها

بامدادخبر:  در پی دستگیری دو تن از دانشجویان دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، در روزهای شنبه و یکشنبه  ، دانشجویان این دانشگاه دست به اعتصاب غذای بی‌سابقه‌ای زدند و در جلوی سلف دانشکده اقدام به تحصن و سردادن شعار "الله‌اکبر" نمودند.   پس از اعتراض دانشجویان به حضور صفارهرندی در این دانشگاه  نیروهای امنیتی شبانه به منزل  علی پرویز و سهیل محمدی یورش برده  و آن ها را به صورت غیر قانونی به مکان نامعلومی منتقل کرده اند.  فیلم کوتاهی از این اعتصاب غذا به پیوست منتشر می شود.

بی بی سی: بار دیگر با حضور حسین صفار هرندی وزیر ارشاد سابق دولت احمدی نژاد در یک دانشگاه گیلان ، دانشجویان با شعارهای اعتراضی در جلسه سخنرانی وی حضور یافته اند. وی یکشنبه در تالار حکمت دانشگاه گیلان در شهر رشت سخنرانی داشت که با شعارهای اعتراضی از جمله "ننگ ما، ننگ ما، وزیر فرهنگ ما" و "دیکتاتور بیچاره، جنبش ادامه داره" روبرو شد.

 فیلم کوتاهی از این اعتراض به پیوست منتشر می شود.


اخبار زندانیان، شهدا و مفقودین 

بی بی سی: هادی حیدری (کاریکاتوریست)، ابراهیم شیرکوند، محمد امین شیرزاد، محمد جواد مظفری و میثم وره چهره که دو هفته پیش در جریان مراسم دعای کمیل دستگیر شده بودند آزاده شدند.


تحلیل

خلاصه ای از تحلیل با عنوان " تغيير تاريخی در راه است"  نوشته الاهه بقراط  در کیهان لندن:

برخی انقلاب را معادل يک روند خونين و خشونت‌بار و اصلاح را معادل روندهای مسالمت‌آميز و صلح‌جويانه قرار می‌دهند. ولی تفاوت در  نامگذاری هيچ تغييری در آنچه اکنون در ایران در حال روی دادن است و نتايج آن، نمی‌دهد!  

اصلاح به اراده، ظرفيت و ايدئولوژی حکومت بستگی دارد. اين حکومت است که می‌تواند (اراده کند) دست به اصلاحات بزند. هيچ ملتی تا کنون نتوانسته است از پايين، حکومتی خودکامه را وادار به اصلاحات کند. انقلاب‌ مخملی که رژيم "اصلاح‌طلبان" را به آن متهم می‌کند، در جوامعی ممکن است که در آنها قواعد بازی دمکراسی تا اندازه‌ای رعايت شود.  اعتراضات مسالمت‌آميز مردم پس از ۲۲ خرداد کاملا انقلابی بود. اما راهی که جمهوری اسلامی در پيش گرفته است، نه اصلاحات است و نه تحميل انقلاب. در بهترين حالت، فروپاشی است البته به شرطی که پيش از آن، غرب را به اقدام نظامی عليه خود برنيانگيزد. جنبش‌های اجتماعی يعنی فرصت و امکان برای همه، از جمله حکومت. برای پيروزی و موفقيت اين جنبش‌ها هيچ  تضمينی وجود ندارد. ايران امروز رويدادهايی را از سر می‌گذراند که در آنها تجربه‌ای ندارد. قطعا از نظر مضمون و هدف می‌توان شباهت‌هايی با رويدادهای پيشين، از انقلاب مشروطه تا انقلاب مشروعه يافت، ليکن آنچه امروز در حال روی دادن است، تجربه‌ای نو و بی‌همتاست. برای حکومت، فروپاشی است. برای جامعه اما بسی فراتر از فروپاشی يک حکومت است: يک تعيين تکليف نهايی است با خود، با تاريخ خود، با فرهنگ و سنت خود، و با امروز و با جهان. اين يک تغيير تاريخی است.  


توصیه و هشدار

محسن سازگارا درگفتگوی روزانه یکشنبه و دوشنبه  خود به نکات زیر اشاره کرد: 

-وی با اشاره به ممانعت پلیس از تجمع مادران داغدار این هفته، همراهی با این گروه و همچنین خانواده زندانیان را از کنش های سیاسی لازم و مثبت معرفی کرد.

- وی به اعتصاب کارگران مخابرات راه دورشیراز اشاره کرد و گفت که باید با آن ها همراهی کرد.

- وی در مورد افشا گری ها و شناسایی مزدوران کودتاچی تاکید کرد که باید در محل سکونت و کار این افراد آن ها را به طور جدی طرد کرد تا از همراهی خود با کودتاچیان دست بردارند ولی در مقابل به محض توبه و فاصله گرفتنشان باید آن ها را پذیرفت و بخشید. ( وی تماس با منزل آن ها را به عنوان روش خوبی برای تحت فشار قرار دادن آنها پیشنهاد کرد)

- وی با اشاره به خشونت بی سابقه کودتاچیان در روز سیزده آبان در دانشگاه شیراز گفت که باید برای کنش های آینده تدابیری اندیشیده شود تا از صدمه دیدن اعضا جنبش جلوگیری به عمل آید.

- وی در مورد آینده جنبش تاکید کرد که باید.  در سه سطح گسترش یابد:  رشد جغرافیایی، رشد طبقاتی و رشد کیفی ( سازماندهی و اطلاعاتی ) . این رشد برای رسیدن به مرحله نهایی و بلوغ نهایی جنبش لازم است.

- وی در مورد شانزده آذر گفت که این کنش بیشتر در دانشگاه ها ( دولتی و آزاد) مطرح خواهد بود ولی باید آن را به دانش آموزان دبیرستان ها و مدارس نیز انتقال داد و طبیعتا معلم ها را نیز وارد کرد.

- وی  نهایی شدن معامله مخابرات از طرف سپاه را نزدیک دانست و گفت که در پی آن باید برنامه ریزی جدی برای تحریم سراسری مخابرات باید انجام شود و پیگیری شود.

- وی در مورد نحوه برخورد با کودتاچیان بر سه اصل مشروعیت  زدایی ، فرسایش و ایجاد اختلاف و نیز فلج سازی کارها تاکید کرد و با توجه به نقش محوری سپاه در کودتا آن را مهمترین هدف برای پیگیری این سه محور دانست.

- وی در مورد این که آیا می توان در تاسوعا و عاشورا با حضور همگانی در خیابان ها به سمت نهایی کردن جنبش پیش رفت آن را منوط به این دانست که چه قدر بتوان سپاه را  تضعیف کرد و بر ضد تمامیت خواهی سپاهیان کودتاچی در همه عرصه ها حرکت کرد.



پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group