۱۳۸۸ بهمن ۲۸, چهارشنبه

خبرنامه ماد - چهار شنبه بیست و هشت بهمن ماه ۱۳۸۸


مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء

خبرنامه شماره 173  چهار شنبه بیست و هشت بهمن ماه ۱۳۸۸

 ‌

برنامه های آینده 
ب-سر دادن "الله اکبر" شبانه. پ
ب-تلاش برای گسترش مبارزات مدنی بی خشونت در جامعه. پ
ب-شعار نویسی روی اسکناس و دیوار ها. پ

خلاصه ی خبرها 
بی بی سی: امیررضا عارفی از متهمان عضویت در انجمن پادشاهی ایران، که دوماه قبل از انتخابات بازداشت شده بود، به اعدام محکوم شد. محمد مصطفایی، وکیل مدافع او، در وبلاگ شخصی خود خبر از آن داده است که موکلش به عنوان محارب شناخته و به اعدام محکوم شده است.

رادیو زمانه:  ایران درخواست تعیین نماینده ویژه سازمان ملل در امور شکنجه برای سفر به این کشور را رد کرده است.

مقام‌های ایرانی ادعا می‌کنند که این درخواست را بدلیل استفاده نمایندگان غربی در شورای حقوق بشر از «ادبیاتی مسموم» رد کرده‌اند.

 

رادیو فردا: بيش از هزار و دويست نفر از مدافعان حقوق زنان در ايران، با امضای بيانيه ای، به تصويب «لايحه حمايت از خانواده» در کميسيون حقوقی و قضايی مجلس شورای اسلامی اعلام کردند. در اين بيانيه، لايحه «حمايت از خانواده» گامی به سوی قانونی شدن چند همسری مردان توصيف شده است. در اين بيانيه از جمله به اين مساله اشاره شده که براساس لايحه جديد، به طور مثال اگر زنی مبتلا به بيماری های صعب العلاج شود، شوهرش می تواند همسر تازه ای اختيار کند؛ در حالی که در شرايط عکس آن، زن از حق طلاق هم محروم است.

رادیو فردا: چهار تشکل مستقل کارگری ایران در اطلاعیه‌ای به مناسبت سی و یکمین سالروز پیروزی انقلاب بهمن ۵۷، خواست‌های حداقلی خود را برای تحقق زندگی بهتر برای میلیون‌ها کارگر ایرانی اعلام کردند و خواستار تحقق فوری و بی‌قید و شرط همه آنها شدند.سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، اتحادیه آزاد کارگران ایران و انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه در این اطلاعیه اشاره کردند که تمامی مردم ایران، به خصوص کارگران، در روزهای منتهی به انقلاب بهمن ۵۷ امیدوار بودند که از یک زندگی بهتر برخوردار خواهند بود و چتر اختناق و سرکوب برچیده خواهد شد.

رادیو فردا: عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران روز چهارشنبه گفت، مقامات امنيتی جمهوری اسلامی، پنج تبعه خارجی را در جريان مراسم سالگرد انقلاب ۵۷ بازداشت کرده است. به گفته وی ، يک خبرنگار ژاپنی، دو تبعه روسيه، يک فرانسوی و يک افغان طی مراسم ۲۲ بهمن ماه بازداشت شده اند.
 
رادیو فردا: جعفر پناهی کارگردان سرشناس ايرانی که روز سه شنبه قصد خروج از ايران برای شرکت در جشنواره فيلم برلين را داشت، به دليل ممنوع الخروج بودن، از سفر به اروپا بازماند.  آقای پناهی قرار بود در جشنواره برلين در ميزگردی درباره سينمای ايران شرکت کند.
 

بی بی سی: کمیته حمایت از روزنامه نگاران (Committee to Protect Journalists)، از سازمان های بین المللی مدافع روزنامه نگاران سراسر دنیا، در گزارش سال ۲۰۰۹ خود به سرکوب شدید روزنامه نگاران در ایران در این سال اشاره کرده و ایران را بعد از چین بزرگترین زندان روزنامه نگاران خوانده است. در این گزارش آمده که بعد از انتخابات خرداد ماه بیش از ۹۰ روزنامه نگار بازداشت شدند که تا پایان سال میلادی (زمان تنظیم این گزارش) هنوز ۲۳ روزنامه نگار در زندان هستند.

 

رادیو فردا: فيلم لحظه کشته شدن ندا آقاسلطان، برنده جايزه «جورج پولک»، به عنوان بهترين فيلم خبری سال شد. جايزه «جورج پولک» هر ساله از سوی دانشگاه «لانگ ايلند» در آمريکا به بهترين فيلم های خبری اهداء می شود. این جایزه امسال فرد ناشناسی را که با موبايل خود از صحنه مرگ ندا آقا سلطان فيلم گرفته بود، به عنوان بهترين فيلمبردار خبری سال ۲۰۰۹ انتخاب کرد.
 

بی بی سی: محمدعلی همایون کاتوزیان، استاد دانشگاه آکسفورد، و آزاده کیان پژوهشگر مرکز تحقیقات ملی فرانسه و دانشگاه پاریس به علت حمایت مالی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در لندن از سمینار "رابطه فرهنگ و سیاست در ایران پس از انقلاب اسلامی"در دانشگاه دورام، آن سمینار  را تحریم کردند.


ماد: عوامل دولت کودتا سایت سهام نیوز، سایت رسمی حزب اعتماد ملی و نزدیک به مهدی کروبی، را هک کردند.

اخبار زندانیان، مفقودین و شهدا 
 

کمیته گزارشگران حقوق بشر: شب 28 بهمن ماه پریسا کاکایی، مازیار سمیعی، بهار تراکمه و نازنین حسن نیا از زندان اوین آزاد شدند. بنابر گزارش های دریافتی تعدادی از زندانیان سیاسی امشب آزاد شده اند اما از اسامی دیگر آزادشدگان هنوز اطلاعی در دست نیست.


کلمه:بر اساس برخی خبرهای رسیده حمزه کرمی مدیر سایت خبری جمهوریت به ۱۶ سال حبس و پرداخت ۶ میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شده است . به گزارش کلمه  شنیده ها حاکی است حکم بدوی کرمی مدیر سایت خبری جمهوریت که در ایام انتخابات فعالیت می کرد ،صادر شده که بر اساس آن وی در این حکم به ۱۶ سال حبس و پرداخت ۶ میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شده است.


کلمه:
شهاب الدين طباطبايی رييس ستاد ۸۸ (ستاد جوانان حامی موسوی و خاتمی) برای گذراندن مرخصی به طور موقت از زندان آزاد شد. وی پس از تحمل بيش از ۸ ماه بازداشت، عصر چهارشنبه با تامين قرار وثيقه، برای ۵ روز از زندان مرخص شد.
 








پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group