۱۳۸۸ دی ۱۴, دوشنبه

خبرنامه ی دوشنبه ۱۴ دی ماه ۱۳۸۸

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء

خبرنامه شماره ۱۵۲ دوشنبه ۱۴ دی ماه ۱۳۸۸

 ‌ء

برنامه های آینده
- عدم حضور در کلاس های درس در روز شنبه آینده در دانشگاه های سراسر کشور.
- سر دادن الله اکبر شبانه در شب های آتی.

خلاصه ی خبرها

رادیو فردا: پنج تن از روشنفکران دگراندیشان ایرانی مقیم خارج از کشور با انتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت از رهبران جنبش سبز و نیز بیانیه اخیر میرحسین موسوی، به تشریح «خواسته‌های بهینه جنبش سبز» از دیدگاه خویش پرداخته‌اند. عبدالعلی بازرگان، عبدالکریم سروش، محسن کدیور، اکبر گنجی و عطاء‌الله مهاجرانی با انتشار بیانیه‌ای مشترک، ضمن حمایت از بیانیه هفدهم میرحسین موسوی، خواسته‌های دهگانه‌ای را به عنوان «خواسته‌های بهینه جنبش سبز» در ایران مطرح کرده‌اند. متن این بیانیه در پیوست آمده است.


رادیو فردا: اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجلس خبرگان، روز دوشنبه گفت: « ... در تاريخ تشيع، هيچگاه مرجعی توسط جايی نصب يا عزل نشده است، بلکه مردم با تشخيص خود و پرداخت وجوهات، فرد مناسب را به عنوان مجتهد انتخاب کرده‌اند.»سخنان آيت الله هاشمی رفسنجانی، دو روز پس از انکار مرجعيت آيت الله يوسف صانعی توسط جامعه مدرسين حوزه علميه قم ابراز شده است.


رادیو زمانه: جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که از ادامه مشی مسالمت‌آمیز جنبش سبز در اعتراض‌ به وضعیت موجود حمایت می‌کنند. این دو حزب سیاسی اصلاح‌طلب هشدار داده‌اند که تندروی‌ها به سود مخالفان جنبش سبز تمام می‌شود و منجر به بروز اختلاف‌ها در بدنه این جنبش خواهد شد.


نوروز: آیت الله بیات زنجانی بر منزلت اجتهادی آیت الله صانعی تاکید کرد:«اینجانب ضمن تأکید مؤکد بر شأن و منزلت اجتهادی و فقهی مرجع عالیمقام حضرت آیت الله صانعی- ایّده‌الله‌تعالی- همۀ مقلدان ایشان را در پیروی از فتاوای ایشان مأجورمی‌دانم و یقین دارم که بدرفتاری‌ها و کج خلقی‌های اخیر علیه برخی مراجع تقلید و نهادهای مستقل حوزوی مانند مجمع محققین و مدرسین حوزه که در خوشبینانه‌ترین حالت ناشی از جمود و کج فهمی است، راه به جایی نخواهد برد»


رادیو فردا: چند روز پس از آن که برخى از مقام‌هاى عالى‌رتبه جمهورى اسلامى ایران از «وجود موانع قانونى» براى اجراى سریع احکام بازداشت ‌شدگان گلایه کرده بودند، گروهى از نمایندگان هوادار دولت در مجلس شورا اسلامى با ارایه طرحى دو فوریتى خواستار کاهش زمان اجراى «حکم محارب» از بیست روز به پنج روز شده‌اند.


نوروز: پس از آنکه جامعه مدرسین در اقدامی بی‌سابقه و تعجب برانگیز اعلام کرد که صلاحیت آیت الله صانعی را برای مرجعیت تشخیص نداده است، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای مقام مرجعیت آیت‌الله صانعی را تصدیق کرد.


ادوار نیوز: در پی اعلام عدم توانایی در تشخیص صلاحیت مرجعیت حضرت آیت‌الله العظمی صانعی توسط جامعه مدرسین، مجمع روحانیون مبارز بیانیه‌ای در این رابطه صادر کرد. متن این بیانیه در پیوست آمده است.


رادیو فردا: هيئت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه  به شش روزنامه و يک هفته نامه تذکر داد. انتشار اخبار و تحليل‌های مربوط به بيانيه اخير مير حسين موسوی، بحث مرجعيت آيت الله صانعی و تظاهرات مخالفان دولت در روز عاشورا از جمله دلايل اين دستگاه ناظر بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده اند. شش روزنامه‌ای که تذکر دريافت کرده اند، « جمهوری اسلامی»، «فرهنگ آشتی»، «آرمان روابط عمومی»، « کارون»، «آفتاب يزد» و اعتماد» بوده اند.


جنبش راه سبز (جرس): وزیر کشور دولت محمود احمدی نژاد روز گذشته ، با تهدید معترضان گفت: به نیروهای پلیس دستور داده‌ایم از این به بعد هیچ‌گونه مدارایی با آشوبگران نکنند و اگر فردی جهت همکاری با اغتشاشگران در تجمعات ظاهر شود به فوریت دستگیر خواهد شد.


نوروز: احمدرضا دستغیب در خصوص دستور شورای امنیت استان فارس، مبنی بر پلمپ مسجد قبای شیراز و ممانعت از سفر آیت‌الله دستغیب از تهران به شیراز،اظهار داشت: در روزهای اخیر عده‌ای به مسجد قبا که از پایگاه‌های مبارزاتی مردم در زمان رژیم سابق بوده حمله کرده، شیشه‌های مسجد را شکستند و بی‌حرمتی روا داشتند. وی در گفتگو با پارلمان‌نیوز، با بیان اینکه در ادامه این حرکات ساختارشکنانه، عده‌ای هم به منزل آیت‌الله سیدعلی محمد دستغیب حمله کرده و موجبات بی‌حرمتی به بیت معظم و شریف ایشان را فراهم کردند، تصریح کرد:«متاسفانه شورای تامین استان حکم داده است مسجد قبا تخلیه و در اختیار نیروی انتظامی قرار گیرد.»


بی‌ بی‌ سی‌: محمدرضا باهنر روز یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۸ ضمن محکوم کردن اعتراضات انجام گرفته در روزهای پس از انتخابات و تقبیح آنچه که آن را "زیر سئوال بردن ارزشهای انقلاب" در شعارهای معترضان می خواند، تصریح کرد که باید پذیرفت "یک سری از اعتراضات به حق هم وجود داشت و البته یک سری سوءاستفاده‌ها و عدم رعایت قانون را هم شاهد بودیم".


اخبار دانشگاه ها

بی‌ بی‌ سی‌: به گزارش منابع خبری نزدیک به اصلاح طلبان، ۸۸ نفر از اساتید دانشکده فنی دانشگاه تهران در یک نامه سرگشاده خطاب به آیت الله خامنه‌ای ، رهبر جمهوری اسلامی ایران خواستار جلوگیری از "برخوردهای خشن و فراقانونی" با دانشگاهیان و دانشجویان کشور شده اند.


بی‌ بی‌ سی‌: یک مقام وزارت علوم ایران در واکنش به برخی درخواست‌های دانشجویی برای شروع اعتصابات در دانشگاه ها، وقوع چنین اتفاقی را "بعید" دانسته و در ضمن دانشجویانی که امتحانات را در چارچوب یک حرکت اعتراضی تحریم کنند به برخوردهایی "فراتر از غیبت غیرمجاز" تهدید کرده است.

نوروز: دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد با صدور بیانیه‌ای ریاست دانشگاه و نیروی انتظامی این شهر را مسئول مستقیم فجایع صورت گرفته در این دانشگاه دانستند. به گزارش کلمه، نیروهای لباس شخصی روز چهارشنبه با حمله به دانشجویان این دانشگاه آنها را مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند. پس از آن نیز موج گسترده دسنگیری‌ها در این دانشگاه شکل گرفت. در بیانیه دانشجویان این دانشگاه در محکومیت حوادث اخیر آمده است: ديديم كه چگونه همكلاسيانمان در برابر چشمانمان در خود غلتيدند و ما حتي اجازه نداشتيم كه اشك بريزيم و ما حتي اجازه نداشتيم اعتراض كنيم كه به كدامين گناه زديد و برديد و كشتيد!


دویچه وله: به گزارش خبرنامه‌ی دانشجویی "امیرکبیر"، روز شنبه (۱۲ دی‌ماه) امتحانات دانشکده‌های برق، مکانیک، فیزیک، عمران، شیمی، کشتی‌سازی، مهندسی پزشکی و کامپیوتر لغو شد. بنابراین گزارش، این حرکت اعتراضی روز یکشنبه (۱۳دی‌ماه) نیز ادامه یافت. دانشجویان علیرغم تهدیدهای مکرر مسئولین آموزشی دانشگاه مبنی بر درج نمره صفر برای دانشجویان غایب،  بر سر امتحانات حاضر نشدند.


اخبار زندانيان، مفقودین و شھدا

نوروز: نسرین وزیری خبرنگار پارلمانی ایلنا و خبرآنلاین شب گذشته با خانواده‌ خود تماس گرفت.


رادیو فردا: خبرنامه « امير کبير» روز دوشنبه از بازداشت سه تن ديگر از فعالين دانشجويی خبر داد. به نوشته اين سايت، مرتضی  سيمياری، دبير اجتماعی دفتر تحکيم وحدت، يکشنبه شب در منزل پدری‌اش در تهران بازداشت شد. پيش از اين، چند تن از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، از جمله بهاره هدايت، مهدی عربشاهی و ميلاد اسدی، همراه با دهها تن ديگر از اعضای اين تشکل دانشجويی توسط ماموران امنيتی بازداشت شده اند. در همين حال، عليرضا فيروزی و سورنا هاشمی، از فعالين دانشجويی دانشگاه زنجان نيز بازداشت شده اند.


رادیو فردا: رضا رخشان، مسئول روابط عمومی سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه، روز دوشنبه توسط ماموران امنيتی بازداشت شد. 


جنبش راه سبز (جرس): وزیر اطلاعات از بازداشت خارجی هایی که در روز عاشورا "حرکت تبلیغی" و "جنگ روانی" را هدایت می کردند، خبر داد. حیدر مصلحی،در گفت و گو با تلویزیون دولتی ایران، میزان خسارت‌های وارد شده به اموال عمومی در روز عاشورا را "خیلی قابل توجه" ندانست اما تاکید کرد: "بهره برداری و جنگ روانی که از این ماجرا صورت گرفته بسیار زیاد و نقش عمده خارجی‌ها هم در همین راستا بوده است."


جنبش راه سبز (جرس): دادستان تهران درباره وضعیت بازداشت‌شدگان روز عاشورا و سیاست جدید دادستانی، گفت این افراد که در تظاهرات و تجمعات ضد انقلابی روز عاشورا شرکت کردند، آزاد نمی‌شوند، مگر آن‌که بی‌گناهی متهمان برای قاضی پرونده محرز شود.


جنبش راه سبز (جرس): بهمن احمدي امويي ، روزنامه نگار و تحليل گر اقتصادي به هفت سال و چهار ماه حبس تعزيري و ۳۴ ضربه شلاق محكوم شد. صبح امروز حكم بدوي اين روزنامه نگار دربند در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اين او ابلاغ شد.


کمیته گزارشگران حقوق بشر: علیرغم درگذشت مادربزرگ پیمان عارف، دانشجوی ستاره دار دادستان تهران از موافقت با مرخصی وی ممانعت کرد.


نوروز: روزبه کریمی روزنامه نگار و همسرش فروغ میرزایی،وکیل دادگستری شنبه شب بازداشت شدند.

توصیه و هشدار

محسن سازگارا در گفتگوی یکشنبه خود به این مورد اشاره کرد:

۱-مادران داغدار با وجود فشار ماموران انتظامی تظاهرات خود را برگزار کردند.

۲-دانشجویان علم صنعت و فردوسی‌ مشهد به دانشجویان امیرکبیر پیوستند و اعتصاب خود را شروع کردند. پیروزی تنها به اتحاد تمام دانشجویان در همه دانشگاه‌ها بستگی دارند و هم باید به این اعتصاب بپیوندند. ارزش این حرکت به این است که میتواند جنبش را به دنبال خود بکشد و به اعتصابات سراسری  بیانجامد.

۳-مرجعیت آیتالله صانعی توسط مجمع مدررسین (به خصوص شیخ محمد عزی) زیر سال برده شده است. این مساله فقط باعث میشود که آیتالله صانعی به عنوان مرجع سبز معرفی‌ شود و جانشینی مناسب برای آیتالله منتظری.

۴-کارگران نساجی مازندران دست به اعتصاب زده اند. با افزایش اعتصابات کارگری و پیوستن آنها به اعتصابات دانشجویی میشود دولت را فلج کرد.

۵-موج دستگیری حکومت در تمامی کشور آغاز شده است. این حرکت باز هم در جهت ارعاب است. ممکن است حتا تعدادی از زندانیان سیاسی اعدام شوند. ولی‌ این مساله تنها باعث قویتر شدن جنبش و فشار بیشتر جامعه بین‌المللی میشود.

۶-در شیراز به مسجد قبا حمله کرده اند که باعث پلمب شدن این مسجد شده است.


محسن سازگارا در گفتگوی دوشنبه خود به این مورد اشاره کرد:

۱-دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد در بیانیه‌ای حوادث و خشونت‌های روز ۴شنبه را شرح داده و اعلام کردند که به مبارزه ادامه خواهند داد. دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نیز برای روز دوم اعتصاب کردند. معاونت وزارت علوم شروع به تهدید دانشجویان کرده است.

۲-اساتید دانشگاه فنی نامه‌ای اعتراضی به رهبر نوشته اند و خواهان خروج اوباش حمله کنند به دانشگاه شده اند.

۳-جنبش وارد فاز نهایی‌ شده است. این فاز شامل ارعاب از طرف حکومت است. شعار نویسی و تحریم کالا میتواند این جو را به زانو درآورد. هدف این است که برای ۲۲ بهمن یک تظاهرات میلیونی دیگر ترتیب دهیم و نقشه‌های حکومت را خراب کنیم. تعدادی از مفسران سیاسی (از جمله مارتین شرام) سقوط حکومت ایران را در سال ۲۰۱۰ نوید داده اند.

۴-زندان عشرت ابعاد دوباره فعال شده است و صحبت از این است که ممکن است کهریزک دیگری شود.

۵-۵ نفر از روشنفکران خواسته‌های خود را منتشر کرده اند که نشان از اتحاد فعالین جنبش سبز دارد. از سوی دیگر در سمت حکومت و سپاه تفرقه ایجاد شده است.



پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group