۱۳۸۸ آذر ۱۸, چهارشنبه

خبرنامه ی چهارشنبه هجده آذر ماه ۱۳۸۸

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء

خبرنامه شماره ۱۴۱

چهارشنبه ۱۸ آذر ماه ۱۳۸۸

 ‌ء


خلاصه ی خبرها
ماد، دویچه وله، رادیو زمانه و بی بی سی: روز سه‌شنبه ۱۷ آذر، تظاهرات و ناآرامی‌ها در دانشگاه‌های‌ تهران ادامه یافته است. دانشجویان مخالف دولت در اعتراض به نحوه برخورد مأموران لباس شخصی در روز ۱۶ آذر تجمع کردند. پس از آغاز این تظاهرات چند اتوبوس از نیروهای بسیجی و سرکوب گر به دانشگاه آورده شده و همانند روز ۱۶ آذر با کارت های «غدیر» به محوطه ی دانشگاه وارد و با دانشجویان درگیر شدند. گزارش شواهد عینی حاکیست که این نیروها چندین دانشجو را در داخل دانشگاه گرفته و با کشاندن آن ها به خارج از محوطه آن ها را بازداشت کردند. گزارش ها همچنین حاکی از تظاهرات در دانشگاه شهید بهشتی در روز ۱۷ آذر و پیوستن برخی اساتید به دانشجویان در این راستا می باشد. مجموعه ای از ویدئوهای مربوط به تظاهرات روز ۱۷ آذر در دانشگاه تهران در سایت یوتوب از طریق کانال مرکز اطلاع رسانی دانشجویی موجود است. این ویدئوها همچنین از طریق وبسایت ماد قابل دسترسی بوده و لینک دانلود با گذر از فیلتر نیز در آن وجود دارد:


ادوارنیوز:‌ صبح روز سه شنبه ۱۷ آبان گروه هایی از افراد سپاه و بسیج به دانشجویان دانشگاه های تهران و شهید بهشتی حمله کرده اند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر درب های دانشگاه تهران از سوی حراست دانشگاه به نیروهای بسیج و سپاه خارج از دانشگاه باز شده تا این نیروها وارد دانشگاه شوند.

بی بی سی: در روز سه شنبه در پی بروز درگیری در دانشکده فنی دانشگاه تهران میان دانشجویان مخالف دولت از یک سو و مأموران لباس شخصی و دانشجویان بسیجی از سوی دیگر، کلاس های درس در این دانشگاه تعطیل شد.

بی بی سی:‌ عزیز الله رجب زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد ۲۰۴ نفر در جریان تظاهرات ۱۶ آذر دستگیر شده اند که ۱۶۵ نفرشان مرد و ۳۹ نفرشان زن هستند. مدتی پس از این اطلاعیه روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده است که ۸۶ نفر از بازداشت شدگان روز دانشجو در تهران آزاد شده اند.

رادیو زمانه: به گزارش وب‌سایت کلمه، آقای موسوی روز سه‌شنبه هنگامی که قصد خروج از ساختمان فرهنگستان هنر را داشت، با عده‌ای لباس شخصی که با سر دادن شعار‌هایی قصد داشتند مانع از خروج وی شوند، مواجه شد. این سایت نوشته که میرحسین موسوی، با حضور در جمع ۳۰-۴۰ موتور سواری که علیه وی شعار می‌دادند، خطاب به آنها گفت: «شما مامور هستید. ماموریت خود را انجام دهید. من را بکشید، بزنید، تهدید کنید.» آن‌طور که وب‌سایت کلمه گزارش کرده، لباس شخصی‌ها در برابر سخنان آقای موسوی «منفعل» شده‌ و پراکنده شدند.

کلمه: گروهی از زنان لباس شخصی پیش از ظهر سه شنبه به دانشکده هنرهای زیبا هجوم بردند تا به دکتر زهرا رهنورد حمله کنند. گزارش حاکی است در حالی که زنان لباس شخصی همچنان در محوطه دانشکده کمین کرده بودند، دکتر زهرا رهنورد با خودرو حراست که توسط سه تن از ماموران همراهی می شد دانشگاه تهران را ترک کرده است. زنان لباس شخصی روز قبل آن نیز رهنورد را در خیابان وصال و در حالیکه سوار بر ماشین حراست دانشگاه بود با اسپری فلفل مورد حمله قرار داده بودند.

کلمه: هرچند از روز گذشته اطلاعیه هایی مبنی بر غیرقانونی بودن تجمع در دانشگاه تهران در روز چهارشنبه بر در و دیوار دانشگاه نصب شده بود گروهی از دانشجویان بدون توجه به این هشدارها تجمعاتی را برگزار کردند که با دخالت حراست این افراد متفرق شدند. بر اساس گزارش ها همچنین ظهر چهارشنبه تعدادی دانشجو در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق جمع شدند. در این جلسه طرفداران مهندس موسوی پشت تریبون می آمدند و در سخنانی خواستار استعفا و محکومیت رییس دانشگاه شدند. این افراد پس از پایان جلسه از دانشکده حقوق به سمت دانشکده فنی رفتند و مقابل آن تجمع کردند ولی با حضور ماموران حراست پس از دقایقی متفرق شدند.با این حال تجمعات چند نفره در گوشه و کنار محوطه دانشگاه به چشم می خورد.

کلمه: روز چهارشنبه ۱۸ آذر دانشجویان دانشگاه شریف نیزاقدام به راهپیمایی و برگزاری تجمع کردند. علت این راهپیمایی دستگیری بیش از ۷ تن از دانشجویان شریف و دانشگاههای دیگر از جمله دانشگاه تهران در روزهای ۱۶ و ۱۷ آذرماه عنوان شده است. (دو ویدئو مربوط به این تجمع در پیوست آمده است).

دویچه وله: روز چهارشنبه همچنین در دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و دانشکده زبان‌‌های خارجی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال محل تجمع و اعتراضات دانشجویی بود.

رادیو زمانه: محمد خاتمی می‌گوید که دانشگاهیان به نمایندگی از مردم ایران، مقابل «استبداد و حکومت کودتا» ایستاده‌اند. آقای خاتمی که در جمع گروهی از خانواده‌های زندانیان سیاسی سخن می‌گفت، افزود که دانشگاهیان ایران، همواره مقابل «حکومت کودتا و سلطه بیگانه ایستاده‌اند.»

ماد: ندا آقاسلطان توسط نشریه ی تایم به عنوان یکی از ۱۰ دلاور یا قهرمان برتر سال ۲۰۰۹ میلادی انتخاب شد. نشریه ی آمریکایی تایم که با همکاری سی ان ان منتشر می شود، ندا آقا سلطان را به عنوان دومین قهرمان سال پس از سالی سالینبرگر، خلبان آمریکایی که یک هواپیمای مسافربری را در هنگام سقوط بر روی رود خانه فرود آورد، انتخاب کرده است.

رادیو فردا: آیت الله خامنه ای به عنوان «دیکتاتور سال» برگزیده شد. دانشگاه اسلو، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را به عنوان «دیکتاتور سال» برگزید.

ماد: وبسایت مرکز اطلاع رسانی دانشجویی شروع به کار کرد:
www.IranSIC.com

تحلیل های مربوط به روز ۱۶ آذر
بی بی سی: دو روز پس از روز دانشجو در ایران ویدیوهای تازه ای در اینترنت منتشر شده که نشان دهنده اعتراضات روزهای ۱۶ و ۱۷ آذرماه در شهرهای مختلف است. انتشار این ویدیوها نشان می دهد که وسعت اعتراضات دانشجویان ایرانی در روز ۱۶ آذر از آنچه که گزارش های اولیه نشان می داد، گسترده تر بوده است. ویدویی در یوتیوب منتشر شده که گروه بزرگی از دانشجویان دانشگاه قزوین را در حالی نشان می دهد که در محوطه دانشگاه پارچه نوشته بزرگی را حمل می کنند. بر این پارچه با خط درشت نوشته شده: "دانشگاه زنده است". این گروه از دانشجویان علیه رهبر ایران شعارهایی از جمله: "ما می گیم شاه نمی خوایم، اسمشو رهبر می ذارن" سر میدهند. در ویدیو دیگری، گروهی از دانشجویان دانشگاه سنندج به سخنان یک سخنران منتقد گوش می کنند و در تأیید صحبت های او شعارهایی در مورد لزوم آزادی زندانیان سیاسی و علیه "دیکتاتوری" سر می دهند. تصاویری نیز از راهپیمایی دانشجویان در دانشگاه تبریز منتشر شده است که آنها را در حال خواندن سرود "یار دبستانی" و سر دادن شعارهایی در دعوت از سایر دانشجویان به حمایت از خود نشان می دهد. از اصفهان ویدیویی منتشر شده است که دانشجویان را در حال سر دادن شعارهای ضد دولتی در محوطه دانشگاه نشان می دهد. در دانشگاه کرمان هم جمعی از دانشجویان معترض پوسترهایی به دست دارند و در ستایش آزادی شعار می دهند. در ویدیو دیگری از مشهد ظاهرا به دانشگاه آزاد این شهر تعلق دارد و گروه بزرگی از دانشجویان معترض در آن علیه دولت و مأموران بسیج شعار می دهند. گزارش شده است که در دانشگاه ساری و دانشگاه بوعلی همدان هم دانشجویان مخالف دولت تجمع هایی داشته اند. به نظر می رسد با وجود تلاش گسترده نهادهای امنیتی و انتظامی ایران برای جلوگیری از انتشار اخبار و تصاویر مربوط به ناآرامی های دنباله دار ماه های اخیر در این کشور، این امر با توجه به تکنولوژی جدید دشوار تر از چیزی است که مقامات امنیتی و انتظامی ایران تصور می کردند. (در پیوست خبرنامه دو ویدئو از تظاهرات دانشجویان در کرمان و دانشگاه آزاد دزفول آمده است).

دویچه وله: بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که بخش غیرسیاسی دانشجویان نیز امسال به این حرکت پیوسته‌اند. مهدی محسنی، روزنامه‌نگار و فعال سابق دانشجویی می‌گوید، خواست‌ها‌ی جنبش اعتراضی کنونی، خواست‌هایی فراگیر است به همین علت طیف وسیعی از مردم و دانشجویان را به خود جذب کرده است و به همین دلیل بدنه ی جنبش دانشجویی در حال فربه شدن است.

رادیوفردا: در اروپا و آمریکا، حرکت‌های دانشجويی جوانان معترض ايرانی و جوانان غير ايرانی که به نشان همبستگی با ایرانیان در رویدادهای مختلف شرکت می‌کنند، روز ۱۶ آذر نيز ادامه يافت. در برخی از شهرها پيشتر در روزهای شنبه و يکشنبه که تعطيل است مراسمی‌ در اين زمينه برگزار شد؛ در دانشگاه شهر دفت هلند برنامه‌ای که حدود سه ساعت به طول انجاميد با حضور متفکرين، دانشجويان و هنرمندان ايرانی و غير ايرانی برگزار شد. اما در خود روز ۱۶ آذر -يا هفتم دسامبر- نیز برنامه‌هايی در کشورهای مختلف برگزار شد. دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی در بيش از ۱۵ دانشگاه آمريکای شمالی، ۹ دانشگاه کانادا و نیز در کشورهای اروپایی از جمله در آلمان، انگليس، سوئد، فرانسه و جمهوری چک در این روز با اجرای نمایش‌های خیابانی یا راه‌پیمایی، بازتاب صدای معترضان ايرانی، در اروپا و آمريکا شدند. (یک ویدئو از تجمع دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی در فرانکفورت در پیوست خبرنامه آمده است).

اخبار زندانیان، مفقودین و شهدا
بی بی سی:‌ همه ۲۱ نفری که در جریان تجمع مادران عزادار در روز شنبه ۱۴ آذر در پارک لاله تهران بازداشت شده بودند، از زندان آزاد شدند.

جرس: کامران آسا برادر دانشجوی جان‌باخته، شهید کیانوش آسا به همراه یکی از بستگان خانوادگى و دوست کیانوش به نام بیژن رضایی ظهر روز گذشته در تهران بازداشت شدند.

توصیه و هشدار
محسن سازگارا در گفتگوی سه شنبه ۱۷ آذر، تظاهرات ۱۶ آذر را بسیار موفقیت آمیز دانست و اظهار داشت که جنبش به تمامی اهداف متصور برای ۱۶ آذر رسید و توانست تمام دانشگاه های کشور را به دست بگیرد و هیچکدام از مقامات کودتا جرات نکردند در یکی از دانشگاه ها حضور پیدا کنند. سازگارا همچنین اشاره کرد که کودتاچیان نیروهای خود را روی دانشگاه تهران متمرکز کردند تا از آن استفاده ی تبلیغاتی کنند، ولی حتی در دانشگاه تهران هم موفقیت زیاده کسب نکردند. وی با اشاره به دستگیر شدن نیروهای لباس شخصی در میدان ولیعصر توسط نیروهای انتظامی و سر دادن شعارهای جنبش سبز توسط سربازان در یکی از پادگان های قم، ۱۶ آذر را اولین قدم در راه پیوستن نیروهای انتظامی به مردم دانست. سازگارا همچنین تصریح کرد که اقدامات گسترده ی رژیم برای محدود کردن بازتاب بین المللی روز ۱۶ آذر که از سه روز قبل آغاز شده بود با شکست مواجه شد چراکه بازتاب بین المللی حتی از روز ۱۳ آبان نیز به نحوی بیشتر بود.

سازگارا در گفتگوی روز چهارشنبه مسائل زیر را مورد بررسی قرار داد:
-او گفت که استخدام عده ای لات و دادن کارت غدیر به آن ها برای ورود به دانشگاه و مقابله با دانشجویان ایده ی آقای نقدی بوده و نشان می دهد که کار این رژیم به کجا رسیده که نیرویی جز الوات جیره خوار برایش باقی نمانده. سازگارا تاکید کرد که بهترین راه مقابله با این افراد پرهیز از درگیری، گرفتن عکس آن ها، به دست آوردن مشخصاتشان و سپس انتشار آن است.
-سازگارا با اشاره به اینکه بازتاب بین المللی ۱۶ آذر حتی از ۱۳ آبان هم بیشتر بوده اشاره کرد که برخی از رسانه های دنیا این روز را آغاز شمارش معکوس برای سقوط رژیم دانسته اند.
-او دهه ی محرم را آکسیون بزرگ بعدی که در انتظار جنبش است دانست چراکه می توان در روزهای قبل از عاشورا و تاسوا با پرچم های سبز یا حسین و عزاداری برای شهدای جنبش و در روزهای عاشورا و تاسوا با اعلام مسیرهای یگانه در شهرهای مختلف حرکت جنبش را به مرحله ی بعدی برد.




پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group