۱۳۸۸ دی ۵, شنبه

خبرنامه ی شنبه ۵ دی ماه ۱۳۸۸

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء

خبرنامه شماره ۱۴۸ - شنبه پنجم دی ماه ۱۳۸۸

 ‌ء


برنامه های آینده
برگزاری راهپیمایی در روز عاشورا. مسیرهای پیشنهادی برای این راه پیمایی در شهرهای مختلف به شرح زیر است:

تهران: میدان امام حسین تا میدان آزادی
اصفهان: خ چهارباغ پایین - میدان انقلاب (سی و سه پل) تا میدان تختی
اهواز: خیابان طالقانی - میدان شهدا تا خ دکتر شریعتی
اردبیل:‌ میدان امام حسین - خ امام خمینی - میدان امام خمینی - میدان عالی قاپو - خ شیخ صفی تا میدان امام خمینی
اراک: خ امام خمینی - میدان ولی عصر تا میدان شهدا
ارومیه: خ امام - میدان انقلاب تا بازار
بندر عباس: خ امام خمینی - از میدان انقلاب تا میدان شهدا
یزد: چهارراه شهدا خ قیام تا میدان فاطمی
همدان: میدان امام خمینی - میدان بوعلی تا میدان آزادی
ساری: خ جمهوری اسلامی - میدان ساعت تا میدان شهدا
رشت: میدان انقلاب تا میدان شهدا
تبریز: خیابان جمهوری اسلامی - میدان شهدا - میدان توحید
ایلام: میدان امام خمینی - خ فردوسی - میدان ۲۲ بهمن
قزوین: خ امام خمینی و آیت الله طالقانی - از میدان ولی عصر تا میدان جهاد
قم: خ استانه - میدان آستانه - بلوار شهید منتظری - خ مرعشی نجفی - میدان شهدا
کرج: خیابان طالقانی - برج ساعت تا میدان هفت تیر
کرمان: خ میرزا رضا کرمانی - میدان فابریک تا میدان مشتاقیه
کرمانشان: بلوار شهید مطهری - از میدان غدیر تا میدان شهید رجایی
یاسوج:‌ خ جمهوری اسلامی - میدان آزادی تا میدان بسیج
مشهد: بلوار امام رضا - فلکه برق تا حرم و بلوار طبرسی - از میدان راه آهن تا حرم
زنجان: خیابان منتهی به حسینیه اعظم زنجان
نجف آباد: به سمت حسینیه اعظم نجف آباد

خلاصه ی خبرها

نوروز: مراسم سخنرانی سیدمحمد خاتمی در حسینیه شماره ۱ جماران که با حضور نزدیک به ۴ هزار نفر از مردم عزادار عصر روز شنبه برگزار شد، با هجوم نیروهای لباس شخصی و انتظامی به خشونت کشیده شد. سخنرانی خاتمی درحالی در حسینیه جماران آغاز شد که بیش از ۲ هزار نفر از مردم عزادار که سیاهپوش بودند و نمادهای سبز به همراه داشتند، در درون حسینیه حضور داشته و تقریبا همین تعداد نیز در بیرون به سخنرانی گوش فراداده بودند. هنگامی که سخنان خاتمی به موضوع سیاسی روز و بحث آزادی رسید، تعدادی از نیروهای بسیجی با شعار "ابوالفضل علمدار خامنه ای را نگهدار" مراسم را متشنج کردند. نیروی انتظامی نیز در بیرون حسینیه با باتوم و شوکر مردم عزادار را مورد ضرب و شتم قرار داد. در داخل نیز لباس شخصی ها با زنجیر و باتوم مردم عزادار را مضروب کردند. اطرافیان خاتمی با تشکیل حلقه ای به دور او مانع از آسیب رساندن لباس شخصی ها به او شدند. مردم عزادار که پس از پرتاب گاز اشک آور و ضرب و شتم از سوی نیروی انتظامی پراکنده شده بودند، به سمت خیابان نیاوران سرازیر شده و در طول خیابان با سردادن شعارهای، "مرگ بر دیکتاتور"، "یاحسین میرحسین"، "این ماه ماه خون است یزید سرنگون است" دست های خود را علامت پیروزی بالا بردند. ماشین ها نیز با بوق زدن همراهی خود را با مردم عزادار معترض نشان دادند.

رادیوفردا: گزارش های رسیده از تهران حاکی است که ماموران گارد ویژه، انتظامی و لباس شخصی روز شنبه به معترضین که در مراسم عزاداری تاسوعا در تهران شرکت کرده اند، حمله کرده و درگیری هایی روی داده است. به گفته یکی از شاهدان عینی از صبح امروز نیروی های گارد ویژه، انتظامی، و لباس شخصی بطور وسیعی در خیابانهای مرکزی تهران به ویژه در پل چوبی، با مردم درگیر شده و شیشه های خودروهایی که در محل هستند و یا آنهایی را که با بوق زدن اعتراض می کردند را با باتوم شکستند. همچنین بر اساس این گزارش ها در میدان های انقلاب، فردوسی، امام حسین و هفت تیرتهران هم درگیری هایی روی داده است.

نوروز: در ادامه برخورد با عزاداران حسینی و سوگواران آیت الله منتظری در اصفهان، عصر شنبه محله حسین آباد اصفهان صحنه درگیری نیروهای لباس شخصی و یگان ویژه با مردم عزادار بود. نیروهای امنیتی با باتوم، گاز اشک آور و گاز فلفل به مردم عزادار حمله کردند و مسجد اعظم حسین آباد، از پایگاه های اصلی نیروهای انقلابی اصفهان در دوران مبارزه با رژیم شاهنشاهی را بسته و از ورود عزاداران و هیات های مذهبی که به صورت سنتی در این مسجد گردهم می
آمدند جلوگیری کردند. گزارش های رسیده از اصفهان بازداشت حداقل بیست نفر در درگیری های شنبه عصر را تائید می کند. همچنین نیروهای امنیتی خانه و دفتر آیت الله طاهریرا نیز به طور کامل محاصره کردند.

نوروز: مراسم شب عاشورا در دارالزهرای تهران با محاصره این محل توسط بیش از دوهزار نیروی لباس شخصی که با اتوبوس به محل آورده شده بودند، برگزار شد. لباس شخصی ها با هجوم به اتومبیل حجه الاسلام هادی غفاری که به همراه همسرش قصد شرکت در مراسم عزاداری امام حسین(ع) را داشت شیشه های آن را شکستند و ضمن ضرب و جرح وی، با آجر به سر همسر او کوبیدند و او را مجروح ساختند. این عده که به قصد درگیری آمده بودند برای متفرق کردن زنانی که مشغول خواندن زیارت عاشورا بودند، گاز اشک آور پرتاب کردند. لباس شخصی های مهاجم تا ساعت ده شب به محاصرۀ محل و جلوگیری از ورود مردم به دارالزهرا ادامه دادند و پس از آن بطور سازمان یافته محل را ترک کردند.
نوروز: خانواده های زندانیان سیاسی نوزدهمین بیانیه خود را در آستانه روز عاشورا صادر کردند.
در این بیانیه آمده است: ظهر عاشورا وعده همه بستگان آزادگان دربند است که هرجا که خیمه حسینی برپاست الله اکبر گویان و با فریاد یاحسین و یازینب، رهایی عزیزانمان را که بیش از شش ماه است در بند و رنجند، طلب کنیم.
رادیوفردا: سایت کلمه ، متعلق به میرحسین موسوی، هشدار داده است که براساس اطلاعاتی که بدست آورده ، کسانی که این سایت آنها را "نیروهای زخم خورده از مراسم عظیم تشییع آیت الله منتظری" توصیف کرده است، قصد دارند با تکرار سناریوی کارناوال عاشورا در روز جمعه، امروز؛ با حرمت شکنی در مراسم عزدارای محرم، این اقدامات را به جنبش سبز نسبت دهند. سایت اینترنتی "کلمه" ، افزوده است: ظاهرا قرار است برخی از خانم های معلوم الحال را برای این منظور جمع کنند.

رادیوفردا: محسن کدیور، روحانی دگر‌اندیش ایرانی، ضمن آنکه از کشورهای غربی خواسته است، با حکومت کنونی ایران به عنوان دولتی مشروع رفتار نکنند، ابراز اطمینان کرده است که رژیم حاکم بر ایران دیر یا زود سرنگون خواهد شد. محسن کدیور در گفت‌‌وگویی با هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» در پاسخ به پرسشی درباره چشم‌انداز جنبش سبز در ایران گفته است: «مخالفان هر روز که می‌گذرد، اهداف خود را روشن‌تر و جسورانه‌تر تشریح می‌کنند. با این حال ما باید صبور باشیم. من نمی‌دانم، دقیقاً چه زمانی، اما اطمینان دارم که رژیم از هم فرو خواهد پاشید».

جرس: در پی ممانعت نهادها و ماموران حکومتی از برگزاری مراسم یادبود آیت الله العظمی منتظری "ستاد برگزاری مراسم ترحیم و بزرگداشت آیت الله العظمی منتظری" با صدور بیانیه ای اعلام موجودیت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: "مراسم هفتم آنکه حسین علی بود و عمری را به روش علوی زیست و با مبنای حسینی مبارزه کرد در روز عاشورای حسینی در سراسر کشور در ضمن مراسم سنتی عزاداری برگزار می کنیم

نوروز: نیروهای امنیتی و انتظامی زنجان مانع از برگزاری مجلس بزرگداشت آیت الله منتظری شدند. این مراسم بزرگداشت قرار بود از ساعت ۱۵ پنجشنبه به دعوت آیت الله بیات زنجانی در مسجد جامع زنجان برگزار شود. انبوه عزاداران فقیه عالیقدر، مقلدین، هوادران جنبش سبز، اصلاح طلبان استان و شخصیت های سیاسی و اجتماعی که به قصد شرکت مراسم بزرگداشت آیت الله منتظری در سبزه میدان زنجان حاضر شده بودند، با درهای بسته مسجد جامع و تعداد بسیار زیاد نیروهای انتظامی، امنیتی و لباس شخصی مواجه شدند.

رادیوفردا: مراسم یادبود آیت الله منتظری که قرار بود بعد از ظهر پنجشنبه در میدان توپخانه تهران برگزار شود با تجمع مردم و حضور لباس شخصی ها و ماموران امنیتی به اعتراض و درگیری انجامید. در جریان این تظاهرات، نیروهای موتورسوار با باتون و گاز اشک آور به جمعیت حمله کردند و با افزایش ماموران، گرداگرد میدان توپخانه به محاصره نیروهای امنیتی و انتظامی درآمد.

نوروز: همسر شهيد همت روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت آيت‌الله منتظری که قرار بود در مسجد سيد اصفهان برگزار شود، مورد ضرب و شتم نيروهای لباس شخصی قرار گرفت. لباس شخصی‌ها با بستن در اصلی مسجد سيد به مردم گاز فلفل و گاز اشک‌آور پرتاب کردند. در جريان اين حمله همسر شهيد همت نيز مورد ضرب و شتم لباس شخصی ها قرار گرفت.

نوروز: روزنامه تایمز لندن، ندا آقا سلطان را که در جریان اعتراض های خیابانی پس از انتخابات اخیر به ضرب گلوله کشته شد، به عنوان فرد سال این روزنامه انتخاب کرد. این روزنامه در شماره روز شنبه ۲۶ دسامبر (پنجم دی) نوشت پس از انتشار تصاویر غرق در خون ندا آقا سلطان، او به نماد جهانی مخالفت با استبداد تبدیل شده است.
نوروز: از روز سه شنبه کمتر از 24 ساعت پس از خاکسپاری پیکر پاک آیت الله العظمی منتظری، وبسایت معظم له توسط بخش سایبری سپاه پاسداران مسدود شد.

جرس: مادران عزادار با انتشار بیانیه ای به تهدید و بازداشت اعضای خانواده جان باختگان حوادث اخیر، از جمله مراجعه‌ اخیر ماموران امنیتی به مجتمع مسکونی محل زندگی مادر سهراب اعرابی و جمع آوری عکس‌های سهراب و اقدام به تهدید و ارعاب مادر وی و همچنین بازداشت برادر کیانوش آسا اعلام اعتراض کردند.

رادیو زمانه: به نشانه اعتراض به برکناری میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر ایران، معاون هنری این فرهنگستان نیز از سمت خود استعفا داد. به گزارش ایلنا محمدمهدی حیدریان از زمان اعلام خبر برکناری میرحسین موسوی، در فرهنگستان هنر حاضر نشده‌است.

رادیوفردا: در واکنش به شعارنویسی هواداران جنبش سبز بر روی اسکناس‌ها در ایران، بانک مرکزی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد مردم تا ۱۷ دی‌ماه سال جاری فرصت دارند تا اسکناس‌های شعارنویسی شده خود را تعویض کنند.

توصیه و هشدار

محسن سازگارا در صحبت های پنج شنبه ی خود به موارد زیر اشاره کرد:
-او تصریح کرد که مراسم تاسوعا و عاشورا در تهران از میدان امام حسین تا میدان آزادی برگذار خواهد شد و از ۱۰-۱۱ صبح در این مسیر همه ی دسته ها به هم می پیوندند. شخصیت های جنبش هم حضور خواهند داشت. مسیرهای شهرستان هنوز قطعی نشده ولی به طور طبیعی می توان مسیرهای سنتی را استفاده کرد. او همچنان از همه درخواست کرد که در این مراسم با آرامش رفتار کنند.
-سازگارا اشاره کرد که در قم وقتی چند صد هزار نفر حضور داشتند کودتاچیان امکان حضور نداشتند، ولی هنگامی که جمعیت رفت به منازل آقایان منتظری و صانعی حمله کردند. این نشان می دهد که وقتی جمعیت متحد است آن ها هیچ کاری نمی توانند صورت دهند.
-او توضیح داد که در اصفهان کودتاچیان با استخدام گروهی لات که توسط نیروی انتظامی حمایت می شدند اقدام به برهم زدن مراسم ختم آقای منتظری کردند و گروهی از این الوات توسط بچه های اصفهان شناسایی شده و روشن شده که سوء سابقه دارند. سازگارا همچنین به این گروه لباس شخصی اختار داد که چون هیچ ارگانی مسئولیت آن ها را رسما نمی پذیرد «جانشان پای خودشان است». او همچنین به مراسم در نجف آباد که بدون اختلال برگذار شد اشاره کرد که نشان می دهد در صورت اتحاد جمعیت از عده ای مزدور لات کاری بر نمی آید.
-سازگارا تظاهرات همسران کارگران در اراک را حرکتی بسیار مثبت دانست و سایر حرکت های کارگری را با انجام حرکات مشابه دعوت کرد.
-او گفت که به دنبال عزل آقای موسوی از فرهنگستان هنر عده ای از اعضای این فرهنگستان استعفا داده اند.
-سازگارا تصریح کرد که درخواست بانک مرکزی از مردم مبنی بر خودداری از نوشتن شعار بر روی اسکناس ها نشان از موفقیت حرکت شعار نویسی بر روی اسکناس و استفاده از آن به عنوان یک رسانه دارد.
-در دانشگاه هنر تهران و دانشگاه فردوسی مشهد در روز چهارشنبه تظاهرات برکذار شده که شعار «تجاوز، جنایت، مرگ بر این دیانت» قابل توجه است.

سازگارا در گفتگوی جمعه ی خود به تشریح موارد زیر پرداخت:
-او از وضعیت رشید اسماعیلی، از فعالین جنبش سبز، که مبتلا به بیماری سرطان بوده و دستگیر شده است ابراز نگرانی کرد و مسئولیت سلامتی وی را به دوش دستگیر کنندگان دانست.
-مراسم بزرگداشت آقای منتظری در زنجان علی رغم درگیری های مختصر در روز پنج شنبه انجام شد و بچه ها نشان دادند استخدام عده ای لات نمی تواند مانع پیشروی جنبش گردد.
-در تهران نیز علی رغم اطلاع رسانی ضعیف، فعالین در میدان توپخانه تظاهراتی برگذار کرده اند طوری که جمعیت تا خیابان منوچهری هم رفته است. این تظاهرات با درگیری های مختصری همراه بوده.
-سازگارا تصریح کرد که کودتاچیان برنامه داشته اند که نیروهای خود را از سراسر کشور به کار گیرند و تمام مسیر میدان امام حسین تا میدان آزادی را در روز عاشورا تسخیر کنند و به این ترتیب مانع از تجمع مخالفان شوند. اما با توجه به راهپیمایی های برنامه ریزی شده در شهرستان ها (در مسیرهای سنتی هر شهر) مجبور به نگه داشتن نیروهای خود در شهرستان ها شده اند. او اضافه کرد که به این ترتیب انتظار می رود در مسیر میدان امام حسین تا میدان آزادی، فرصت مناسبی برای برگذاری تظاهرات فراهم گردد.
-او تشریح کرد که کودتاچیان برنامه ریزی کرده اند که عده ای با ظاهر زننده را در روز عاشورا به خیابان بفرستند و با برگذاری کارنوال هایی و پخش فیلم های آن از تلویزیون جهت تخریب اعتبار جنبش سبز اقدام کنند. برای مقابله با این توطئه، سازگارا توصیه کرد در صورت برخورد با این افراد دور آن ها را خالی کرده و برای شناسایی از آن ها فیلم و عکس تهیه کنیم.
-سازگارا همچنین تاکید کرد که توجه جهانیان به وقایع ایران در روزهای عاشورا و تاسوعا جلب شده و آن ها درپی اندازه گیری قدرت جنبش مردمی ایران خواهند بود و این موضوع اهمیت رفتن به خیابان در این روزها را افزایش می دهد.
-او همچنین به تظاهرات روز پنج شنبه در دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد و شعار «شده کفن بپوشم، وطن نمی فروشم» را که در این دانشگاه داده شده است مورد توجه قرار داد.


محسن سازگارا در گفتگوی روز شنبه به موارد زیر اشاره کرد:
- شب گذشته (جمعه شب) بچه ها در مناطق مختلف تهران و تبریز و شهرهای دیگر، علی رغم تهدیدهای حکومت، در دسته های عزاداری شعارهای ضد حکومت سردادند و هنگام حضور نیروهای امنیتی متفرق شدند.
-گزارش های رسیده حاکیست که شب گذشته کودتاچیان نیروهای بسیاری را در پادگان لشکر تهران سپاه در نزدیکی بیت رهبری مستقر کرده اند تا در صورت هجوم مردم به سمت بیت از آن حفاظت کنند. آن ها باید متوجه باشند که هنگام حضور میلیونی مردم، تمامی مراکز اقتدار حکومت از قبیل صدا و سیما، استانداری ها،‌ وزارت کشور، دادستانی های انقلاب و غیره ممکن است در معرض خشم مردم قرار گیرند.
-اختلافات پیش آمده در حکومت در پی سفر آقای لاریجانی به مصر (که در فرودگاه مورد اعتراض حامیان احمدی نژاد قرار گرفت) و در مساله ی انتصاب ریاست جدید فرهنگستان هنر نشان دهنده ی سرگشتگی آقای خامنه ای و عدم توانایی وی در کنترل بخش های اصلی حکومت کودتاست.
-برای روز عاشورا در تهران مسیر اصلی از میدان امام حسین تا میدان آزادی تایین شده است که مردم می توانند از هریک از خیابان های منتهی به این مسیر برای ورود به آن استفاده کنند، ضمن اینکه در چهره های شاخص جنبش در روز عاشورا در همین مسیر حاضر خواهند شد. همچنین در صورت بسته بودن این مسیر خیابان های ولیعصر و شریعتی به عنوان مسیرهای جایگزین انتخاب شده اند. در شهرستان ها مسیرهای پیشنهاد شده از این قرار است:
یزد: چهارراه شهدا خ قیام تا میدان فاطمی
همدان: میدان امام خمینی - میدان بوعلی تا میدان آزادی
ساری: خ جمهوری اسلامی - میدان ساعت تا میدان شهدا
رشت: میدان انقلاب تا میدان شهدا
تبریز: خیابان جمهوری اسلامی - میدان شهدا - میدان توحید
ایلام: میدان امام خمینی - خ فردوسی - میدان ۲۲ بهمن
اصفهان: خ چهارباغ پایین - میدان انقلاب (سی و سه پل) تا میدان تختی
اهواز: خیابان طالقانی - میدان شهدا تا خ دکتر شریعتی
اردبیل:‌ میدان امام حسین - خ امام خمینی - میدان امام خمینی - میدان عالی قاپو - خ شیخ صفی تا میدان امام خمینی
اراک: خ امام خمینی - میدان ولی عصر تا میدان شهدا
ارومیه: خ امام - میدان انقلاب تا بازار
قزوین: خ امام خمینی و آیت الله طالقانی - از میدان ولی عصر تا میدان جهاد
قم: خ استانه - میدان آستانه - بلوار شهید منتظری - خ مرعشی نجفی - میدان شهدا
کرج: خیابان طالقانی - برج ساعت تا میدان هفت تیر
کرمان: خ میرزا رضا کرمانی - میدان فابریک تا میدان مشتاقیه
کرمانشان: بلوار شهید مطهری - از میدان غدیر تا میدان شهید رجایی
یاسوج:‌ خ جمهوری اسلامی - میدان آزادی تا میدان بسیج
مشهد: بلوار امام رضا - فلکه برق تا حرم و بلوار طبرسی - از میدان راه آهن تا حرم
بندر عباس: خ امام خمینی - از میدان انقلاب تا میدان شهدا
زنجان: خیابان منتهی به حسینیه اعظم زنجان
محسن سازگارا در پایان از همگان درخواست کرد که در راه پیمایی روز عاشورا گرفتن فیلم و عکس و اصول مبارزات بی خشونت را فراموش نکنند.



    

پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group