۱۳۸۸ بهمن ۱۴, چهارشنبه

خبرنامه ی چهارشنبه چهاردهم بهمن ماه ۱۳۸۸

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء

خبرنامه شماره  ۱۶۵- چهارشنبه  چهاردهم بهمن ماه ۱۳۸۸

 ‌

برنامه های آینده

- آمادگی برای برگزاری تجمع سبز روز بیست و دوم بهمن و "دهه مقاومت مدنی"

- سر دادن "الله اکبر" شبانه  تا بیست و دو بهمن

- برگزاری چهلم شهدای عاشورای ایران در روز جمعه شانزده بهمن همزمان با اربعین و گرامیداشت یاد شهدای جنبش

- تلاش برای گسترش مبارزات مدنی بی خشونت در جامعه

- شعار نویسی روی اسکناس و دیوار ها

 
خلاصه ی خبرها

بی بی سی : میرحسین موسوی در مصاحبه با سایت کلمه با انتقاد شدید از مقامات دولتی و قضایی جمهوری اسلامی و هشدار در مورد ظهور استبداد گفت : سال های اول انقلاب، مردم ایران، و از جمله خود او، قانع شده بودند که تمامی عواملی که می تواند به استبداد و دیکتاتوری منجر شود از میان رفته اما افزود که در حال حاضر، چنین اعتقادی ندارد. وی در توضیح دیدگاه خود اظهار داشت که "بسته شدن فضای مطبوعاتی و رسانه ای و پر شدن زندان ها و کشتن بی رحمانه مردم در خیابانها که به صورت مسالمت آمیز احقاق حقوق خود را خواستارند، نشان دهنده حضور ریشه های استبداد و دیکتاتوری باقیمانده از نظام شاهنشاهی است." وی قوه قضائیه را به بی قانونی و تبعیت از اهداف سیاسی متهم کرد و گفت که مردم متوجه شده اند که "دستگیری ها و اعدام ها با اغراض سیاسی و در تعارض با قانون اساسی و قوانین رایج صورت می گیرد" و افزود که "با داد و ستدهای بی اهمیت و بدون رعایت مراتب قانونی ممکن است عده ای به کام مرگ فرستاده شوند تا امام جمعه بی رحمی که همواره از تبعیض و خشونت دفاع کرده، به قوه قضائیه دست مریزاد بگوید." متن کامل مصاحبه مهندس موسوی با سایت کلمه به پیوست خبرنامه منتشر می گردد.

رادیوفردا: مهدى كروبى، از رهبران مخالف در ايران با صدور بيانيه جديدى به بيان راهكارهاى خروج از بحران سياسى در ايران پرداخت و اعلام كرد: «مردم خوب مى دانند و مسئولان نيز بايد بدانند كه راه حل مشكلات پس از انتخابات، نه پاك كردن صورت مسئله است و نه داغ و درفش وی در اين بيانيه كه روز چهارشنبه منتشر شد گفته است كه مردم ايران به عنوان «صاحبان اصلى انقلاب» در اين روزها شرايط سختى را مى گذرانند و افزوده است: «سركوب، بازداشت و زندان فله اى فعالان سياسى و روزنامه نگاران و دانشجويان، دادگاه هاى نمايشى، اعدام و اعمال مجازات هاى سنگين و ايجاد فضاى امنيتى راهكار مناسبى براى مهار آنچه رخ داده وى مى دهد نيست وى راه خروج از بحران سياسى پس از انتخابات دهم رياست جمهورى در ايران را «تمكين به خواست ملت و به رسميت شناختن حقوق آنان» عنوان كرده است. متن این بیانیه به پیوست خبرنامه منتشر می گردد.

 

بی بی سی: جو بایدن، معاون رییس جمهور آمریکا ضمن دفاع از عملکرد دولت اوباما در مقابل ایران گفت " مقامات جمهوری اسلامی با سرکوب معترضان، تخم نابودی خودشان را می کارند". وی تاکید کرد که رفتار مقام های ایرانی اعتبار اخلاقی آن ها را زیر سوال برده است.

 

بی بی سی : شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با صدور بیانیه ای اعلام کرد که با نماد های سبز در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت خواهند کرد تا بنا بر این بیانیه، نشان دهند که «جنبش سبز با آگاهی سیاسی و توانایی، و درعین حال نفی خشونت، با ارزش های ملی و دینی عجین بوده و خواستار اجرای حقوق مصرح در قانون اساسی است».

شبکه جبش راه سبز (جرس): از ابتدای هفته جاری و در آستانه  دهه فجر، نيروی انتظامی در اقدامی بی سابقه و غير قابل توجيه، فضای شهر تهرات را امنيتی کرد. بنابر مشاهدات به عمل آمده از سطح شهر تهران، از روز شنبه، نيروی انتظامی با به حرکت درآوردن يگان های ويژه خود در سطح شهر تهران، ضمن عبور از خيابان های اصلی شهر و توقف های کوتاه در ميادين و اماکن پر رفت و آمد، نيروهای مجهز به تجهيزات کامل خود را به رخ مردم و رهگذران می کشد.

 

رادیوفردا: گزارش هاى دريافتى از شهرستان لار حاكى است كه به دنبال مصوبه هيئت دولت ايران براى تبديل شدن بخش «گراش» به شهرستان، مردم لار در مقابل فرماندارى دست به تجمع اعتراضى زدند كه اين تجمع با دخالت پليس به درگيرى كشيده شد يك شاهد عينى در گفت و گو با راديو فردا مى گويد: اين تجمع مسالمت آميز بود اما پس از چندى با درگيرى نيروهاى پليس به شليك گاز اشك آور منجر شد. گفته مى شود كه معترضان عليه دولت محمود احمدى نژاد، و نيز در پشتيبانى از ميرحسين موسوى، از رهبران مخالفان، شعار سر داده اند.

 

بی بی سی: اداره سیاسی سپاه پاسداران روز ۲۲ بهمن را "پایان ضرب الاجل" برای بازگشت رهبران اعتراضات پس از انتخابات اعلام کرده است. نشریه صبح صادق در شماره اخیرش با اشاره به نزدیک شدن به ۲۲ بهمن ماه، از ضرب الاجل اعلام نشده ای برای میرحسین موسوی، مهدی کروبی و دیگر رهبران اعتراضات پس از انتخابات خبر داد و اعلام کرد: "بنظر می رسد ضرب الاجل ملت و نظام اسلامی برای بازگشت و توبه سران فتنه به مسیر صحیح و جدایی صفوف خود از ضدانقلاب به سر آمده است".

 

بی بی سی: حزب اعتماد ملی روز چهارشنبه ۱۴بهمن (۳ فوریه) برای شرکت دربرنامه مناظره تلویزیون ایران اعلام آمادگی کرد. رحمت الله بیگدلی، از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت وگو با سایت خبری این حزب، سحام نیوز، با اشاره به دیداری که با مهدی کروبی، دبیر کل این حزب داشته، از تصمیم این حزب برای شرکت فعال در مناظره های تلویزیونی خبر داد.

 

جرس : یک هفته پس از اعدام دو نفر به اتهام شرکت در ناآرامی‌های پس از انتخابات، ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضاییه،   اعلام کرد که «۹ نفر دیگر نیز به زودی اعدام خواهند شد». به گفته او، این افراد "با انگیزه براندازی نظام در اغتشاشات حضور یافته‌اند." وی درباره «پرونده فرزندان هاشمی رفسنجانی» نیز خبر داده است که این پرونده به دادسرای تهران ارجاع شده و «در موعد مقرر در جریان قرار خواهد گرفت».  

 

رادیوفردا: روز چهارشنبه یکی دیگر از محاکمات مربوط به بازداشت‌شدگان روز «عاشورا» با حضور چهارده متهم به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد و یکی از دانشجویان بازداشت‌شده با اتهام محاربه مواجه شد. نماینده دادستان تهران، در کیفرخواست خود که علیه دانشجوی ۲۰ ساله دانشگاه دامغان قرائت شد، از جمله وی را به «محاربه»، «افساد فی‌الارض»، «اجتماع و تبانی جهت انجام جرائم عليه امنيت کشور»، «فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران» و «توهين به مقامات ارشد نظام» متهم کرد. در این کیفرخواست «حضور فعال» در نماز جمعه تهران به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی را نیز در زمره اتهامات آورد.  

 

جنبش راه سبز (جرس): رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: سازمان علت فوت پزشک وظیفه کهریزک را مسمومیت دارویی اعلام کرده اما از اینکه ایشان به قتل رسیده یا اقدام به خودکشی کرده است،خبری ندارم. رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه کهریزک، در استراحتگاه خود در ساختمان بهداری نیروی انتظامی تهران بزرگ درگذشت. مقام‌های مسئول، ابتدا علت مرگ وی را سکته قلبی در خواب و سپس خودکشی عنوان کرده‌ بودند.

 

جرس : سایت اینترنتی رادیو زمانه که توسط گروهی موسوم به «ارتش سایبری ایران» هک شده بود، بار دیگر در دسترس کاربران اینترنتی قرار گرفته است.  سایت اینترنتی این رادیو، جمعه شب، نهم بهمن ماه، مورد حمله قرار گرفت و از دسترس کاربران اینترنتی خارج شد، ولی از روز سه شنبه بار دیگر فعالیت عادی خود را از سر گرفته است. هکرها پس از حمله به سایت این رادیو که در هلند مستقر است، این پیام را در صفحه اصلی آن منتشر کرده بودند: «ارتش سایبری ایران به تمام مزدوران وطن فروش هشدار می دهد که در دامان اربابان خود نیز آنها را راحت نمی گذارد  "ارتش سایبری ایران" که گفته می‌شود، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، پیشتر نیز به جستجوگر چینی «بایدو» و سایت اینترنتی «تویتر» حمله کرده بود.
 

کلمه: در آستانه ۲۲ بهمن اینترنت در چند شهر کشور قطع و در شهرهای دیگر با اختلال شدید روبرو شد. اینترنت از صبح روز دوشنبه در مشهد و تمامی شهرهای استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی قطع شد. همچنین از عصر روز دوشنبه به ناگهان اینترنت استان کرمانشاه به طور کامل قطع شد و کاربران اینترنت نیز پاسخی برای این مشکل از جانب هیچ فردی دریافت نکردند. همچنین خبر می رسد در برخی از شهرهای شمالی نیز اینترنت با قطعی مکرر روبرو شد و در تهران نیز با اختلالاتی گزارش شده است.

 

کلمه: گوگل سایت اسفندیار رحیم مشایی را برای کاربران مضر و خطرناک می‌داند. در روزهای اخیر کاربران اینترنتی در هنگام ورود به سایت رسمی اسفندیار رحیم مشایی با این پیام روبرو می‌شوند:« این وب سایت( mashaei.ir) به عنوان یک سایت مهاجم گزارش شده و بر اساس تنظیمات امنیتی شما مسدود شده است

 

شبکه جنبش راه سبز ( جرس) : رخشان بنی اعتماد، کارگردان برجسته ایرانی، جایزه خود را که برای مجموعه آثار سینمایی اش  در پنجمین جشنواره جهانی  " حفظ میراث سینما"  به وی اعطا شد را به " مادران عزادار" ایران تقدیم کرد.

 

رادیوفردا: جمعی از روزنامه نگاران استان زنجان با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن بازداشت علی اشرف فتحی زنجانی، خواستار آزادی وی شدند علی اشرف فتحی، که از طلاب حوزه ی علمیه قم و نویسنده ی وبلاگ تورجان است، در جریان مراسم چهلم آیت الله منتظری در قم بازداشت شده است.

 

اخبار زندانیان، مفقودین و شهدا

خبرنامه امیرکبیر: گزارش ها از موج گسترده بازداشت ها در ایران خبر می دهند. محمدعلی رفیعی , عضو انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران،حمید یحیوی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران و اسماعیل یزدی خواه روز سه شنبه بازداشت شدند. وحید عابدینی ، عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران عضو هیئت موسس  ستاد جوانان حامی خاتمی وبرادرش نوید عابدینی نیز بازداشت شدند.

 

پارلمان نیوز : نیلوفر لاری پور شاعر و خبر نگار مجله " چلچراغ" به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و بازداشت شد. به گفته همکاران وی او به جز طرفداری از میر حسین موسوی در ایام انتخابات فعالیت سیاسی دیگری نداشته است.

 

فعالان حقوق بشر : نازنین فرزان جو از فعالان حقوق بشر در کرج و محمد علی اسلام پور، سردبیر نشریه "نوای وقت" در کرمانشاه بازداشت شدند. "نوای وقت" در دوران انتخابات از میرحسین موسوی حمایت می کرد.

 

بی بی سی : کیوان صمیمی ، مدیر مسئول ماهنامه "نامه" ، عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و  از چهره های سیاسی نزدیک به نیرو های ملی مذهبی  که یک روز پس از انتخابات بازداشت شده بود به شش سال زندان و محرومیت دائم از فعالیت های سیاسی محکوم شد.

 

ندای سبز آزادی:جواد ماهزاده نويسنده و روزنامه نگار ادبی به تحمل چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است. وی از اوایل آبان ماه در بازداشت به سر می برد.

 

بی بی سی:  علی رضا ثقفی ، عضو کانون نویسندگان و مدافع حقوق کارگران  پس از احضار به وزارت اطلاعات بازداشت شد. رضا خندان عضو دیگر کانون نویسندگان نیز چند روز پیش بازداشت شده بود.

 

شبکه جنبش راه سبز (جرس): اردوان قرائتی رئیس ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی در استان کهگیلویه و بویراحمد، نازنین حسن نیا و سحر قاسمی نژاد   از دانشجویان  دختر دانشگاه تهران و کاوه قاسمی کرمانشاهی، فعال حقوق بشر در کرمانشاه  روز چهارشنبه  بازداشت شدند.

 

رادیو فردا : کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با  انتشار بیانیه ای از وضعیت مهرانه آتشی، عکاس و همسرش مجید غفاری که از روز 22 دی در بازداشت به سر می برند ابراز نگرانی کرد. این دو از زمان بازداشت با خانواده های خود ملاقات نداشته اند و از دسترسی به وکیل نیز محروم بوده اند.

 

بی  بی سی: احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و دبیر کل سازمان دانش آموختگان ایران، از زندان اوین به زندان گوهر دشت کرج و به بند مجرمین عادی منتقل شد. حکم وی شش سال حبس ، پنج سال تبعید به گناباد و محرومیت مادام العمر از هرگونه فعالیت سیاسی  و مصاحبه و تحلیل شفاهی و یا کتبی است که از سنگین ترین احکام صادر شده پس از انتخابات است.

 

نوروز : وکیل احمد زیدآبادی و مسعود باستانی ، روزنامه نگاران در بند نسبت به انتقال موکلانش از زندان اوین به زندان های کرج اعتراض کرد. وی این انتقال را برابر حبس در تبعید دانست که بر اساس قانون تنها در مورد اتهام محاربه صادق است.

 

پارلمان نیوز : دختر آیت الله محمد بهشتی اعلام کرده که به شدت نگران وضعیت سلامت برادرش علیرضا بهشتی است. وی همچنین تاکید کرد که تا کنون هیچ ملاقات حضوری با برادرش نداشته و از قول پزشک معالج وی در خارج از زندان گفت "وضعیت او اورژانسی" است.علیرضا بهشتی بیش از 10 روز پیش در زندان دچار حمله قلبی شده بود.

 

توصیه و هشدار

محسن سازگارا در گفتار های سه شنبه و چهارشنبه خود به موارد زیر اشاره کرد :

-وی با توجه به دعوت  آقایان موسوی و کروبی از یکسو و خامنه ای از سوی دیگر برای حضور مردم در بیست و دو بهمن آن را قدرت نمایی بزرگ دو جبهه دانست.

- وی گفت که دویست خبر نگار خارجی دعوت شده اند و در ضلع شمالی میدان آزادی قرار خواهند گرفت.از این رو حکومت درصدد خواهد بود تا کل میدان آزادی را به اشغال مزدوران خود در بیاورد.ولی در مقابل نمی تواند از ابزار سرکوب مثل عاشورا استفاده کند.

-وی پیش بینی کرد که راه ها و مسیر ها به سمت میدان آزادی بسته خواهد بود. ولی می توان در مسیر  های تعیین شده از سوی حکومت حرکت کرد و تنها در صورت مساعد شدن شرایط با نماد های جنبش سبز حضور خود را نشان دهیم.

-وی گفت که پیشنهادی مطرح شده که جمعیت پس از راهپیمایی به سمت زندان اوین پیش روند و خواستار آزادی زندانیان شوند که پیشنهاد مناسبی است.

-وی از فعالین شهرستان ها و شهر های کوچک که خطر شناسایی در آن ها زیاد است دعوت کرد تا به تهران بیایند و در کنار فعالین تهرانی حضور پیدا کنند.

-وی مجدد همه را به پرهیز از خشونت و آرامش دعوت کرد و این که تنها باید به دفاع اکتفا کرد.

-وی یادآور شد که در صورت بروز درگیری و خشونت از سوی کودتاچیان باید دوباره از تکنیک گریز استفاده کرد و با پخش شدن در سطح  شهر آن ها را مستاصل کرد.

-وی با اشاره به مصاحبه اخیر مهندس موسوی  آن را ستود و تاکید مجدد  وی بر رهبری مردم در جنبش سبز و عدم وجود یک سخن گو و یا مرکز رهبری را مهم دانست. وی اعتراض شدید موسوی را به قوه قضاییه ناشی از رفتار های نادرست این ارگان دانست که صبر همه را لبریز کرده است.

- وی به تجمع ادامه دار خانواده زندانیان در مقابل زندان اوین خبر داد و این که آزادی جوانان از الویت های جنبش است.

-وی به محکومیت سنگین مهندس صمیمی اشاره کرد و این که یک برادر وی توسط رژیم شاه و یک برادر دیگرش هم توسط جمهوری اسلامی اعدام شدند و اکنون وی را نیز به این زندان طولانی محکوم کرده اند.

 

 






پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group