۱۳۸۸ آذر ۲۴, سه‌شنبه

خبرنامه دوشنبه بیست و سوم آذرماه ۱۳۸۸



مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء


خبرنامه شماره 143
دوشنبه 23 آذر ماه ۱۳۸۸ 
 ‌ء




برنامه های آينده
- آغاز هماهنگی و اطلاع رسانی برای تجمع سبزها در روزهای نخست ماه محرم

خلاصه ی خبرها
بی بی سی: میرحسین موسوی روز دوشنبه بر مساله افزایش مطالبات "مردم" در مقابل حکومت تاکید کرده و گفته است که بعضی از حرکات به گفته او "ساختارشکنانه" ناشی از برخورد خشن دولت با معترضان است. او گفت: "مردم حق دارند سوال کنند و این حق باید برآورده گردد، نه اینکه با قوه قهریه با آن برخورد شود. امروز اگر مطالبات آنها افزایش یافته است، به دلیل برخورد نامناسب با آن سوال است." وی همچنين در رابطه با سرکوبهای روز 16 آذر گفت "نیروهای غیردانشگاهی را با چوب و چماق وارد دانشگاه می کنند و در رسانه خودشان آنها را دانشجو می نامند و بعد می گویند دانشجویان به هم گاز اشک آور پرتاب کردند. معنای این کار به جز فریب مردم چیزی نیست. گاز اشک آور در دست دانشجو چه می کند؟ دانشجویان ما حتی کارد میوه هم در جیب خود نمی گذارند تا مبادا کسی متهمشان کند. حداقل صداقت داشته باشند و بگویند برای مهار و کنترل اعتراضات از بیرون نیرو وارد کردیم. این صداقت را مردم بیشتر می پسندند." او به حکومت هشدار داد که اگر فضای امنیتی برچیده نشود حرکت ها "زیرزمینی" خواهد شد و "رادیکالیزم" رشد خواهد کرد.

راه سبز: میرحسین موسوی و مهدی کروبی، قصد دارند به منظور راهپیمایی در اعتراض به هتک حرمت امام خمینی ، درخواست مجوز کنند. به گزارش خبرنگار جرس ، مهدی کروبی ، دبیرکل حزب اعتماد ملی از تصمیم مشترک خود و مهندس میرحسین موسوی برای درخواست مجوز به منظور راهپمایی در اعتراض به هتک حرمت صورت گرفته نسبت به امام راحل خبر داد.

راه سبز: رئیس جمهور سابق ایران که به دلیل فراهم نشدن شرایط حضورش در گردهمایی بزرگ دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران ، نتوانست در این گردهمایی شرکت کند، در پیامی تصویری اعلام کرد: بسیار متاسفم، 16 آذر امسال در حالی برگزار شد كه تعداد بسیار بیشتری از دانشجویان در بند بودند و در روز دانشجو كه باید همه ما به دانشجویان احترام بگذاریم تعداد بالایی از آنان دستگیر و زندانی شده‌اند. او خطاب به مسولان گفت: اهدای شاخه گل پیشكشتان. دانشجویان زندانی و سایرین زندانیان را آزاد كنید و فضای امن و بحث و گفت‌وگو را به دانشگاه‌ها برگردانید.

رادیوفردا: به گزارش وبسایت های خبری، ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، در دستورالعملی تازه از گروه های خبری خود خواسته است در انتشار اخبار مربوط به آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، به جای عنوان « آیت الله » از عنوان « حجت الاسلام » استفاده شود.

روزآنلاین: رهبر جمهوری اسلامی یک بار دیگر و این بار به بهانه پاره کردن عکس امام خمینی حملات تندی بر علیه جنبش سبز و رهبران مخالفان، آقایان موسوی و کروبی کرد.

رادیو زمانه: مجتبی ذوالنوری، نماینده خامنه ای در سپاه یکی از تند‌ترین حملات را که از جانب نظامیان بی سابقه ارزیابی شده متوجه رهبران اصلاحات کرده است.

جنبش راه سبز (جرس): محمد رضا ظفرقندی، رئیس سابق دانشگاه تهران در مراسمی که توسط انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی برگزار گردید با تقبیح عملکرد صدا وسیما در انتشار عکس پاره امام، آن را برنامه ای از قبل طراحی شده توسط رسانه ضد ملی دانست. وی سپس افزود پاره کردن عکس امام، کار شنیعی است و هیچ کس از آن دفاع نمی‌کند اما پا روی حرف ایشان گذاشتن بسیار بدتر از پاره کردن عکس امام است، به طرح چند سوال پرداخت و گفت: چقدر امام تاکید کرد نهادهای نظامی و ارگان‌های نظامی در امور سیاسی دخالت نکنند.آیا امروز اکثر امور سیاسی و اقتصادی کشور اینگونه نشده است؟ وی سپس افزود «مگر شما نمی گوئید که حامیان جنبش سز تعداد اندکی هستند یک مجوز بدهید تا مسایل روشن شود.»

موج آزادی: روح الله حسینیان حامی تندرو رئیس کودتا یکی از بی ادبانه ترین و تند ترین انتقادات خود را متوجه اصلاحطلبان و هاشمی رفسنجانی کرد.

اخبار دانشگاه ها:
رادیوفردا: دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی روز دوشنبه يک گردهمايی اعتراضی را در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار کردند. سايت جنبش راه سبز، « جرس»، خبر داده بود که اين گردهمايی در اعتراض به آنچه هتک حرمت دانشگاه در روزهای ۱۸ تير ۱۳۷۸، ۲۵ خرداد و ۱۶ و ۱۷ آذر ۱۳۸۸ خوانده شده، حمله نيروهای غيردانشجو به دانشگاه تهران، ضرب و شتم دانشجويان، و بی اعتنايی به درخواست های دانشجويان برای استعفای رئيس دانشگاه برگزار شد.

روزآنلاین: دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در بیانیه ای اعلام کرده اند که تا زمان آزادی هم کلاسی های شان در محوطه این دانشگاه تحصن اعتراض آمیز کرده و کلاس های درس را تحریم می کنند. در این بیانیه آمده است: "ما دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ، تا آزادی تمام دانشجویان اسیر زندان های ظلمت استبداد و خارج شدن تمامی دانشگاهها از حالت نظامی و خروج نیروهای مزدور از دانشگاهها، کلاسها را تحریم و تجمع اعتراضی خود را هر روز از ساعت 12:30 بالای سلف اساتید آغاز می کنیم. از یکشنبه 22 آذر ، تا آزادی تمام همکلاسی هایمان، کلاسها را تحریم می کنیم".

موج آزادی: دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز با بازوبندها و شال‌های سبز با حضور در مراسم بسیج دانشجویی دانشگاه، مانع سخنرانی توهین آمیز حجت الاسلام خدیوی، نماینده نهاد رهبری در دانشگاه سهند، به آیت الله منتظری شدند. دانشجویان با سر دادن شعارهای "مجتهد واقعی منتظری- صانعی" و " مرگ بر دروغگو"‌، "بسیجی فاشیسته، پول میگیره وامیسته"،"حسین حسین شعارشه، تجاوز افتخارشه" ،"اگر بسیجی نبود، ترانه پیش ما بود" و.... در حین سخنرانی او سپس دانشجویان بسیجی، اعتراض خود را اعلام کردند و مانع دروغ پراکنی اعضای تشکل شبه نظامی بسیج در دانشگاه شدند. بسیجی ها قصد حمله به دانشجویان کردند که در مقابله با جدیت و تعدد دانشجویان معترض، عقب نشستند.

رادیو زمانه: اعتراض‌های دانشجویی به حوادث روز ۱۶ آذر با وجود گذشت یک هفته، همچنان ادامه دارد. انشگاه سمنان، بوعلی همدان، سهند تبریز، خواجه نصرالدین طوسی، دانشگاه کاشان و دانشگاه تهران از جمله دانشگاه‌هایی بودند که امروز نیز صحنه برپایی تجمعات اعتراض‌آمیز دانشجویی بودند. به گفته سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، "تنگ‌نظری‌ها" مانع از شرکت محمد خاتمی و میرحسین موسوی در این مراسم شد و تنها پیام ویدیویی آقای خاتمی پخش شد. دانشجویان در شعارهایشان ضمن حمایتشان از اصلاح طلبان، واستار برکناری فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران از سمت خود شدند. در این مراسم عده ای چهره های اصلاح طلب از جمله محمدرضا ظفرقندی، الهه کولائی، نجفقلی حبیبی و محسن رهامی به بیان دیدگاه هیشان پرداختند.

اخبار زندانیان، مفقودین و شهدا
ادوار نیوز، ارگان خبررسانی ادوار تحکیم وحدت گزارش داد، احسان بداغی روزنامه نگار و فعال سیاسی روز شنبه بازداشت شده است. احسان بداغی از اولین امضا کنندگان نامه ی مردم ِ سیرجان برای درخواست آزادی احمد زید آبادی و حسن اسدی زیدآبادی بود.

تحلیل
روزآنلاین: معاونت فرهنگی ستاد مشترک نیروهای مسلح گزارشی با عنوان "تاملی بر حوادث روز قدس و راهبردهای آتی" منتشر کرده بود که به نسخه ای از آن به دست "روز" رسیده است. در این سند محرمانه که در خصوص ارزیابی عملکرد کودتاچیان برای کنترل جنبش سبز تهیه شده نکات جالبی مطرح شده است. از آن جمله نگرانی از گرایش های سبز در بدنه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی است، "بعضی از مدیران و مسئولین در ادارات و موسسات دولتی در میان معترضان خیابانی دیده می شوند...". در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به حضور گسترده و پررنگ زنان، تلاش شده حضور مردان را به حضور زنان مربوط سازد؛ "حضور دختران و زنان در کنار مردان که با عدم رعایت موازین شرعی نیز همراه بود در تحرک بخشیدن به مردان نقشی اساسی داشت." در پایان تهیه کنندگان این گزارش سه راهبرد برای مقابله با این جنبش مطرح می کنند که عبارتند از: "روش حذفی، روش تعاملی، روش تحدیدی." از این میان روش تحدیدی توسط این آقایان توصیه شده است که به تعریف آنها شامل محدود کردن شدید سیاسی و اجتماعی به گونه ای است که به قول آنها در نتیجه "...راهی جز عقب نشینی از مواضع افراطی خود ندارند."

توصیه و هشدار
محسن سازگارا در ویدئوی امروز خود به سخنان روز گذشته رهبر پرداخت و آنرا درسه سطح ارزیابی کرد. وی هدف اصلی این سخنان را که دارای لحن یک فرمانده شکست خورده دانست، بازآرائی دوباره کودتاچیان دانست که پس از اعتراضات قهرمانانه دانشجوئی شدیدا دچار شکاف شده بودند. وی هدف دوم از این سخنان را ترساندن رهبران مخالفان دانست به تصور اینکه پس از هتاکی ها و حملات چند روز گذشته مزدورانش به آنها می توان روحیه آنها را تضعیف کرد، غافل از اینکه مدعی آنها مردم است و رهبران اصلاح طلب پیرو مردمند. وی هدف سوم و مهم دیگر را ترس از مراسم محرم و خصوصا عاشورا دانست که می تواند به یکی دیگر از کابوسهای کودتاچیان تبدیل شود. سازگارا با توجه به گستردگی این مراسم و نیز ماهیت ظلم ستیزانه آن پیش بینی کرد که رژیم قادر به مهار اعتراضات نخواهد بود. وی سپس به ادامه اعتراضات دانشجوئی در دانشگاه های مختلف پرداخت و آنرا حرکتی لازم دانست که باید در سراسر کشور ادامه پیدا کند.


پست
 الکترونیک: student.information.center@gmail.com




پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group