۱۳۸۸ آذر ۱۶, دوشنبه

دوشنبه شانزده آذر ماه ۱۳۸۸

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد) ‌ء


خبرنامه شماره 140 - دوشنبه 16 آذر ماه ۱۳۸۸

خلاصه ی خبرها 
خ-رادیو فردا-رادیو زمانه: بر اساس گزارشها هزاران دانشجو و مردم معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهورى، روز ۱۶ آذر – روز دانشجو – در دانشگاه هاى مختلف ايران دست به اعتراض زدند كه نيروهاى بسيجى و ضد شورش براى متفرق كردن آنها اقدام به تيراندازى هوايى و پرتاب گاز اشك آور كرده و تعداد نامعلومى از تظاهر كنندگان را بازداشت كردند. شاهدان عینی از مملو بودن ون‌های نیروهای امنیتی و وانت‌های دارای تور سیمی نیروهای پلیس از معترضانی که روی سر آنها کیسه‌های سیاه کشیده شده بوده، خبر داده‌اند. بر اساس گزارش رویترز و آسوشیتدپرس در تقاطع خيابان هاى انقلاب و ولى عصر بين نيروهاى ضد شورش و مردم حاضر در تجمع هاى اعتراضى درگيرى هاى شديدى رخ داده و مردم شعارهايى چون «مرگ بر ديكتاتور» و «نترسيد، نترسيد ما همه با هم هستيم» سر داده اند. خبرهای دیگری نیز از برخورد خشونت‌بار پلیس با معترضان در میدان‌های فردوسی، امام حسین، هفت تیر و فلسطین حکایت دارد. در دانشگاه اميركبير، دانشجويان با شكستن در اصلى سعى كردند تا به خيابان ها سرازير شوند ولى با ممانعت نيروهاى ضد شورش روبرو شدند. در جریان تظاهرات دانشجویان دانشگاههای رازى كرمانشاه، فردوسى مشهد، اصفهان، اراك و كرمان شعارهاى «الله اكبر» و «مرگ بر ديكتاتور» سر داده شد و پوسترهاى رهبر و محمود احمدى نژاد، رييس دولت کودتا، از سوى دانشجويان به آتش كشيده شد. همچنین شعارهائی برای نخستین بار در اعتراضات امروز سر داده شده که از آن جمله می توان به «غزه و لبنان كمن،‌ رفتن سراغ يمن»، «پليس ضد شورش، احمدى ‌رو بشورش» و «پول نفت چى شده، خرج بسيجى شده» می توان اشاره کرد.

خ-جنبش راه سبز (جرس)-کلمه: زهرا رهنورد استاد دانشگاه تهران و همسر میرحسین موسوی صبح امروز حدود ساعت 11 در دانشگاه تهران مورد سوء قصد چند زن که خود را بسیجی معرفی می کردند ، قرار گرفت. به گفته یکی از شاهدان عینی ماجرا وقتی آغاز شد که خانم رهنورد از چند زن که او را تعقیب می کرده اند پرسیده است که چرا مرا تعقیب می کنید ،آنها مدعی شدند که برای محافظت از وی آمده اند. خانم رهنور نیز در پاسخ به آنها گفته است شما از صبح مرا تعقیب می کنید. سپس چند زن مزدور شروع به هتاکی و هتک حرمت از وی می کنند. خانم رهنورد در پاسخ به یکی از آن زنان که وی را مزدور خطاب کرده بود گفته است " جز از خدا از هیچ کس نمی ترسم و اگر مرا تکه تکه کنید و به قبر بسپارید جز صدای سبز آزادی و دمکراسی صدای دیگری از قبر من نمی شنوید." سپس خانم رهنورد با کمک افراد حراست دانشگاه به داخل ساختمان مرکزی دانشکده هنرهای زیبا شود. لکن با کمال تاسف زمانی که ایشان در داخل خودروی حراست دانشگاه در حال عبور از خیابان وصال بوده اند مورد حمله این مزدوران که آنها را تعقیب می کرده اند، قرار می گیرند. گزارش شاهدان حاکی از صدمه جسمی شدید به سییستم تنفسی و بینائی ایشان است. 

خ-رادیو فردا: تظاهرات دانشجويان در روز ۱۶ آذر که به درگیری با نیروهای ضد شورش و بسیجی منجر شد بازتاب گسترده اى در سطح بين المللى داشته است. «انستيتو براى جنگ و صلح» که یک موسسه پژوهشی آمریکایی است در گزارشی گفته است: «تظاهرات اخير در تهران، از هدف هاى پيشين خود فراتر رفته و آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، را نشان گرفته و اين امر، گواهى بر شجاعت و دليرى تظاهركنندگان در برابر نيروهاى امنيتى است». این موسسه معتبر بین المللی در توصیف «پايدارى هاى مردم ايران» در برابر نيروهاى کودتاگر به موردی اشاره می کند که در آن يك مامور پليس وقتی به دختر جوانى كه بر اثر ضربه هاى بسيجى ها، چهره اى كبود و دست هايى لزران دارد، اصرار مى ورزد كه سوار تاكسى شود و به خانۀ خود بازگردد، دختر جوان با خشم در پاسخ مى گويد: «به من نگو كه چه كنم. تو پول مى گيرى كه ما را سركوب كنى و من آمده ام كه اعتراض كنم و به خانه باز نخواهم گشت.» روزنامه آمريكايى «واشينگتن پست» نيز در گزارش مفصلى به شرح درگيرى هاى روز دانشجو در ايران پرداخته و در ادامه به نقل از سايت هاى مخالفان دولت در ايران آورده است كه تظاهرات بيشترى قرار است در جريان مراسم عزادارى براى امام سوم شيعيان در ماه محرم برگزار شود. به علاوه شبكه هاى تلويزيونى با استفاده از هزاران گزارشگر داوطلب از شهروندان ايرانى كه از طريق اينترنت، تصاوير تظاهرات جوانان و خشونت ماموران لباس شخصى و بسيجى ها را به سراسر جهان مخابره مى كنند، رويدادهاى دوشنبه را بازتاب داده اند.

خ-روزآنلاین: در مراسمی رسمی در مجلس اعیان انگستان، موسسه خدمات بین المللی حقوق بشر، جایزه حمایت بین المللی از حقوق بشر را به شیرین عبادی تقدیم کرد. خانم عبادی به پاس "تحمل فراوان اعضای کمیته مادران عزا دار"، جایزه خود را با به این کمیته تقدیم نمود. وی گفت: "من که خود را هم درد و همراه با مادران عزادار می‌‌دانم با افتخار این جایزه را به پاس تحمل فراوان آنان، به این کمیته تقد یم می‌‌کنم. باشد که خون پاک جوانان بیگناه و بی‌ پناه مان، آزادی و دمکراسی را برای ایران به ارمغان آورد." 

خ- بی بی سی: روزنامه حیات نو با تصمیم "هیات نظارت بر مطبوعات" تعطیل شده است. هیات نظارت بر مطبوعات در توجیه دلایل این تصمیم گفته است که روزنامه حیات نو نه فقط "خارج از زمینه مصوب کار کرده" بلکه غالب مطالبی که "خارج از زمینه مصوب کار کرده تخلف بوده است." حیات نو جزو روزنامه های منتقد دولت به حساب می آید که هادی خامنه ای صاحب امتیاز آن می باشد.

خ-رادیو فردا-دویچه وله-بی بی سی: دولتهای آمریکا و انگلیس با تقبيح سركوب معترضان در ايران، اقدام مقام هاى کودتاچی را «بى اعتنايى» به حقوق اساسى تصريح شده در قانون اساسى جمهورى اسلامى دانسته اند و خواهان پایان دادن به سركوب مردم شدند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز خطاب به ملت ايران اظهار داشت : "آنها بايد بدانند كه صدايشان شنيده مى شود".

خ-رادیو فردا: بنیامین نتانیاهو در جریان نشست غیر علنی کمیسیون دفاعی پارلمان اسرائیل گفته است حکومت ایران حمایت مردمی را از دست داده است و «از دست رفتن مشروعیت دولت ایران» در داخل و خارج از این کشور به نفع اسراییل تمام شده است. وی با اشاره به اعتراض‌های مردمی به نتایج انتخابات در ایران افزوده است: «بسیاری از مردم ایران از رژیم این کشور ناراضی هستند.»

اخبار دانشگاهها در روز 16 آذر
نقل از موج سبز، روزآنلاین، رادیوزمانه و ویدیوهای منتشرشده در یوتیوب.

دانشگاه تهران: دانشجویان با تجمع در مقابل دانشکده فنی این دانشگاه به سر دادن شعارهایی علیه رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد پرداختند. انها شعار میدادند: "مرگ بر دیکتاتور"، "مرگ بر خامنه ای"، "خامنه ای قاتله – ولایتش باطله"، "ایران شده بازداشتگاه – اوین شده دانشگاه"، "نداییم – سهرابیم – ما همه یک صداییم"، "یا حسن – میرحسین"، بسیجی حیا کن – دانشگاه رو رها کن"، "پول نفت چی شده – خرج بسیجی شده" و .. . نیروهای لباس شخصی در درگیری با دانشجویان از گاز اشک آور و دستگاه وارد کننده شوک الکتریکی استفاده کردند. دانشجویان دانشگاه تهران در حوالی ساعت 2 بعداز ظهر سعی کردند درب دانشگاه در خیابان 16 آذر را شکسته و وارد خیابان شوند که نیروهای گارد ویژه مانع از این کار شدند.

دانشگاه شریف: "پلیس ضد شورش، احمدی رو بشورش" شعاری بود که در کنار شعار "مرگ بر دیکتاتور" روز گذشته از سوی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف سر داده می شد. همچنین دانشجویان دانشگاه شریف با هواکردن بادبادک و بادکنک‌های سبز، آسمان این دانشگاه را به رنگ سبز درآورده‌اند. یا حسین میرحسین، سلام بر موسوی، درود برکروبی، مرگ برخامنه ای، دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد، مزدور برو گمشو و الله اکبر شعارهای دیگری بود که دانشجویان دانشگاه شریف سر میدادند. آنها نماد های سبز رنگ و همچنین عکس های زندانیان سیاسی و مطبوعاتی در دست داشتند و سرود یار دبستانی من را دستجمعی هم همخوانی کردند.

دانشگاه هنر-پلی تکنیک: تجمع دانشگاه هنر در ساعت 10:30 شروع شد که پس از آغاز تجمع دانشجویان پلی تکنیک، دانشجویان هر دو دانشگاه به هم پیوستند و آنگاه شروع به سر دادن شعار بر علیه مقام های ارشد کودتاچی کردند. در این تجمع عکس احمدی‌نژاد توسط دانشجویان به آتش کشیده شد. در پی حمله وحشیانه نیروهای امنیتی و مزدوران بسیجی به دانشجویان، متاسفانه تعدادی از آنان زخمی و تعدادی نیز بازداشت شده اند.

دانشگاه شهید بهشتی: پس از سالها سکوت در این دانشگاه -که تحت کنترل شدید نیروهای اطلاعاتی و حراستی است- امروز تجمع با شکوهی برگزار شد. در این تجمع که ابتدا در مقابل دانشکده ادبیات برگزار شد، دانشجویان شعارهایی نظیر "الله اکبر‌"، "مرگ بر دیکتاتور"، " زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، "موسوی زنده باد، کروبی پاینده باد"، "دولت کودتا، استعفا، استعفا" سر دادند. سپس به سمت ضلعی از دانشگاه که مشرف به تپه های اوین و زندان اوین است، رفتند. و در آنجا با شعار "‌ایران شده بازداشتگاه، اوین شده دانشگاه" اعتراض خود را به دستگیری های گسترده فعالین سیاسی منتقد و اصلاح طلب بیان کردند. 

دانشگاه صنعتی شاهرود: دانشجویان این دانشگاه همزمان با غروب 16 آذر ماه‌ دست به تجمع اعتراضی خود زدند. آنها عکس‌هایی از شهدای وقایع پس از انتخابات را به همراه داشتند. دانشجو‌یان ابتدا با خواندن سرود یار دبستانی تجمع خود را آغاز کردند و سپس شعارهای علیه دولت کودتا مانند "مرگ بر دیکتاتور" و " نصر من الله و فتح قریب" سر دادند. هنوز خبری از درگیری در حین این تجمع مخابره نشده اشت.

دانشگاههای فردوسی و آزاد مشهد نیز علی رغم محدودیتهای گسترده امروز شاهد تجمع اعتراضی چندین هزار دانشجو بود. حضور گسترده نیروهای امنیتی و یگان ویژه اطراف دانشگاه فردوسی و میدان ازادی پارک منجر به بسته شدن میدان آزادی و بلوار وکیل‌آباد شد. در این تجمع گسترده دانشجویان شعارهای نظیر (مرگ بر دیکتاتور) و دولت کودتا استعفا استعفا و... سر دادند.

دانشگاه اراک: در تجمع اعتراض دانشجویان دانشگاه اراک نیز شعارهایی در حمایت از جنبش سبز سر داد شد. در تجمع امروز پس از به اهتزاز در آمدن پارچه های سبز توسط دانشجویان، نیروهای حراست دانشگاه به دانشجویان هجوم برده و درگیری‌های پراکنده‌ای بین دانشجویان و نیروهای حراست دانشگاه به وجود آمد.

دانشگاه بوعلی همدان: وحشیانه ترین حمله نیروهای مزدور بسیجی و امنیتی را می توان در حمله این مزدوران به تجمع آرام و مسالمت آمیز دانشجویان این دانشگاه دانست که در آن دو تن از دانشجویان معترض که یکی از آنها دختر بوده است توسط افراد لباس شخصی از طبقه دوم به بیرون پرتاب می شوند و بنابر گفته شاهدان عینی، به شدت مصدوم شده اند. گزارش شده که پس از این حادثه نیز مزدوران لباس شخصی و انتظامی به دانشگاه حمله برده و به ضرب و شتم دانشجویان پرداختند.

دانشگاه آزاد نجف آباد: تجمع اعتراضی و بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد با ضرب و شتم و بازداشت دانشجویان مواجه شد. عوامل بسیج که با همکاری حراست وارد این دانشگاه شده بودن و به باتوم، باتوم برقی، زنجیر و اسپری فلفل مجهز بودند به برخورد با دانشجویان پرداختند.گزارش شده که عده ای از دانشجویان در هنگام سوار شدن به سرویس ها توسط نیروی های شناخته شده اداره اطلاعات اصفهان بازداشت شده اند. 

شماری از ویدیوهای منتشر شده از این تجمع ها به پیوست خبرنامه آمده است.

توصیه و هشدار 
اخبار منتشر شده در شبکه بالاترین حاکی از آن است که فیلترینگ این سایت در بعضی شهرها از جمله اصفهان برداشته شده است. لطفا برای حفظ امنیت خود هنگام فرستادن خبر، فیلم و عکس به نکات زیر توجه کنید:

1. برای اطلاع رسانی و ارسال اخبار تجمعات حتما از پست الکترونیکی جی-میل استفاده کنید و در قسمت Settings->General->Broswer Connection گزینهAlways use HTTPS را علامت بزنید.

2. هنگام فوروارد کردن ایمیل، حتما نام و آدرس فرستنده قبلی را پاک کنید و آدرس گیرنده ها را در قسمت Bcc وارد کنید.

3. حتی در صورت رفع فیلترینگ، برای لاگین کردن در بالاترین و فیس بوک و ارسال عکس و فیلم در یوتوب از نرم افزارهای پروکسی که آدرس IP کامپیوتر شما را تغییر می دهند استفاده کنید.

4. اگر از کامپیوتر مشترک در دانشگاه، اداره یا کافی نت استفاده می کنید، ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کرده و پس از اتمام کار، از منوی Tools-> Clear Recent History تمام آدرسها، پسوردها و کوکیها را پاک کنید.

-روش جدید عبور از فیلتر: به سایت www.aol.com مراجعه کنید و برای دریافت شناسه ی عبور رایگان (و پست الکترونیکی) ثبت نام نمایید. سپس نرم افزار رایگان AOL 9.5 را دانلود و نصب کرده و با استفاده از شناسه ی خود وارد آن شوید. حال می توانید بدون نگرانی از سانسور و فیلترینگ از صفحات اینترنتی مورد نظر خود دیدن کنید. 

چند توصیه ی دیگر برای امنیت بیشتر هنگام استفاده از اینترنت در اماکن عمومی:

برای استفاده از اینترنت در اماکن عمومی از نسخه پرتابل فایرفاکس استفاده کنید. این برنامه را می توانید از سایت زیر دانلود کنید.

http://portableapps.com/apps/internet/firefox_portable

همچنین برای عبور از فیلتر می توانید از پچ های تهیه شده در آدرس های زیر استفاده کنید. بدین منظور کافیست با استفاده از فایرفاکس دانلود شده به آدرس های زیر رفته و نرم افزار ها را بر روی فایرفاکس نصب نمایید. ( هر یک از این پچ ها به تنهایی قابل استفاده می باشند اما توصیه می شود یک راه پشتیبان نیز در دست باشد) ./پ

Gladder:

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/search?q=gladder

PhProxy:

https://addons.mozilla.org/firefox/3239/

برای جلوگیری از سو استفاده های احتمالی از نرم افزارهای KeyLogger می توان کلمات عبور را بر روی نسخه قابل حمل فایرفاکس ذخیره کرد تا در زمان استفاده از کامپیوتر های عمومی مشکلی رخ ندهد.


پست
 الکترونیک: student.information.center@gmail.com




پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group