۱۳۸۸ اسفند ۱۲, چهارشنبه

خبرنامه ماد - چهارشنبه دوازده اسفند ماه ۱۳۸۸


مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء

خبرنامه شماره 179 - چهارشنبه دوازده  اسفند ماه ۱۳۸۸

 ‌


برنامه های آینده 
-سر دادن "الله اکبر" شبانه. پ
-تلاش برای گسترش مبارزات مدنی بی خشونت در جامعه. پ
-شعار نویسی روی اسکناس و دیوار ها. پ
- حضور در بهشت زهرا و مزار شهدای جنبش در آخرین پنجشنبه سال. پ
- حضور در خیابان ها در غروب پنجشنبه ها. پ

خلاصه ی خبرها 

ماد : در حاشیه برگزاری مسابقات المپیک زمستانی ونکوور کانادا، ایرانیان مقیم کانادا با برگزاری تجمع  و امضای طومار سبز، حمایت مجدد خود را از جنبش سبز اعلام کردند.  نماهنگ کوتاهی از این برنامه ها به پیوست خبرنامه منتشر خواهد شد.

 

ماد : تجمع خانواده های زندانیان سیاسی در مقابل زندان اوین دوشنبه شب، ده اسفند ماه نیز برگزار شد.

 

بی بی سی: مقامات ایران با برگزاری مراسم چهل و سومین سالگرد درگذشت دکتر محمد مصدق به دلیل "احتمال وقوع درگیری" مخالفت کردند. حسین شاه حسینی، از فعالان ملی  با اعلام این خبر گفت که به دلیل احتمال درگیری، مسئولان از ما خواستند مراسم را لغو کنیم.


بی بی سی: رامین جهانبگلو، پژوهشگر و اندیشمند ایرانی، شامگاه سه شنبه ۱۱ اسفند جایزه صلح سال ۲۰۰۹ را در بارسلون اسپانیا دریافت کرد. جایزه صلح از سوی انجمنی وابسته به سازمان ملل، به افراد یا نهادهایی اعطا می‌شود که در چارچوب اهداف این سازمان بین‌المللی، در راه تقویت صلح، رعایت حقوق بشر و پیشرفت تفاهم فرهنگی میان ملت‌ها تلاش کرده باشند. در سند جایزه گفته می‌شود: «رامین جهانبگلو فیلسوف عدم خشونت است که با تلاش‌های خستگی‌ناپذیر خود، هم در عرصه اندیشه و نظر و هم در عمل سیاسی، به گسترش صلح و آشتی‌جویی یاری رسانده است.» او گفت: «من اینجا صدای مردمی هستم که در ایران بی‌صدا اعتراض می‌کنند.» آقای جهانبگو هنگام دریافت جایزه صلح سازمان ملل متحد، در "خانه آسیا" در بارسلون، جایزه خود را از آن مردم ایران دانست، که به گفته او: "اعتراضات مسالمت‌آمیز خود را در قالب جنبش مدنی پیش می‌برند".


رادیو فردا: دفتر جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و حزب مردم اروپا که بزرگترین حزب پارلمان اتحادیه اروپاست، روز چهارشنبه در دو بیانیه جداگانه ضمن اعتراض به دستگیری جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی، خواستار آزادی فوری او شدند.


رادیو فردا: به دنبال افزایش تنش بین ایران و نروژ بر سر اعطای پناهندگی به کنسول سابق  ایران در اسلو  و اخراج یک دیپلمات نروژی از تهران، وزارت امور خارجه نروژ  نیز روز چهارشنبه اعلام کرد از یک دیپلمات ایرانی خواسته است خاک این کشور را ترک کند.


شبکه جنبش راه سبز(جرس): دانشجویان دانشگاه هنردر اعتراض به احکام کمیته انضباطی و بازداشت یکی از دانشجویان روز گذشته تجمع کردند. بر اساس گزارش دریافتی این دانشجو توسط نیروی انتظامی و به در خواست حراست دانشگاه، در محل خوابگاه دانشجویان بازداشت شده است.


بی بی سی:
فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، ضمن ابراز تاسف ازبرخورد دولت ایران با مطبوعات، لغو امتیاز نشریه "ایران دخت" را غیر قانونی دانست. او در بیانیه ای که روز سه شنبه ۱۱ اسفند درسحام نیوز، سایت رسمی حزب اعتماد ملی، منتشر شد با اشاره به اینکه نشریه "ایران دخت" در طول نه سال انتشارش فقط دو بار تذکر گرفته است نوشت: "اینک باید به حال کشور و دولتمردانش تاسف بخورم." خانم کروبی همچنین به تجمعی که روز یکشنبه ۹ اسفند (۲۸ فوریه) در مقابل ساختمان محل سکونتشان انجام شده بود اشاره کرد. بنا به اظهارات فاطمه کروبی تجمع کنندگان با پرتاب اشیایی مثل گوجه فرنگی و تخم مرغ، برخورد با مهدی کروبی را خواستند.
 
بی بی سی:
پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا سه شنبه در جلسه مطبوعاتی روزانه خود گفت توقیف مطبوعات در ایران مردم این کشور را از حق جهانی خود که دسترسی به اطلاعات است، محروم می کند. روزنامه اعتماد و لغو امتیاز هفته نامه ایراندخت از معدود نشریه های باقی مانده نزدیک به اصلاح طلبان هستند که هیات نظارت بر مطبوعات جلوی انتشار آنها را گرفته است.

بی بی سی: علیرضا آوایی، رییس کل دادگستری استان تهران گفت: در موارد مربوط به مباحث محاربه، صدور حکم اعدام الزامی نیست. به گفته وی ممکن است حکم تبعید صادر شود و یا در صورت احراز توبه، مسیر دیگری را می توان انتخاب کرد و در مواردی ممکن است اتهام محاربه باشد و احراز هم بشود اما حکم تبعید صادر شود .

رادیو فردا:  ساعاتی پس از بازداشت جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی، از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی، دادستان تهران گفت که بازداشت وی «به خاطر هنرمند بودنش نیست و جنبه سیاسی ندارد».
گزارش‌ها از تهران حاکی است که ۲۵ نفر از مأموران وزارت اطلاعات دوشنبه شب پس از یورش به منزل آقای پناهی و بازرسی و فیلمبرداری از منزل وی، جعفر پناهی، همسرش طاهره پناهی و دخترش سولماز پناهی را به همراه ۱۲ نفر از مهمانان‌شان بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.


شبکه جنبش راه سبز(جرس):با کارشکنی های شدید و غیرمنتظره مسوولین دانشگاه تهران و نهادهای امنیتی برنامه سخنرانی علی مزروعی در دانشگاه تهران لغو شد. تنها دقایقی پیش از آغاز برنامه برق دانشکده حقوق وعلوم سیاسی قطع شد و زمانی که خبر عدم حضور مزروعی در دانشکده منتشر شد برق مجددا وصل شد.همچنین از ساعاتی پیش از آغاز برنامه افرادی غیر دانشجو فضای دانشکده را امنیتی نموده بودند.

رادیو زمانه: روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، از پیوستن شرکت آمریکایی کاترپیلار به جمع تحریم‌کنندگان ایران خبر داد. شرکت کاترپیلار، بزرگترین تولید‌کننده ماشین آلات صنعتی سنگین و راه‌سازی است.

اخبار زندانیان، مفقودین و شهدا 

شبکه جنبش راه سبز(جرس): حکم اعدام یکی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه دامغان تایید شد. به گزارش ندای سبز آزادی در پرونده محمدامین ولیان، دانشجوی ۲۰ ساله محکوم به اعدام، به سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی در خصوص محارب بودن حرمت‌شکنان روز عاشورا استناد شده است و این سخنان به عنوان یک فتوای شرعی تلقی گشته و بر اساس آن حکم اعدام صادر گشته است و در دادگاه تجدید نظر تایید شده و هر لحظه امکان اجرای آن وجود دارد.


پارلمان‌نیوز: مرتضی کاظمیان, روزنامه‌نگار و فعال ملی مذهبی بعد از تحمل 9 هفته حبس با قید وثیقه آزاد شد.

شبکه جنبش  راه سبز(جرس): شب 11 اسفند، ماموران امنيتي با داشتن حكم تفتيش و بازداشت محبوبه کرمی، از اعضای کمپین یک میلیون امضاء، به منزل او آمده وپس از بازرسی و جلب وسایل شخصی او و برادرش، وی را بازداشت کردند.


شبکه جنبش راه سبز(جرس): حسام فیروزی، فعال حقوق بشر و پزشک تعدادی از زندانیان سیاسی شب 11 اسفند با مراجعه‌ ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

شبکه جنبش راه سبز(جرس):نوید خانجانی، فعال مدنی – دانشجویی شامگاه سه‌شنبه ۱۱ اسفندماه در منزلش در اصفهان بازداشت شد. نوید خانجانی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و از اعضای موسس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی است. با بازداشت نوید خانجانی، تعداد اعضای دربند کمیته گزارشگران حقوق بشر به ۷ تن رسید. در حال حاضر شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، نوید خانجانی، سعید جلالی‌فر، سعید کلانکی، سعید حائری و مهرداد رحیمی اعضای دربند این نهاد مدنی هستند.

 
توصیه و هشدار

سبزپروکسی برای خواندن مطالب بدون فیلتر روش مناسبی است. برای دسترسی به ایمیل، لاگین به بالاترین و کارهایی که به امنیت بیشتر نیاز دارد هنوز مناسب نیست. اگر شما سرور دارید می توانید این نرم افزار را نصب بکنید و به دوستانتان در ایران دسترسی اینترنت بدون فیلتر بدهید. برای دریافت سبزپروکسی یک ایمیل خالی بهsabzproxy@sabznameh.com بفرستید.پ

محسن سازگارا در گفتگوی سه شنبه وچهار شنبه خود به موارد زیر اشاره کرد :

- وی رفتار حکومت را که از طرفی بر جنبش فشار وارد می کند ( نظیر بستن روزنامه ها و دستگیری جعفر پناهی) و از طرف دیگر مدارا می کند( آزاد کردن بعضی زندانیان سیاسی) رفتاری متداول از طرف حکومت های دیکتاتوری دانست که  مثال بارز آن حکومت شوروی بود.  وی آزادی مشروطی را که به شرط سکوت باشد عملا زندانی بودن در بیرون از زندان دانست که تنها آمار زندانیان سیاسی را کاهش می دهد.

- وی از پیغام همسر شهید همت خطاب به خامنه ای خبر داد که در آن اعلام کرده بود ولایت وی را قبول ندارد.

-وی از قول یکی از مادران عزادار گفت که در زمان جستجو برای یافتن فرزندش نه تنها خبر کشته شدن وی را نمی دادند بلکه با تماس تلفنی با موبایل وی، او را آزار می دادند.

- وی سناریو مطرح شده برای دستگیری ریگی را مشکوک دانست و رد ادعای ایران توسط قرقیزستان را دلیل دیگری بر این مورد دانست که احتمالا این دستگیری توسط پاکستان انجام گرفته و تنها یک معامله بوده است.

- وی به مقاله آقای علامه زاده ، فیلم ساز، اشاره کرد که در آن وی به اهمیت چهارشنبه سوزی برای جنبش سبز اشاره کرده چرا که از نماد های ملی و تاریخی ماست و تلاشی است برای کسب شادی و زندگی در مقابل مرگ اندیشان است که می خواهند نشاط جامعه را بگیرند.

- وی بازداشت جعفر پناهی را موضوعی خبر ساز دانست که توجهات بین المللی را جلب کرده است.

- وی بازداشت دو ایرانی در اصفهان را به جرم تغییر مذهب ( گرایش به مسیحیت) مغایر با ادعاهای اخیر جمهوری اسلامی مبنی بر آزادی اقلیت های مذهبی دانست.

 









پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group