۱۳۸۸ دی ۹, چهارشنبه

چهارشنبه نهم دی ماه ۱۳۸۸

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء

خبرنامه شماره ۱۵۰ - چهارشنبه نهم دی ماه ۱۳۸۸

 ‌ء

برنامه های آینده

- آمادگی برای پیوستن به خانواده شهدا در مراسم سوم و هفتم این عزیزان.

- دعوت محسن سازگارا برای تجمع در روز پنجشنبه ساعت سه بعد از ظهر  در همه شهر های کشور در مسیر های روز عاشورا برای  گرامی داشت ۳۸ شهید جنبش در روز عاشورا و تقاضا برای تحویل  پیکر هایشان

- عدم حضور در کلاس های درس در روز شنبه آینده در دانشگاه های سراسر کشور

- سر دادن الله اکبر شبانه در شب های آتی

 

خلاصه ی خبرها

رادیوفردا: ایرنا شمار کشته شدگان روز عاشورا در ایران را 37 نفر اعلام کرد . خبرگزاری جمهوری اسلامی در بولتن ویژه ای، شمار کشته شدگان روز عاشورا در شهرهای ایران را 37 نفر اعلام کرد این در حالیست که مقامهای دولتی، پیشتر تعداد کشته شدگان در تهران را هفت نفر و در تبریز چهار تن ذکر کرده بودند.

 

بی بی سی: خروج میرحسین موسوی و مهدی کروبی از تهران و انتقال آنها به استان مازندران تکذیب شد.  محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی با رد این خبر، گفت این دو رهبر مخالف دولت تا چهارشنبه شب در تهران بوده اند.

 

پارلمان نیوز: دکتر علیرضا حسینی بهشتی، مشاور ارشد ، قربان بهزادیان نژاد، رئیس ستاد انتخاباتی و محمد باقریان، از مشاوران ارشد مهندس میرحسین موسوی روز دوشنبه بازداشت شدند. همچنین ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران،  ؛ مرتضی حاجی، مدیرعامل، و حسن رسولی، قائم مقام مدیرعامل بنیاد باران و ابوالفضل قدیانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز روز دوشنبه بازداشت شدند. شاهپور کاظمی، برادر همسر میر حسین موسوی نیز مجدد بازداشت شده است.

 

نوروز: دامنه بازداشت فعالان سیاسی که موج جدید آن از یکروز بعد از عاشورای خونین تهران آغاز شد به روزنامه نگاران رسید. ماشاالله شمس الواعظین، بدرالسادات مفیدی، مرتضی کاظمیان، کیوان مهرگان، رضا تاجیک و نسرین وزیری از جمله روزنامه نگارانی هستند که از بامداد دیشب تاکنون دستگیر شده اند. عماد الدین باقی، فعال حقوق بشری و روزنامه نگار نیز از بازداشت شدگان روز دوشنبه است.

 

بی بی سی: شیرین عبادی ضمن تایید دستگیری خواهرش نوشین عبادی، گفت در دو ماه گذشته چند بار خواهرش از سوی وزارت اطلاعات احضار شده بود و به او گفته بودند که شیرین عبادی را قانع کند از فعاليتهای حقوق بشری خود دست بکشد. وی هم اکنون در زندان اوین به سر می برد. اخباری هم از دستگیری لیلا توسلی، دختر محمد توسلی از اعضای نهضت آزادی و محمد معین، پسر مصطفی معین منتشر شده است.

بی بی سی: حشمت الله طبرزدی ، از فعالان سابق دانشجویی که چند سالی را هم در زندان بوده است، و مصطفی ایزدی، روزنامه نگار که کتابی نیز درباره آیت الله منتظری نوشته است، از جمله افرادی هستند که خبر بازداشت آنها در بعضی وب سایت های ایرانی منتشر شده است.

 

رادیوفردا: سيدعلی حبيبی موسوی، خواهر زاده ميرحسين موسوی که در حوادث روز عاشورای تهران کشته شد صبح روز چهارشنبه در میان تدابیر امنیتی در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. سایت «کلمه»، پايگاه اينترنتی ميرحسين موسوی، می گويد مراسم خاکسپاری علی حبيبی موسوی در میان تدابير امنيتی و در سکوت خبری برگزار شده است. وی در قطعه 9 ردیف 38 بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

 

بی بی سی: در تازه ترین واکنش مقامات ایران به حوادث روز عاشورا در این کشور، وزیران اطلاعات و کشور به همراه دادستان کل از برخورد با رهبران معترضان خبر دادند. روز چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ (۳۰ دسامبر) عضو کمیسیون سیاست داخلی مجلس ایران به نقل از دادستان کل این کشور از تحت تعقیب قرار گرفتن رهبران مخالفان حکومت ایران خبر داد.

 

رادیوفردا: فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا، اعلام کرد که رم از دیگر کشورهای اروپایی خواسته است با احضار سفیران ایران اعتراض خود را نسبت به سرکوب خونین تظاهر‌کنندگان ایرانی در روز عاشورا اعلام کنند. وی همچنین گفت که وی از اتحادیه اروپا خواسته است که رویکردی «رسمی» در برابر جمهوری اسلامی اتخاذ کنند.

 

بی بی سی: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا "مشت آهنین و بی رحم" حکومت ایران در برخورد با معترضان را که حتی در "روزهای مقدس" نیز ادامه یافته قویا محکوم کرده است. آقای اوباما که برای تعطیلات کریسمس در هاوایی بسر می برد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت جهان شاهد شجاعت و قدرت مردمی است که جزئی از تمدن عظیم ایران هستند. او در تندترین واکنش خود به درگیری های شش ماه گذشته ایران گفت مردم این کشور چیزی بیش از حقوق جهانشمول خود مطالبه نمی کنند.

 

بی بی سی : خشونت و سرکوب عزاداران معترض در روز عاشورا، نه تنها واکنش سازمان های حقوق بشری بلکه برخی سران کشورهای جهان را برانگیخت که باعث شد ایرانیان خارج از کشور نیز در بسیاری از کشورهای اروپایی در اعتراض به خشونت های اعمال شده در روز عاشورا در مقابل سفارت های ایران دست به تجمع زدند. اعتراضات ایرانیان خارج از کشور در برخی از کشورهای اروپایی به تنش کشیده شد.

 

بی بی سی: دفتر نصرالله ترابی، یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در شهرکرد در غرب ایران به آتش کشیده شده است.وی  گفت که بعد از انجام نطق صریح او در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد شدیدی از سوی حامیان دولت مواجه شده و پس از آن در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان چهارمحال و بختیاری، استاندار استان با 'عصبانیت' با وی برخورد کرده است. او گفت که بعد از موضع‌گیری استاندار علیه او، برخی ادارات بسیج شده اند تا پلاکاردهایی را علیه او در شهر نصب کنن

 

رادیوفردا: سخنران تجمع روز چهارشنبه حامیان دولت در میدان انقلاب با حمله شدید به معترضان و مخالفان دولت و تمجید از رهبر جمهوری اسلامی به عنوان «تنها گزینه رهبری روی کره زمین» معترضان به آیت‌الله خامنه‌ای را «مشتی بزغاله و گوساله» خواند.

 

نوروز : جبهه مشارکت ایران اسلامی با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن حمله و هجوم به مردم بی دفاع و مظلوم در روز عاشورا و تسلیت به بازماندگان شهیدان این روز تاکید کرد که مجموعه حوادث رخداده پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری و به ویژه وقایع روز عاشورا نشانه شکست کامل کودتا و کودتاگران است. در این بیانیه    عذر خواهی مسئولین   نظام  و گردن نهادن به قانون اساسی وآشتی با معترضان تنها راه خروج از بحران معرفی شده است.

 

بی بی سی : وبلاگ رسمی گوگل در پست تازه خود به بررسی ویدیوهایی که مردم ایران از وقایع بعد از انتخابات در این کشور منتشر کرده اند پرداخته است. در این مطلب تاکید شده که مردم ایران در ماههای پس از انتخابات "زبان جدید گزارشگری تصویری شهروندی" را به خوبی آموخته اند. اولیویا ما، نویسنده این مطلب که از دست اندر کاران بخش خبر سایت یوتیوب است نوشته: "ما به تلاشمان برای فراهم کردن بستر لازم ادامه می دهیم تا شما بتوانید آن چه را آنها می بینند ببینید و به گفت و گوی جهانی بپیوندید، نظر بگذارید، پاسخ هایتان را آپلود کنید و لحظات تکان دهنده را با دیگران به اشتراک بگذارید".

 

اخبار زندانيان، مفقودین و شھدا

جنبش راه سبز (جرس): بهاره هدایت ، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و مسوول روابط عمومی این اتحادیه دانشجویی بازداشت شد. پیش از این مهدی عرب شاهی دبیر تشکیلات این اتحادیه دانشجویی در روز عاشورا بازداشت شده بود. میلاد اسدی یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر نیز بیش از یک ماه است در زندان اوین به سر می برد

 

جنبش راه سبز (جرس): علیرضا بهشتی مشاور ارشد میرحسین موسوی و فرزند شهید بهشتی دست به اعتصاب غذا زده است.

 

اخبار دانشگاه

رادیوفردا: درگیری بین دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد و انصارحزب الله چند زخمی به جای گذاشت . روز چهارشنبه، يك تجمع دانشجويى در دانشگاه آزاد مشهد از سوى نيروهاي انصار حزب الله به خشونت كشيده شد و در جریان درگیریها دست کم ۱۰ دانشجو مجروح و ۴۰ نفر نيز بازداشت شدند.  سايت هاى نزديك به محافل دانشجويى خبر داده اند كه دانشجويان دانشگاه آزاد مشهد قصد داشتند، مراسم عزادارى سوم شهداى عاشورا را برگزار كنند كه از سوى نيروهاى موسوم به انصار حزب الله و بسيج مورد حمله قرار گرفتند.

 

نوروز : بیش از ده نفر از دانشجویان در درگیری های سه شنبه در دانشگاه علم و صنعت زخمی شده که برخی از آنها به بیمارستان منتقل شدند. دانشجویان هوادار جنبش سبز دانشگاه علم و صنعت به روال هر هفته در حمایت از این جنبش راهپیمایی اعتراضی برگزار می کردند  که حدود هزار نفر لباس شخصی و بسیجی با چوب و چماق و با شعار "حیدر حیدر" و "ماشالله حزب الله" به سمت دانشجویان معترض حمله کردند. همچنین دانشجویان می گویند که بین ده تا پانزده تن از دانشجویان نیز توسط نیروهای لباس شخصی ربوده شده اند.

 

 

توصیه و هشدار

سی ان ان صفحه ویژه ای به حوادث ایران اختصاص داده استو برای مشاهده این صفحه به آدرس زیر مراجعه کنید:

http://www.edition.cnn.com/SPECIALS/iran/

مجموعه ای از فیلتر شکن  ها:

http://hidemybank.co.cc/ 

http://atlantahawkz.co.cc/

https://iran16azar.com/ 

https://roozedaneshjoo.com

http://iranroozedaneshjoo.com

http://antifilter00.wordpress.com/

http://www.ecza.info 

http://www.proxysneak5.info 

http://getprivacy.co.cc

 

محسن سازگارا در گفتار سه شنبه و چهارشنبه خود به موارد زیر اشاره کرد:

- وی حوادث عاشورا را خبر اول  همه خبرگزاری ها دانست و این که خشونت کودتاچیان و شجاعت مردم  ایران همه را شگفت زده کرد.

- وی از رفتار اوباما تقدیر کرد  که ضمن محکوم کردن رفتار دولت ایران بر عدم دخالت هر گونه قدرت خارجی در حوادث ایران تاکید کرد.

- وی د رتحلیل دسته بندی کودتاچیان آن ها را در سه دسته قرار داد

دسته اول معتقد به افزایش خشونت اند – دسته دوم فکر می کنند که هزینه نگهداری احمدی نژاد بیش از حد است  و دسته سوم که شخص خامنه ای نیز به آن تعلق دارد، در بین این دو ایده نوسان می کنند.

- وی به  برگزاری جلسه ای در یکشنبه بعد از عاشورا اشاره کرد که در آن از حوادث عاشورا به شدت ابراز نگرانی شده است و حاصل این جلسه این شده است که طیف تندرو ( امثال نقدی و حسین تائب و عزیز جعفری)  تصمیم گرفته اند تا سخت گیری را بیشتر کنند و  نتیجه این که در این چند روز بیش از 1100 نفر را دستگیر کرده اند.

 - وی در مورد به خشونت کشیده شدن روز عاشورا گفت : انچه که مردم کرده اند در دفاع از خودشان بوده و همه متفکرین مبارزات بی خشونت هم تاییدمیکنند که وقتی طرف مقابل دست به آدمکشی میزند حفظ جان اولویت دارد.  اما استراتژی جنبش برای مبارزات بی خشونت ، برای فلج سازی حکومت، برای فرسوده کردن کودتاچیان، برای اکسیونهایی که مقاومت و همبستگی عمومی رو تقویت میکنه، شعارنویسی ها، الله اکبر گفتن ها و در مواقع مناسب به خیابون اومدن ها، تظاهرات پراکنده و امثالهم سر جاشه و هیچ کس نمیخواد سراغ اکسیونهای خشونت بار بره.

- وی به اطلاعیه خود و مخملباف اشاره کرد که در آن آمده است :

- پوشش خبری حوادث عاشورا در دنیا بسیار گسترده بوده و رویکرد دنیا  به حوادث ایران  و جنبش سبز بسیار  متفاوت تر از قبل بودت است.

- وی از مردم دعوت کرد تا اگر کودتا چیان اجساد سی و هشت شهید جنبش را تا پنجشنبه تحویل ندهند ، روز پنجشنبه ساعت سه بعد از ظهر  در همه شهر های کشور در همان مسیر های روز عاشورا حضور یابند

- عدم حضور در کلاس درس برای روز شنبه در دانشگاه های سراسر کشور

وی از همه خواست در انتشار تصاویر و فیلم های موجود در اینترنت به کسانی که دسترسی به اینرنت ندارند کمک کنند و پیام جنبش را منتقل کنند.


 



    

پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group