۱۳۸۸ دی ۱۲, شنبه

خبرنامه ی شنبه ۱۲ دی ماه ۱۳۸۸

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء

خبرنامه شماره ۱۵۱ - شنبه ۱۲ دی ماه ۱۳۸۸

 ‌ء

برنامه های آینده
- عدم حضور در کلاس های درس در روز شنبه آینده در دانشگاه های سراسر کشور.
- سر دادن الله اکبر شبانه در شب های آتی.

خلاصه ی خبرها

کلمه: میرحسین موسوی در بیانیه ای به مناسبت وقایع عاشورای حسینی و روزهای پس از آن ضمن انتقاد شدید از برخوردهای خشونت آمیز نیروهای حکومتی با ملت عزادار ایران، اعلام کرد که از شهادت در راه مطالبات به خق مردم ابایی ندارد و راه حل های پنجگانه خود را برای خروج وضعیت بحرانی فعلی ارائه کرد. (متن کامل بیانیه ی شماره ی ۱۷ میرحسین موسوی در پیوست این خبرنامه آمده است.)

کلمه: دکتر ابوالفضل فاتح، رییس کمیته رسانه های ستاد مهندس موسوی، در مورد بیانیه هفدهم مهندس موسوی گفت: بیانیه ی هفدهم مهندس میرحسین موسوی اعلام یک “حسن نیت بزرگ و خواسته های حد اقلی” برای خروج کشور از بحران و یک امتحان خطیر برای مسئولان امر است. موسوی به تاسی از امام خود ثابت کرد که دوران مردانی که با خدا معامله می کنند به پایان نرسیده است. تفاوت مردان بزرگ و پرمایه با مدعیان بی ریشه ی استیلا طلب همین جا روشن می شود. اینک موسوی حجت را بر همه تمام کرده است. وی در پایان تاکید کرد: اگر مسئولان فرصت را از دست دهند، دشواری های سهمگین آینده بر عهده ی آنان خواهد بود و مهر حسرت و تباهی از این فرصت سوزی تا ابد بر پیشانی شان حک خواهد شد. آیا در میان مدعیان مصالح کشور گوش شنوایی هست؟

جرس: عباس عبدی، معتقد است بیانیه هفدهم موسوی، بمب خبری آخرین روز هفته بود، بمبی که نه تنها عرصه داخلی را تحت تاثیر قرار داد، بلکه خبر نخست اکثریت رسانه‌های غربی در روز آغازین سال نو میلادی شد. این روزنامه نگار که در انتخابات گذشته از مشاوران مهدی کروبی بود، در گفتگو با فرارو تاکید کرد که موسوی گام مناسبی در روی آوردن به مذاکره برداشته است. این تحلیل گر اصلاح طلب افزود: به طور کلی آقای موسوی کار خوبی انجام دادند و توپ را در زمین طرف مقابل انداختند.

کلمه: عصر روز شنبه مهدی کروبی به دیدار خانواده شهید سید علی موسوی، خواهرزاده مهندس میرحسین موسوی رفت. در این دیدار که بیش از یک ساعت به طول انجامید میرحسین موسوی نیز در منزل خواهرش حضور داشت. مهدی کروبی در سخنانی شهادت این عزیز را فاجعه ای بزرگ نامید و افزود: شهادت آن شهید بزرگوار در چنین روزی، نشان داد که دشمنان حق و آزادی تا بدانجا پیش رفته اند و از باده قدرت چنان مست شده اند که دیگر حرمتی نیز برای عاشورا و عزاداران حسینی قائل نیستند. در ادامه مهدی کروبی و میرحسین موسوی دقایقی نیز پیرامون برخی مسائل و حوادث روزهای اخیر از جمله بیانیه روز گذشته مهندس موسوی به گفتگو پرداختند.

جرس: عزت‌الله سحابی در نامه ای سرگشاده خطاب به هموطنان خارج از کشور با عنوان «تجربه های تاریخیمان را فراموش نکنیم» توصیه هایی به ایرانیان خصوصا جوانان ارائه کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «خواهران و برادرانم تقاضای بنده را بپذیرید و بر احساسات، روحیات و دغدغه‌های فردی‌تان، به خاطر خدا و مردم، غلبه کرده و آنها را به نفع یک حرکت منطقی و تدریجی کنترل کنید. به خصوص جوانان عزیز میهنم، با همه حقی که در عصبانی و احساساتی شدن در زیر فشارها و سرکوب‌ها و دروغ‌ها و تهمت‌ها دارند، به خاطر نسل خودشان و آینده مردم و مملکت‌شان باید برخوردهای ولو واکنشی و احساسات پاک‌شان را کنترل کنند و درس‌های تاریخ پرفراز و نشیب و مملو از درد و رنج و هزینه‌های بسیار ایران عزیز را آویزه گوش‌شان نمایند و الا صداقت و شجاعت ستودنی و قابل احترام‌شان برای دستیابی به آزادی و عدالت کافی نیست.» (متن کامل این نامه در پیوست خبرنامه آمده است).


جرس: در حالی که از صبح روز پنجشنبه صدها تن از نیروهای نظامی در مرکز شهر تهران مستقر شده بودند و خود را برای رویارویی با هوادا

ران جنبش سبز آماده می کردند، هزاران تن از شهروندان تهرانی بدون اعلام و هماهنگی قبلی به سمت بهشت زهرا رهسپار شدند و بر مزار شهید سیدعلی موسوی گردهم آمدند. به گزارش خبرنگار جرس، درگیری هایی در قطعه ۹ بهشت زهرا، جایی که شهید سید علی موسوی خواهر زاده میرحسین موسوی در آنجا دفن شده است بین مردم و نیروهای امنیتی شکل گرفت.

جرس: روز پنجشنبه درگیری های پراکنده در برخی از میادین شهر تهران صورت گرفت. به گزارش خبرنگار جرس، به رغم حضور چشمگیر نیروهای نظامی در میادین مرکزی شهر تهران، درگیری های پراکنده ای در میادین ولی عصر و هفت تیر گزارش شده است. در میدان هفت تیر گروه های کوچک مردم معترض که در تلاش برای پیوستن به یکدیگر بودند با برخورد پلیس مواجه شدند . پلیس برای متفرق کردن مردم از باتوم و گاز اشک آور استفاده کرد و مانع شکل گیری تجمعی اعتراض آمیز شد. در میدان ولی عصر نیروهای گارد ویژه به شدت با معترضین که در گروههای کوچک بودند برخورد کرد. شاهدان عینی از بازداشت های گسترده خبر داده اند تا جایی که برخی تعداد بازداشتی ها را دهها تن عنوان کرده اند.

جرس: دفتر تحکیم وحدت با صدور اطلاعیه ای کشتار و دستگیری دانشجویان از جمله بازداشت بهاره هدایت را محکوم کرد و خطاب به حاکمیت اعلام کردند که کشتار دانشجویان را متوقف کنید. در این اطلاعیه همچنین آمده است «مستبدان بدانند مقاومت برای آزادی تا انتها ادامه دارد، که ماجرا به پایان خود نزدیک است».

رادیو زمانه: کانون نویسندگان ایران با صدور بیانیه‌ای، «کشتار وحشیانه‌ مردم» را محکوم کرد. در بیانیه کانون نویسندگان آمده ‌است: «حاکمیت که برای حل بحران فراگیر خود، مانند همیشه، پاسخی جز سرکوب و اعدام و سنگسار ندارد، مردم معترضی را که درخواستی جز آزادی ندارند، به خاک و خون کشید.»


رادیو فردا: چند روز پس از حمله فراگیر نیروهای هوادار دولت به دفاتر آیت‌الله یوسف صانعی در شهرهای مختلف ایران، اکنون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در قالب یک پرسش و پاسخ اعلام کرده است که این روحانی منتقد دولت و حامی اصلاح‌طلبان فاقد «ملاک‌های لازم برای تصدی مرجعیت» است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در سال‌های پس از انقلاب اسلامی بیشتر در کنترل نیروهای محافظه‌کار بوده است، در پاسخ به سؤال افرادی که خود را «جمعی از استادان و فضلای حوزه‌های علمیه» معرفی کرده‌اند، آورده است که پس از تحقیقات یک سال گذشته و جلسات متعدد به این نتیجه رسیده است که آیت‌الله صانعی فاقد ملاک‌های مرجعیت است.

اخبار دانشگاه
جرس: در روز پنجشنبه دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد با صدور بیانیه ای ضمن ابراز تنفر خود از حوادث روز قبل رخ داده در این دانشگاه اعلام کردند که به نشانه اعتراض کلاسهای روز پنجشنبه ی خود را تعطیل خواهند کرد.

جرس: در پی برگزاری تجمع سكوت بیش از سه هزار دانشجو دانشگاه آزاد مشهد در روز پنجشنبه دهم دی در اعتراض به حمله خونین چهارشنبه به این دانشگاه ، بیش از ۱۸۰ دانشجو معترض این دانشگاه بازداشت شدند. به گزارش جرس تعداد كل دانشجویان بازداشتی این دانشگاه با احتساب بازداشت شدگان روز چهارشنبه به 210 تن رسیده است. گفتنی است دهها دانشجو این دانشگاه نیز در حمله خونین چهارشنبه انصار به این دانشگاه با چاقو ، قمه و چوب دستی مجروح شدند كه حال دو تن از این دانشجویان كه چاقو به گردنشان خورده به شدت وخیم گزارش شده است و هیچ اطلاعی ازآنان در دست نیست.

جرس: دانشجویان سبز دانشگاه های مشهد اعلام كرده اند كه روز شنبه نیز در تمام دانشگاه های شهر مشهد تحصن خواهند کرد. گفتنی است فضای شهر مشهد پس از تجمعات اعتراضی روزهای اخیر كه به مناسبت گرامیداشت شهدای روز عاشورا در تهران برگزار شده است ، به شدت امنیتی است. اراذل و اوباش موسوم به انصار مشهد كه از حمایت كامل مسئولین استانی برخوردارند چهارشنبه هفته پیش دوم دی به دانشگاه فردوسی نیز حمله کردند ، در روزهای تاسوعا و عاشورا و پس از آن نیز به دفتر آیت الله صانعی حمله كردند و به آن خساراتی وارد وجمعی را بازداشت كردند.

ادوارنیوز: درپی وعده قبلی دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک تهران، دانشجویان این دانشگاه امتحانات پایان ترم این دانشگاه را تعطیل کردند.‬ ‫به گزارش خبرنگار ادوارنیوز، دانشجویان دانشکده های مختلف این دانشگاه در اعتراض به بازداشت تعدادی دیگری از دانشجویان این دانشگاه، امروز شنبه و در اولین روز برگزاری امتحانات پایان ترم این دانشگاه در جلسات امتحان حاضر نشدند و کلیه امتحانات دانشکده های مختلف این دانشگاه تعطیل شد. دانشجویان در حال رایزنی با اساتید هستند تا سایر امتحانات هفته جاری این دانشگاه را نیز در اعتراض به بازداشت همکلاسی هایشان تعطیل نمایند. دانشجویان خواسته خود را آزادی دانشجویان دربند این دانشگاه عنوان می کنند.

نوروز: در پی حمله وحشیانه و سازماندهی شده لباس شخصی ها به دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در روز سه شنبه، ۸ دیماه، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت بیانیه ای در این زمینه منتشر کردند. دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در بیانیه خود ضمن محکوم کردن ورود نیروهای سازماندهی شده حکومت از خارج دانشگاه و حمله به دانشجویان، اعلام کردند که تا اطلاع ثانوی کلاس‌های درس را تحریم کرده و به اعتراض مسالمت آمیز خود ادامه خواهند.



نوروز: دکتر عبدالله رمضان زاده، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران که پس از تحمل ۶ ماه حبس، اواخر هفته گذشته از زندان اوین به مرخصی آمده است، به دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران رفت و مورد استقبال وسیع دانشجویان قرار گرفت. دانشجویان در مقابل دانشکده حقوق و علوم سیاسی با اهدای گل و سردادن شعار "صل علی محمد، استاد ما خوش آمد"، "استاد آزاده، آزادی ات نزدیک است" و فرستادن صلوات به استقبال رمضان زاده رفتند. سخنگوی دولت اصلاحات، سخنرانی کوتاهی در انجمن اسلامی این دانشکده کرد و گفت: شرایط کشور از نظر من بسیار وحشتناک است و تندروی بسیاری وجود دارد. وی با اشاره به بازداشت های پس از عاشورای تهران گفت: متاسفانه عده ای با اقدامات خود، خواهان دامن زدن به این تندروی ها هستند و با بازداشت کسانی که هیچ تندروی نداشته اند، فضا را رادیکال تر می کنند.

اخبار زندانيان، مفقودین و شھدا
ادوارنیوز: مهرداد رحیمی فعال حقوق بشر غروب جمعه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. به گزارش ادوارنیوز مهرداد رحیمی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق بین الملل و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر است که در پی احضار نیروهای امنیتی پس از حضور در دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت، و به زندان اوین منتقل شد.

بی بی سی: بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) چهار شنبه شب ( ۹ دی ماه) در منزلش بازداشت شد. منابع خبری دانشجویی و سایت های نزدیک به اصلاح طلبان ضمن اعلام این خبر از دستگیری فعالان دانشجویی در شهرهای مختلف ایران خبر داده اند.

بی بی سی: علی حکمت و محمدرضا زهدی، دو تن از اعضای انجمن دفاع از آزادی مطبوعات روز جمعه ۱۱ دی ماه دستگیر شدند. ماموران صبح جمعه این دو تن را به همراه نعمت احمدی، وکیل دادگستری و مهسا حکمت، دختر علی حکمت، در خارج از تهران بازداشت کردند. گفته می شود نعمت احمدی ساعاتی پس از بازداشت، آزاد شده است.

جرس: دادستان اراک گفت؛ تمام کسانی که در ناآرامی های محدود شهر اراک در روز عاشورا بازداشت شده بودند، با قرار وثیقه آزاد می شوند. در همین زمینه فرماندار اراک نیز با اعلام اینکه در پی بروز برخی ناآرامی های محدود در روز عاشورا در اراک حدود ۱۰ نفر بازداشت شدند، گفت؛ تاکنون اغلب این افراد آزاد شده اند و تعداد محدود دیگری باقی مانده اند که پس از سپردن قرار وثیقه آزاد می شوند.

جرس: مریم ضیا، مدیر جمعیت تلاش برای جهانی شایسته کودک بازداشت شد. مامورین لباس شخصی به قصد تفتیش منزل و بازداشت مریم ضیا به منزل وی رفته و از آنجا که ضیا در منزل نبوده است، فرزندان وی را مجبور کردند با وی تماس گرفته تا به منزل مراجعت کنند. پس از مراجعت وی را بازداشت کرده و به مکان نا معلومی انتقال داده اند.

نوروز: ۸ نفر از فعالان سیاسی گرگان پس از حوادث روز عاشورا در این شهر، بازداشت شدند. پس ازمراسم شب عاشورا که بسیاری از هواداران جنبش سبز با در دست داشتن نمادهای سبز، شعارهای انتقادی سردادند، موجی از بازداشت فعالان سیاسی در این شهر آغاز شده است. تاکنون بازداشت حسین رفعتی؛ فرماندار سابق گرگان، احسان علایی فر؛ عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت گلستان، علی قلی تبار؛ رییس سازمان مجاهدین انقلاب در استان گلستان، مرتضی ایزدی؛ عضوستاد ۸۸ استان، علی شاهینی؛ دانشجو، حمید بارچیان و دادور؛ از رزمندگان دفاع مقدس و محب حسینی؛مداح اهل بیت قطعی است. از وضعیت این بازداشت شدگان خبری در دست نیست.

جرس: پس از درگذشت آیت الله العظمی منتظری و حضور میلیونی مردم در تشییع پیکر ایشان، تعدادی از نزدیکان و شاگردان ایشان احضار و یا بازداشت شدند. به گزارش خبرنگار جرس، در میان بازداشت شدگان، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی بسیاری هستند که برخی از آنها ارتباط مستقیم با آیت الله العظمی منتظری داشته اند. اسامی شش تن از شاخص ترین شاگردان و فعالانی که با این مرجع عالیقدر ارتباطات مستقیم داشته و بازداشت شده اند به شرح ذیل است: سید محمد طاهری؛ فرزند آیت الله طاهری، امام جمعه سابق اصفهان، مهندس مصطفی ایزدی، نویسنده، روزنامه نگار و از فعالان سیاسی که بیشترین قلم را در دفاع از آیت الله العظمی منتظری زده است، مهندس محمود دردکشان، از فعالان سیاسی قبل و پس از انقلاب که در سالیان گذشته بارها به خاطر دفاع از آیت الله العظمی منتظری دستگیر و زندانی شده است، مرتضی امیری جرقویه، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش، عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر، روزنامه نگار ، نویسنده و از مدافعین حقوق شهروندی آیت الله العظمی منتظری که چندین مقاله و کتاب در این باره نوشته است و احمد قابل، از شاگردان آیت الله العظمی منتظری. از محل نگهداری و وضعیت هیچ یک از بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست.

جرس: ماموران امنیتی صبح جمعه با ورود به مزرعه علی حکمت در نزدیکی ساوه اقدام به بازداشت وی و نعمت احمدی وکیل پایه یک دادگستری، محمد رضا زهدی سردبیر روزنامه توقیف شده آریا و مهسا حکمت خبرنگار روزنامه اعتماد کردند.

جرس: معاون اول قوه قضائیه از دستگیری بیش از ۵۰۰ نفر در روز عاشورا در تهران توسط نیروی انتظامی خبر داد.

توصیه و هشدار

محسن سازگارا در صحبت های روز پنج شنبه ی خود به موارد زیر اشاره کرد:
-در مرحله ی فعلی جنبش کودتاچیان یک دوره ی جدید خشونت را در دستور کار قرار داده اند، که از لحاظ تاریخی در دیکتاتوری های نظامی دیگر سابقه دارد. خلاصه ی استراتژی آن ها این است که گروهی سوء سابقه دار را استخدام کرده اند که تحت حمایت پلیس به مردم حمله کنند (مانند کاری که نازی ها در آلمان کردند) و همچنین یک گروه ترور ساخته اند که با ترور فعالین یا نزدیکان مسئولین ایجاد رعب و وحشت کنند (مانند دیکتاتوری های آمریکای لاتین). راه مقابله با این خشونت و پرهیز از درگیر شدن در آن انجام کارهای پراکنده، الله اکبر گفتن از پشت بام، شعارنویسی، اسکناس نویسی، راه پیمایی های پراکنده، تظاهرات برق آسا،‌ نافرمانی های مدنی، اعتصابات و کمکاری و ... است.
-در مسیر این دور تازه ی خشونت ورزی، ۵۰۰ نفر به دانشگاه آزاد مشهد حمله کردند.
-از ترسی که از جنازه ی شهدا داشته اند خانواده ی موسوی را مجبور کردند تا جنازه ی شهید خود را تحت کنترل شدید نیروهای امنیتی و به سرعت تدفین کنند و هنوز جنازه ی عده ی زیادی از ۳۸ شهید روز عاشورا را به خانواده ها تحویل نداده اند.
-خبر ایرنا مبنی بر انتقال آقای موسوی و کروبی به کلاردشت دروغ بود و حتی فارس نیوز (متعلق به سپاه) آن را محکوم کرد که نشانگر اختلاف بین دولت و سپاه است.
-روز چهارشنبه آقای خامنه ای صحبت هایی کرده بود که با وجود سانسور شدید صحبت ها توسط دفتر او، کاملا بی سر و ته بود و نشانگر آشفتگی ذهنی اوست.
-از روز شنبه پاره ای از دانشجویان تصمیم گرفته اند به دانشگاه بروند ولی در کلاس و امتحانات حاضر نمی شوند. مهم است که این کار در سطح تمام دانشگاه ها صورت گیرد تا سرکوب آن دانشگاه به دانشگاه امکان پذیر نباشد. این همچنین می تواند آغازی برای نافرمانی های مدنی و اعتصابات باشد.

سازگارا در گفتگوی روز جمعه موارد زیر را تشریح کرد:
-روز پنج شنبه در تهران در میدان های ولیعصر، هفت تیر و انقلاب و بهشت زهرا و برخی نقاط دیگر تظاهرات پراکنده انجام شد. این حرکت جو وحشت که کودتاچیان در پی ایجاد آن بودند را شکست.
-در زمانی که کودتاچیان با دستگیری، قتل و حتی شاید اعدام به دنبال پاشیدن گرد نامیدی هستند، مهمترین استراتژی ها برای مقابله و ایجاد امید و همبستگی تظاهرات پراکنده و برق آسا است. راه حل دیگر گرفتن عکس و تحت فشار قرار دادن سرکوبگران است. باید با دعوت از نیروهای انتظامی برای پیوستن به مردم و افشا و تحت فشار قرار دادن آن هایی که به مردم نمی پیوندند جنگ روانی درست کرد و به فروپاشی آن ها کمک کرد.
-در این مرحله از جنبش حرکت بچه ها خارج از کشور و برگذاری تظاهرات در دنیا اهمیت بسیار زیادی دارد چراکه به ایرانیان داخل روحیه می دهد و افکار عمومی دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
-احتمال دارد که در حمله به دانشگاه مشهد ۲ یا ۳ نفر شهید شده اند.

در گفتگوی روز شنبه، محسن سازگارا موارد زیر را طرح کرد:
-مهندس موسوی با بیانیه ی خود به کسانی که به دنبال خشونت ورزی هستند اتمام حجت کرده و راه اصلاح را به آن ها نشان داده است. موسوی همچنان بر قول خود به ملت مبنی بر احقاق حقوق آن ها ایستاده و دولت احمدی نژاد را غیر رسمی می داند و به دنبال برگذاری انتخابات آزاد است. همچنین موارد مطرح شده توسط آقای موسوی کف مطالبات مردم است.
-کودتاچیان اگر احساس کنند مردم خسته شده اند یا عقب نشینی کرده اند خشونت خود را افزایش خواهند داد و این در همه ی نظام های فاشیستی دیده می شود. بنابراین حضور مردم بسیار مهم است و تنها چیزیست که می تواند کودتاچیان را به عقب براند.
-تمامی صاحب نظران دنیا جنبش سبز ایران را از سه حادثه ی مهم سال ۲۰۰۹ خوانده اند.
-بچه های خارج از کشور باید تظاهرات و راه پیمایی های متعدد به هر شکل و خصوصا در مقابل موسسات وابسته به ایران افکار عمومی دنیا را به ایران معطوف کرد و سیاست مداران آن ها را به میدان فرستاد تا از مردم ایران در برابر خشونت حکومت حمایت کنند.

متن پیاده شده ی گفتگوهای پنج شنبه و جمعه به پیوست خبرنامه آمده است.


پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group