۱۳۸۸ دی ۲۶, شنبه

خبرنامه ی شنبه ۲۶ دی ماه ۱۳۸۸

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء

 خبرنامه شماره ۱۵۷ - خبرنامه ی شنبه ۲۶ دی ماه ۱۳۸۸

 

 ‌

برنامه های آینده
- تلاش برای گسترش مبارزات مدنی بی خشونت در جامعه
- شعار نویسی روی اسکناس و دیوار ها

خلاصه ی خبرها
دویچه وله: فرمانده نیروی انتظامی ایران گفته است که تمامی ایمیل‌ها و اس‌ام‌اس‌ها کنترل می‌شوند و ما می‌دانیم از کجا فرستاده می‌شوند. محمود تجلی‌مهر کارشناس آی‌تی می‌گوید اگر ایمیلی با کد مخصوص باز شود، امکان کنترل آن وجود ندارد. برای اطلاعات بیشتر به متن پیوست مراجعه کنید.

رادیو زمانه: گروهی از کنشگران سیاسی و مدنی خارج از کشور، با انتشار بیانیه‌ای ۱۵ بندی، اعلام کردند که تلاش برای ایرانی «بی‌تبعیض» را آغاز کرده‌اند. متن کامل این بینی در پیوست آورده شده است.

رادیو فردا: ایت الله خامنه‌ای در پیامی بمناسبت ترور مسعود علی محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران، گفته است "شهادت این استاد را تبریک و تسلیت" می گوید. رهبر جمهوری اسلامی افزوده: دست ِ جنايتكاری كه اين ضايعه را آفريد، انگيزه‌ی دشمنان جمهوری اسلامی را كه ضربه‌زدن به حركت و جهاد علمی كشور است، برملا كرد.

نوروز: مراسم دعای کمیل پنج شنبه شب در منزل شهید سیدعلی موسوی، خواهرزاده مهندس میرحسین موسوی برگزار شد.

دویچه وله: مناظره تلویزیونی علیرضا زاکانی و جواد اطاعت برای بینندگان شبکه ۳ تلویزیون ایران غافلگیرکننده بود. جواد اطاعت تصریح کرد که مسئله انتخابات و سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی کنونی را برنمی‌تابد و حامی موسوی است. جواد اطاعت، سوال مجری برنامه در باره ویژگی‌های "حماسه نهم دی" را بدون پاسخ گذاشت و خود را حامی موسوی و ارادتمند کروبی معرفی کرد. او همچنین از صدا و سیما انتقاد کرد که همه چیز را به استکبار جهانی وصل می‌کند و تاکید کرد که اعتراض‌های مردمی تنها به دلیل نتیجه انتخابات نیست، بلکه به سیاست‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اصولگرایان در ۵ سال گذشته نیز مربوط می‌شود.

صدای آمریکا: محمد رضا حیدری سرکنسوی سابق جمهوری اسلامی ایران در نروژ، روز جمعه از اسلو به شبکه خبری فارسی صدای آمریکا گفت دیپلمات‌های دیگر باید برای حمایت از مردم ایران کناره گیری بکنند. حیدری می گوید سرکوب معترضیبن در ۲۷دسامبر باعت شد او تصمیم بگیرد استعفا دهد.

دویچه وله: خبرگزاری رسا، متعلق به گروهی از طلاب حوزه علمیه قم است که دیدگاهی نزدیک به آیت‌الله مصباح یزدی دارند. اسدالله بادامچیان، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مصاحبه با این خبرگزاری، از فرآیند شکاف و انزوا و خشونت در جنبش سبز یاد کرده و از احتمال ترور سران جنبش سبز در راستای همین پروژه گفته است.

شبکه جنبش راه سبز (جرس): احمدرضا دستغیب نماینده شیراز با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن انتقاد از برخوردهای صورت گرفته با بیت آیت‌الله دستغیب، تاكید كرد: "همه عقلاء و موثرین باید با پرهیز از خشونت، حافظ آبرو، جان و مال مردم باشند و نگذارند عده‌ای با قانون‌شكنی مروج آشوب، بی‌نظمی و بی‌قانونی گردند كه استقلال كشور را مورد تهدید قرار دهند."

جنبش راه سبز (جرس): فرمانده سابق سپاه خواستار حفظ احترام مراجع و خودداری از حرکات تند و تنش زا شد. به گزارش سایت شخصی سردار صفوی وی که جهت شرکت در آیین گرامیداشت سالروز شهید کاظمی و همراهانش (شهدای عرفه) به گلستان شهدای اصفهان آمده بود، گفت: بوجود آورندگان آشوب‌های پس از انتخابات سه گروه "قدرت طلبان"، "اهل نفاق و براندازی" و گروه سوم کسانی بودند که آگاهانه یا ناآگاهانه بازیچه قدرت طلبان و اهل نفاق قرار گرفتند.

شبکه جنبش راه سبز (جرس): صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه در دومین جشنواره علامه حلی ، با اشاره به افزایش ترجمه کتاب‌های فلسفی به فارسی گفت: باید موج ترجمه کتاب‌های غربی در کشور مهار شود.

رادیو فردا: محمد محمدی ‌ری‌شهری، نماينده پيشين آيت الله خامنه‌ای در امورحج و زيارت، در مراسم توديع خود، بدون اشاره مستقيم به تحولات پس ازانتخابات رياست جمهوری، گفته است: "هنرنيست که دوست را تبديل به دشمن کنيم، بلکه هنر آن است که مخالف را تبديل به دوست کنيم".

اخبار زندانيان، مفقودین و شھدا
رادیو زمانه: نوشین عبادی، خواهر شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل پس از دو هفته بازداشت، با قید کفالت آزاد شد.

دویچه وله: آذر منصوری، داوود سلیمانی و مهدی محمودیان از اعضای جبهه مشارکت بعد از سپری کردن ماهها بازداشت در زندان اوین، قرار است که هفته آینده محاکمه شوند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای انقلاب تهران، همچنین پرونده‌های عیسی سحرخیز، محمدرضا رجبی، هادی عرب قبادی و امیرعلی آقایاری نیز به دادگاه انقلاب ارسال شده است.

نوروز: همسر شهيد سید علی موسوی با تأكيد بر تعهد همسرش به جنبش سبز و پايداري بر ميثاق شهيدان راه آزادي گفت: امیدوارم حقايق براي مردم آشكار شود و خون شهيدان پايمال نشود.

نوروز: جمعی از خانواده هاي زندانيان سياسي روز جمعه با خانواده دكتر سيدعليرضا بهشتي، مشاور ارشد مهندس موسوی که برای بار دوم در موج دستگیری‌های پس از عاشورا بازداشت شد، دیدار كردند.

ادوار نیوز: پس از گذشت حدود ۷ ماه از بازداشت عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش‌آموختگان ایران، تا کنون وکیل وی دکتر محمد شریف موفق به ملاقات با وی نشده و حتی موفق به ثبت وکالت‌نامه نیز نشده است.

جنبش راه سبز (جرس): در پی حوادث وسیع و گسترده ی مربوط به روز عاشورا که بازتاب بین المللی وسیعی همراه داشت، خبرهای بازداشت شدگان این روز که منابع دولتی تعدادشان را ۳۰۰ نفر و منابع خبری مستقل این تعداد را تا بیش از هزار و پانصد نفر اعلام کرده اند، موج جدیدی از نگرانی‌ها را به دنبال آورد.

شبکه جنبش راه سبز (جرس): همسر ابوالفضل قدیانی به شدت از وضعیت جسمانی همسرش ابراز نگرانی کرد. وی در گفتگو با پارلمان‌نیوز، گفت:«ما هیچ اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت آقای قدیانی نداریم و این موضوع به شدت ما را نگران کرده است.»

رادیو فردا: دادگاه انقلاب اسلامی تهران احکام شش نفر را که به "هتاکی به آرمان‌های انقلاب " متهم شده اند، صادر کرد. به گزارش خبرگزاری‌های ایران، این ۶ نفر به جرم "اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور"، "اهانت به مسئولین ارشد نظام" و "اخلال در نظم عمومی" به حبس و جزای نقدی محکوم شده اند.

توصیه و هشدار
محسن سازگارا در گفتار روزانه ی پنج شنبه به موارد زیر اشاره کرد:
۱.باید در حد امکان در مراسم ختم و ترحیم دکتر علیمحمدی بکوشیم.
۲.اعتصاب کارگران کارخانه ی آونگان اراک ادامه دارد و علت آن عدم توانایی وزارت نیرو در خریداری محصول این کارخانه است. این مشکل برای دیگر کارخانجاتی که طرف آن‌ها دولت است نیز وجود دارد.
۳.خبرنامه ی اعتصاب سبز توسط دانشجویان دانشکده ی فنی دانشگاه تهران منتشر شده و صراحتا گفته اند که اگر دانشجویان آزاد نشوند امتحان نخواهند داد.
۴.در ۲۲ بهمن جنبش در مسیرهای اعلام شده توسط حکومت حضور پیدا خواهد کرد. این حرکات میلیونی جنبش هربار حکومت را بسیار گیج می کند. در صورت استفاده ی رژیم از زره پوش‌های نظامی می توان با تخم مرغ یا بادکنک رنگی شیشه‌های آن‌ها را رنگی کرده و از کار انداخت.
۵.بچه‌های کردستان باید برای جلوگیری از اعدام فرزاد کمانگر با آکسیون‌ها مختلف مانند تعطیل کردن مغازه‌ها حکومت را تحت فشار بگذارند و جنبش در دیگر استان‌ها باید از کردستانی‌ها حمایت کند.
۶.مبارزات بی‌خشونت الزاما به رهبر کاریزماتیک احتیاجی ندارد و مثال هایی در دنیا این موضوع را نشان می دهد.

سازگارا در گفتار جمعه خود به تشریح موارد زیر پرداخت:
۱.تشییع جنازه ی دکتر علیمحمدی در حضور نیروهای امنیتی و لباس شخصی صورت گرفت و آن‌ها در پی «شهید دزدی» هستند.
۲.هنگامی که حکومت دانشجویان را با تهدید، صفر دادن، اخراج و زندانی کردن تحت فشار قرار می دهد، پیروزی ما در گرو حفظ وحدت و مقاومت است. این را هم باید در نظر داشت که حکومت به دنبال ایجاد اختلاف و ترساندن و دستگیر کردن فعالین است.
۳.خانم فاطمه گودرزی هم از داوری جشنواره ی فجر اجتناب کرده است. باید از هنرمندانی که از مردم حمایت می کنند قدر دانی و آن هایی را که با حکومت همکاری می کنند افشا کرد.
۴.پخش برنامه ی راه فردا از شبکه ی سوم یک پیروزی برای جنبش محسوب می شود و باید از آن استقبال کرد. حکومت فکر می کند که با باز کردن نسبی فضای سیاسی و مطرح کردن برخی از دیدگاه‌های مخالفان در تلویزیون، به جای تظاهرات، می تواند از خشم مردم بکاهد و کمی دلجویی کند و تب مردم کاهش پیدا کند. این درحالیست که تجربه ی تاریخی نشان می دهد این فکر درست نیست. کسانی که دعوت می شوند باید از امکانات حکومت استفاده کنند تا صدای جنبش سبز را بلند کنند.
۵.در شرکت نفت و شرکت‌های تابع وزارت نفت وحشتی از اعتصاب وجود دارد چراکه حقوق پیمانکاران را نمی توانند پرداخت کنند.
۶.(در جواب سؤال «آیا رژیم با مبارزه ی بی‌خشونت قانع می شود؟»): مبارزه ی بی‌خشونت صرفا یک مزیت اخلاقی ندارد و با مبارزه ی بی‌خشونت که از هر روش دیگر نیرومندتر است مخالف را تسلیم کرده و شکست خواهیم داد.

سازگارا در گفتار شنبه خود به تشریح موارد زیر پرداخت:
۱.با توجه به این که مادران داغدار هفتهٔ پیش دستگیر شده بودند، سعی‌ کنیم این هفته به آنها بپیوندیم.
۲.برخی‌ از دوستان به مزار شهدای جنبش سبز میروند و ضمن قدر دانی از آنها، عکس و فیلم نیز تهیه میکنند. نباید فراموش کنیم که تهیه مستندات از ارکان این جنبش است.
۳.بسیاری از کارگران تحت فشار مالی قرار دارند. باید به خاطر داشته باشیم که جنبش سبز باید همواره پشتیبان سندیکای کارگریست.
۴.کنترل س‌م‌س که مرکز آن در اختیار سپاه است، شاید مقدور باشد ولی‌ وقتی‌ میللین‌ها س‌م‌س ردو بدل میشود، حتا با ابزارهای پیچیده به راحتی‌ نمی‌توان مطلب را دنبال کرد. در هر صورت به خاطر داشته باشیم که تلفن و س‌م‌س برای پیمهای محرمانه نباید استفاده شبند. ولی‌ ای‌میل بسیار امن تر است و به خصوص اگر از جیمیل استفاده کنید، از ایمنی بالایی‌ برخوردار است.
۵.جوانان چینی‌ در تویتر به حمایت از جوانان ایرانی‌ پرداخته و با شعار "امروز تهران، فردا پکن" پشتیبانی‌ خود را از جنبش سبز اعلام کرده اند.
۶.دولت دارد تلاش می‌کند تا با دستگیری‌های فراگیر از یک سؤ و مناظره‌های تلویزیونی از سوی دیگر سیاست چماق و هویج را دنبال کند. دانشجویان میتوانند از این فرصت استفاده کنند و مناظره‌هایی‌ در سطح دانشگاه‌ها برگزار کنند. اگر با آنها برخورد شود (که میشود) دست نظام باز خواهد شد. تمام این تلاش‌ها وقتی‌ میلیونی در ۲۲ بهمن به خیابان بیاییم نقش بر آب خواهد شد.
۷.دو نکته: یکی‌ اینکه دوستانی که میتوانند در شهرستنهی خود راهپیمائی بکنند حتما این کار را بکند چرا که باعث میشود توان حکومت در سطح کشور پخش شود. ولی‌ دوستانی‌ که نمیتواند، سعی‌ کنند به تهران یا دیگر شهر‌های بزرگتر بروند و به آنها بپیوندند. نکته دوم اینکه برخی‌ از دوستان فکر میکنند نافرمانی مدنی بسیار کند عمل می‌کند ولی‌ در واقع اینطور نیست و نافرمانی مدنی بسیار مهمتر از مبارزات مسلحانه و خشن است.





پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group