۱۳۸۸ اسفند ۱۹, چهارشنبه

خبرنامه چهارشنبه نوزده اسفند ماه ۱۳۸۸


مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء

خبرنامه شماره 183 - چهارشنبه نوزده  اسفند ماه ۱۳۸۸

 ‌


برنامه های آینده 
سر دادن "الله اکبر" شبانه
تلاش برای گسترش مبارزات مدنی بی خشونت در جامعه
شعار نویسی روی اسکناس و دیوار ها
حضور در بهشت زهرا و مزار شهدای جنبش در آخرین پنجشنبه سال
حضور در خیابان ها در غروب پنجشنبه ها
حضور در مراسم چهارشنبه سوری و قاشق زنی سبز

خلاصه ی خبرها 
 
راديو فردا : شادی صدر، حقوقدان و فعال زنان، اعلام کرد، جایزه « شجاعت زنان » را به شیوا نظرآهاری، فعال جنبش زنان و مدافع حقوق بشر که در زندان است، تقدیم می‌کند.  خانم صدر اعلام کرد که در مراسم اهدای جایزه در واشنگتن، شرکت نمی‌کند تا جای خالی شیوا نظرآهاری در تمام جلسه‌ها و مراسم، به چشم آید.

بی بی سی: 
برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، با تاکید بر وضعیت نامعلوم جعفر پناهی، خواهان آزادی این فیلمساز ایرانی شده است. او همزمان حمایت خود را از سیمین بهبهانی، شاعر ایرانی، که روز دوشنبه ۱۷ اسفند (۸ مارس) از خروج از کشور بازداشته شد نیز اعلام کرده است.
 
رادیو زمانه: کانون مدفعان حقوق بشر، صدور بیش از ۱۳ حکم اعدام برای بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات را اقدامی «غیرانسانی» دانست و خواستار توقف صدور چنین احکامی از سوی قوه قضائیه شد. این کانون در نامه‌ای که خطاب به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نوشته، از وی خواسته برای احکام صادر‌شده، «تدبیری» اندیشیده و زندانیان سیاسی را آزاد کند. 
 
جرس:جایزه حقوق بشری «هومو هومینی» در جمهوری چک، که هر ساله توسط سازمان غیر دولتی People in Need اهدا می شود، امسال به عبدالله مومنی، مجید توکلی و جنبش دانشجویی ایران تعلق گرفت.
 

جرس: رییس کل دادگستری استان تهران از تشکیل پرونده قضایی برای رسیدگی به اتهامات مهدی و فائزه هاشمی خبر داد. علیرضا آوایی گفت که برای رسیدگی به اتهامات مهدی و فائزه هاشمی، پرونده ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده است.

  

بی بی سی: شرکت نفتی رویال داچ شل اعلام کرده که فروش بنزین به ایران را متوقف کرده است. شل چهارمین شرکت بزرگ اروپائیست که این هفته خبر از توقف فروش بنزین به ایران می دهد. بر اساس گزارش ها، شرکت های ویتول، گلنکور و ترافیگورا، سه شرکت بزرگ سوئیسی هم صدور بنزین به ایران را قطع کرده اند.

 

بی بی سی : فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت که میرحسین موسوی "با مدرک فوق لیسانس معماری نمی‌تواند در دانشگاه تربیت مدرس درسی را ارائه کند". وی گفت: "رشته آقای موسوی معماری است، با این حال وی در گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس عضویت داشته است." آقای موسوی از حدود ۶ سال پیش از دانشگاه تربیت مدرس به فرهنگستان هنر مامور شده است.

 

بی بی سی: عباس کیارستمی، فیلمساز ایرانی، در واکنش به بازداشت جعفر پناهی و محمد رسول اف در نامه سرگشاده اینوشته است که "مسئولیت وخیم و بازتاب عواقب زشت و غیر فرهنگی جهانی" این بازداشت ها "متوجه مدیریت سوء و سیاست های غلط وزارت ارشاد در این سال هاست." 

 

بی بی سی: نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بازداشتگاه کهریزک در روز سه شنبه ۱۸ اسفند در محل سازمان قضایی نیروهای مسلح در تهران برگزار شد. محمد مصدق، قاضی این دادگاه اعلام کرد که مطابق قانون و با توجه به این که"بخشی از محتویات پرونده دارای اطلاعات و مطالبی است که انتشار آن منافی نظم عمومی جامعه و مخل انتظام مملکتی است" انتشار مطالب دادگاه توسط اشخاص حاضر در جلسه ممنوع است.


جرس:مراسم بیست و هفتمین سالروز تولّد شهید سبز دانشگاه علم و صنعت، "کیانوش آسا"  سه شنبه 18 اسفند با تجمّع حدود 200 إلی 300 تن از دانشجویان سبز این دانشگاه برگزار شد. از همان ابتدای صبح تعدادی نیروهای اطّلاعاتی بیرون دانشگاهی مرتّب در محل گشت زنی می کردند و بعد از جمع شدن تعدادی از دانشجویان نیروهای حراست به همراه آن ها اقدام به تهدید دانشجویان در صورت شکل گیری تجمّع و فیلم برداری از چهره ی آنان کردند. امّا دانشجویان بدون توجّه به این تهدیدها و فضای شدید امنیّتی حاکم با حلقه زدن دور کیک و قاب عکس تجمّع را تشکیل دادند. فیلم کوتاهی از این تجمع به پیوست خبر نامه منتشر می گردد.
 
شبکه جنبش راه سبز (جرس): در واکنش به ادامه بازداشت جعفر پناهی و محمد رسول اف، دو سینماگر ایرانی دربند، حدود ۲۳۰ نفر از سینماگران ،هنرمندان و نویسندگانِ اروپا و امریکا، ضمن اعتراض به این مسئله خواهان آزادی این دو نفر شدند.این نامه سه شنبه ۱۸ اسفند ماه (9 مارس) منتشر شده است،  
 
راديو فردا : علی معظمی، پژوهشگر و روزنامه‌نگار حوزه اندیشه، بازداشت شد. علی معظمی، عضو تحریریه روزنامه توقیف شده شرق، در انجمن حکمت‌و‌فلسفه ایران کار می‌کرد و همزمان در حال نوشتن پایان‌نامه دکترای خود در زمینه فلسفه غرب بود.
 
بی بی سی: حسین صفار هرندی، وزیر سابق ارشاد، در جریان یک سخنرانی در قم، با اشاره "تغییر رفتار بخشی از علما" با محمود احمدی نژاد از حاضران خواست "دعا کنند" رئیس جمهوری بتواند در جریان سفر آینده خود به این شهر با مراجع تقلید ملاقات کند. و ی در مورد رابطه دولت با مراجع اظهار داشت: " کسانی در میان تهران و قم دائما در رفت و آمد بودند و اصلا کارشان این بود که نگاه مراجع را به دولت بد کنند که متاسفانه موفق هم شده اند."

اخبار زندانیان، مفقودین و شهدا 
جرس: مهدی عربشاهی دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت که از روز عاشورا در بند امنیتی زندان اوین بازدشت بود ، ظهر امروز با سپردن وثیقه سنگین 200  میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.  گفتنی است عربشاهی روز عاشورا در پارک لاله تهران بازداشت شده بود و در طی دوران بازداشت برای اعترافگیری تحت فشار های غیر قابل تحملی قرا داشت به نحوی که چندین بار از زندان به بیمارستان منتقل شد و به گفته خانواده این فعال دانشجویی در بازداشت اخیر وی  به علت فشارهای بازجویان به بیماری قلبی مبتلا شده است.
جرس:مصطفی تاجزاده, بعد از 9 ماه اسارت شب ۲۰ اسفند  آزاد شد.

توصیه و هشدار

محسن سازگارا در گفتگوی سه شنبه خود به موارد زیر اشاره کرد :

 

-وی به برگزاری تجمعات مکرر خانواده های زندانیان سیاسی در مقابل زندان اوین اشاره کرد و از حضور مردم عادی در این تجمعات خبر داد.

- وی از اطلاعیه خانم رهنورد به مناسبت روز جهانی زن تقدیر کرد و مبارزات زنان را بخش مهمی از جنبش سبز دانست.

- وی به نقل از روزنامه فایننشال تایمز از قطع همکاری سومین شرکت بزرگ نفتی صادر کننده بنزین به ایران خبر داد.

- وی حرف های رحیم صفوی مبنی بر کمبو د حمایت از رهبری در دانشگاه ها را نوعی هشدار ومقدمه برای اقدامات تصفیه ای در دانشگاه دانست.

- وی  حذف تحریم سیستم های اینترنتی را برای ایرانیان از سوی آمرکا قدم مناسبی برای دسترسی بیشتر مردم به خدمات اینترنتی دانست  و آن را مثبت ارزیابی کرد.

- وی در مورد جنبش سبز گفت هر چند که این جنبش پس از تقلب گسترده در انتخابات اخیر مطرح شد، ولی این جنبش ریشه در  عوامل دیگری دارد که چهار مورد اصلی آن عبارت اند از : ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی ، تغییرات ایجادشده در درون جامعه ایران در سال های اخیر( رشد ابزار های ارتباطی، رشد سواد آموزی ، رشد مشارکت زنان در عرصه های مختلف اجتماعیو رشد شهرنشینی) ، وجود گسل ها و شکاف های عمیق در جامعه ( گسل جنسیتی ، گسل طبقاتی ، گسل نسلی ، گسل قومی و در نهایت شکاف میان علم و جهل) و ایجاد گفتمان دموکراتیک و حقوق بشر در سطح جامعه در سال های اخیر.

 

 
 
 














پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group