۱۳۸۸ دی ۲۱, دوشنبه

خبرنامه ی دوشنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۸۸

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء

 خبرنامه شماره ۱۵۵ - دوشنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۸۸

 

 ‌ء
برنامه های آینده

- تلاش برای گسترش مبارزات مدنی بی خشونت در جامعه
- شعار نویسی روی اسکناس و دیوار ها

خلاصه ی خبرها
نوروز: مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به ملت ایران ضمن تقبیح عملکرد نظامیان و لباس شخصی‌ها در حوادث پس از انتخابات و به ویژه حوادث عاشورای خونین تهران، راهکارهای پیشنهادی خود برای خروج از شرایط فعلی را در پنج بند مطرح کرد. متن این بیانیه در پیوست آمده است.

صدای آمریکا: مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی از سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، به خاطر فرستادن تظاهرکنندگان بازداشت شده در جریان ناآرامی‌ای تهران را زندان کهریزک، انتقاد کرد. کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی در گزارش خود در مورد حوادث پس از انتخابات که روز یکشنبه در صحن علنی مجلس قرائت شد، تأکید کرد که انتقال بازداشت شدگان به بازداشتگاه کهریزک، «با دستور و اصرار» دادستان وقت تهران، سعید مرتضوی صورت گرفته و دستگاه قضایی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

رادیو فردا: دادستان تهران به خبرگزاری فارس گفته است كاردار سفارت سوئد كه در جريان حوادث روز عاشورای تهران بازداشت شده بود، پس از احراز هويت آزاد شده است. خبر بازداشت کاردار سفارت سوئد در تهران را زهره الهیان، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده بود.

جنبش راه سبز (جرس): جمعی از فرزندان شهدای هفتم تیر بیانیه‌ای در اعتراض به تداوم بازداشت دکتر علیرضا بهشتی، فرزند شهید بهشتی، منتشر کردند. متن کامل این بیانیه در پیوست آمده است.

بی‌ بی‌ سی‌: سناتور جان مک کین و سناتور جو لیبرمن اعتراض‌های اخیر در ایران را سرآغاز خاتمه حکومت این کشور دانسته و خواهان پشتیبانی دولت آمریکا از مردم معترض در ایران شده اند.

شبکه جنبش راه سبز(جرس): به گفته سخنگوى کمپین بین المللى حقوق بشر در ایران، نزدیک به ۳۳ تن از مادران عزادار و حامیان آنها که عصر روز شنبه توسط نیروى انتظامى و لباس‌شخصى‌ها در پارک لاله تهران بازداشت شده‌اند، به بازداشتگاه منتقل شدند.

دویچه وله: فراکسیون اقلیت مجلس ایران، گزارش کمیته ویژه در باره حوادث انتخاباتی را گامی مثبت اما ناکافی دانست. سخنگوی این فراکسیون از عدم پرداختن به رویدادهایی چون حادثه کوی دانشگاه، کوی سبحان و مرگ مشکوک پزشک کهریزک انتقاد کرد.

صدای آمریکا: انتقاد از روش حکومت در برخورد با معترضان در روز‌های اخیر بویژه پس از عاشورا حتی به جناح اصولگرا هم گسترش یافته است. در حالی که جمعی از تند روهای این جناح بر اعمال خشونت بیشتر تأکید می کنند، گفتگوی علی مطهری با تلویزیون جمهوری اسلامی جنجال برانگیز شده است. او صریحا مخالفت خود را ادامه وضع موجود از سوی دولت تحت عنوان لجاجت و بازداشت‌های گسترده و عدم اعطای مجوز راهپیمایی به معترضان اعلام کرده است. برخی ناظران دیدگاههایی از این دست را آغاز بروز بحران در جناح حامی دولت ارزیابی می کنند.

بی‌ بی‌ سی‌: وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی به روزنامه‌های جمهوری اسلامی،اعتماد، بهار، فرهنگ آشتی و دنیای اقتصاد تذکر داده است.

نوروز: سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران با تاکید بر اینکه "محدود کردن افراط گری‌ها و تفریط گری‌ها مشکل را حل و جامعه را آرام خواهد کرد"، نسبت به عواقب عدم پذیرش بحران در جامعه هشدار داد.

اخبار دانشگاه
رادیو فردا: درحالی که ده‌ها دانشجو در تهران ، مشهد، شیراز و دیگر شهرهای ایران در بازداشت به سر می‌برند، محاکمه‌های غیرعلنی دانشجویان همراه با احکام سنگین زندان اوج گرفته و تنها چند روز اخیر، پنج فعال دانشجویی در مجموع به ۲۱ سال زندان محکوم شده‌اند. «بازداشت گروهی »، « احضار و اخراج از سوی کمیته انضباطی »، « تعلیق تشکل‌های دانشجویی » سه اهرم دیگری است که مقام‌های حکومتی برای سرکوب اعتراضات دانشجویی از آن بهره گرفته‌اند.

رادیو زمانه: ۵۶ استاد دانشگاه علم و صنعت در نامه‌ای، به صدور احکام سنگین انضباطی برای برخی از دانشجویان این دانشگاه اعتراض کردند. احضارهای «گسترده» دانشجویان به کمیته انضباطی و نیز ورود غیرقانونی «افراد غیر دانشگاهی» به دانشگاه و ضرب و شتم دانشجویان، از دیگر موارد مورد اعتراض این اساتید است.

اخبار زندانيان، مفقودین و شهدا
شبکه جنبش راه سبز(جرس): حکم یاشار قاجار، دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر تهران که در ۷ خرداد ماه ۸۵ دستگیر و پس از ۴۶ روز بازجویی به دست حفاظت اطلاعات سپاه( قرارگاه ثارالله)، بند ۲ الف (۳۲۵) آزاد گردیده بود، روز چهار شنبه مورخ ۱۶ دی ماه ۸۸ به نامبرده ابلاغ گردیده است.

ادوار نیوز: برادر فروغ ميرزايي وكيل دادگستري كه جمعه شب يازدهم دي ماه به همراه همسرش، روزبه كريمي روزنامه نگار، بازداشت شد و بنا به اطلاع در زندان اوين به سر مي برد گفت: "خواهرم بعد از تماس تلفني كه يك روز پس از بازداشت با ما گفت در هفت روز گذشته هيچ تماسي با خانواده نداشته و ما عميقاً نگران وضعيت و شرايط نگهداري وي هستيم در حالی که ملاقات و تماس با خواهرم حق قانونی ماست".

توصیه و هشدار
محسن سازگارا در گفتگوی روز یکشنبه، به این نکات اشاره کرد:
۱.به تظاهرات مادران داغدار حمله و آنها را دستگیر کرده اند.
۲.دانشجویان دانشگاه شریف تجمعی داشته اند. این تجمع در اعتراض به زندانی کردن دانشجویان بوده است. دانشگاه قزوین نیز احکام سنگینی‌ به دانشجویان مبارز داده است (اخراج و تعلیق).
۳.فعالین حقوق بشر به حکم اعدام برای ۵ تن از دستگیر شدگان روز عاشورا اعتراض کرده اند (این بیانیه در پیوست آمده است).
۴.گروهی از حقوق دانان نیز به معین کردن تعریف محارب در قانون پرداخته و تصمیم قوّه قضاییه را زیر سال برده اند.
۵.در درون سپاه نارضایتی از دولت افزایش یافته است. گویا صحبت از ۳۰۰۰ ناراضی بوده است که حتا میخواسته اند با آنها برخورد هم بکنند.
۶.به نوعی میشود گفت که صحبت‌های آقای خامنه‌ای یک عقب‌نشینی بوده است. چرا که او هیچ حرف جدیدی نزده و فقط سعی‌ کرده به راهپیمائی دولتی اشاره کند. یک راهپیمائی میلیونی در ۲۲ بهمن میتواند به بطلان این حرف‌ها بیانجامد.

محسن سازگارا در گفتگوی روز دوشنبه به این مورد اشاره کرد:
۱.در گزارش مجلس، سعید مرتضوی را مقصر جلوه داده اند. ولی‌ به نکات بسیاری اشاره نشده است. نظام امیدوار است که با یک قربانی مساله را پوشش بدهد.
۲.پنج دیپلمات ایرانی‌ در کشورهای مختلف پناهنده شده اند. این نشان از شکاف در سران حکومت دارد.
۳.بازداشتیهای مادران داغدار به ۳۳ نفر رسیده و ۱۰ نفر هم به بیمارستان منتقل شده اند. به نظر می‌رسد که این مادران را به زندان منتقل کرده اند.
۴.اساتید دانشگاه علم و صنعت در بیانیه‌ای به برخورد با دانشجویان اعتراض کرده اند. دانشجویان دانشکده فنی نیز در اعتصاب به سر میبرند و خواهان استعفای فرهاد رهبر به علت باز کردن درب دانشگاه به روی اراذل و اوباش شده اند.
۵.پیشنهاد‌های زیادی برای حرکت ۲۲ بهمن مطرح شده اند. حرف از این است که باید ۲۲ بهمن رأی "آری یا نه" به جمهوری اسلامی باشد.








پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group