۱۳۸۸ دی ۳۰, چهارشنبه

خبرنامه ی چهارشنبه سی دی ماه ۱۳۸۸

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء

خبرنامه شماره  159 - چهارشنبه  سی دی ماه ۱۳۸۸ 

 ‌
 برنامه های آینده

- آمادگی برای برگزاری تجمع سبز روز بیست و دوم بهمن و "دهه مقاومت مدنی"

- برگزاری چهلم شهدای عاشورای ایران در روز جمعه شانزده بهمن همزمان با اربعین و گرامیداشت یاد شهدای جنبش

- برگزاری چهلم آقای منتظری در روز چهاردهم بهمن ماه

- تلاش برای گسترش مبارزات مدنی بی خشونت در جامعه

- شعار نویسی روی اسکناس و دیوار ها

 

خلاصه ی خبرها

رادیوفردا : محمد خاتمی  روز سهشنبه در سخنانی با اشاره به گزارش کمیته ویژه مجلس از حوادث پس از انتخابات آن را «سندی تاسفبار... از یک فاجعه» خواند و اشاره کرد که در این گزارش «بسیاری از واقعیتها بیان نشده» است. وی در سخنان خود که در جمع ۵۰ تن از بازداشتشدگان و زندانیان سیاسی پس از انتخابات ایراد کرد گفت: "لابد ملاحظاتی بوده و بسیاری از واقعیتها بیان نشده، ولی همین اندازه کافی است که پشت همه... را بلرزاند" .

 

خبرنامه امیرکبیر:  مجید توکلی عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری، ۵ سال محرومیت از فعالیت سیاسی و نیز ۵ سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد.

 

خبرنامه امیرکبیر:  علی پرویز دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه خواجه نصیر به سه سال حبس تعزیری محکوم شد. از جمله اتهامات علی پرویز تهیه و توزیع فیلم و عکس از اعتراضات دانشجویی بالاخص تجمع دانشجویان خواجه نصیر در اعتراض به حضور صفار هرندی در دانشکده برق این دانشگاه در تاریخ ۱۰ آبان ذکر شده است. از دیگر اتهامات وی اقدام علیه امنیت ملی و تبانی برای تجمع در روز ۱۳ آبان اعلام شده است.

 

خبرنامه امیرکبیر: محمد یوسف رشیدی فعال دانشجویی دربند پلی تکنیک از یک هفته پیش مجدداً در اعتصاب غذا به سر می برد. وی در اعتراض به تمدید قرار بازداشت موقت خود و بلاتکلیفی در زندان دست به اعتصاب غذا زده است. وی این مطلب را در آخرین ملاقاتش به اطلاع خانواده خود رسانده و اعلام کرده است تا مشخص شدن وضعیتش به اعتصاب خود ادامه خواهد داد.

 

خبرنامه امیرکبیر:  كميته انضباطي دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در اقدامی بي سابقه اقدام به صدور احكام انضباطی سنگين و احضار بيش از ۷۰ دانشجوی اين دانشگاه به كميته انضباطی کرده است. از میان دانشجویان احضار شده تاكنون حكم ۱۰ نفر از آنان ابلاغ شده است كه از این میان فرزام معینی، حامد هنرخواه، سید روح الله ترابی و  فرشید آذرنیوش به اخراج از دانشگاه و تعداد بسیار دیگری به چندین ترم تعلیق محکوم شده اند.

 

بی بی سی: جمعی از فعالان حقوق زنان ایران  با انتشار بیانیه ای راه حل های خود را برای خارج شدن از"بحران" موجود ارایه کرده اند. در این بیانیه که شادی صدر،محبوبه عباسقلی زاده، فریبا داوودی مهاجر و جمعی دیگر از فعالان حقوق زنان از جمله امضا کنندگان آن هستند 5 راه حل ارایه شده است. "لغو حجاب اجباری و کلیه قوانین تبعیض آمیز و ضد زن"، "رفع خشونت علیه زنان در تمام عرصه ها" ، "جدایی دین از دولت و محاکمه همه دست اندر کاران جنایات سه دهه گذشته"، راه حل هایی هستند که در این بیانیه مطرح شده است. امضا کنندگان این بیانیه معتقدند: " در بیانیه هایی که شخصیت های سیاسی بعد از انتخابات منتشر کرده اند توجهی به خواسته های زنان نشده است، در حالیکه بخش عمده ای از بحران جاری به مسائل زنان مربوط می شود."

 

رادیوفردا : محمد رضا حيدرى، كنسول سابق جمهورى اسلامى در نروژ، كه در اعتراض به سركوب مخالفان در ايران از سمت خود استعفاء داده بود می گوید که از این کشور درخواست پناهندگى كرده است.

 

رادیوفردا : سازمان «ديده بان حقوق بشر» روز چهارشنبه در گزارش سالانه خود درباره وضعيت حقوق بشر در جهان در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که به دنبال حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد، دولت ايران به گسترده ترين سرکوب  در يک دهه اخير دست زده است.

 

بی بی سی : احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران گفت: "المپیادها، کنفرانسها و مجامع علمی، تورهایی برای صید سرمایههای علمی کشورهای در حال توسعه هستند."  آیت الله علی خامنه ای نیز طی ماه های گذشته تاکید کرده است که آموزش بسیاری از رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها باعث بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود.

 

بی بی سی : یکی از اعضای "کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ایران" به بی بی سی فارسی گفت که احکام حبس دو جوان کرد به نام های محمد امین عبدالهی و خادم محمد زاده، از اهالی میرآباد شهر بوکان (در شمال غرب ایران) که به همکاری با احزاب کرد مخالف دولت ایران متهم بودند، توسط دادگاه تجدید ارومیه به اعدام تبدیل شده است.

 

بی بی سی: وزارت ارشاد ایران فیلم سینمایی "پاداش"، ، آخرین ساخته کمال تبریزی را به دلیل "عدم رعایت معیارها و موازین ارزشی" توقیف کرد. حسینی، وزیر ارشاد گفت: "وقتی فیلمی معیار ها و موازین ارزشی را رعایت نکند، قطعا توقیف می شود."

 

بی بی سی : نیروی انتظامی ایران میگوید که پس از انتشار درخواست عمومی برای شناسایی برخی از معترضان روز عاشورا در تهران، ۴۰ تن از آنها را شناسایی و بازداشت کرده است. سایت رسمی پلیس ایران روز دوشنبه ۲۸ دی (۱۸ ژانویه) به نقل از یک "مقام آگاه"، بدون ذکر نام یا سمت او نوشت که این افراد در پی انتشار تصاویر آنها توسط نیروی انتظامی و "با همکاری مردم شریف و همیشه در صحنه ایران اسلامی" شناسایی شده اند.

 

رادیوفردا : بيش از ۱۶۰ تن از کارکنان شرکت « پيوند امواج دريا» از روز دوشنبه در اسکله شهيد رجايی بندر عباس دست از کار کشيده اند. اعتصاب کارکنان اين شرکت در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق آنان صورت گرفته است.

 

شبکه جنبش راه سبز(جرس): احسان هوشمند پژوهشگر و جامعه شناس کرد، از فعالان سیاسی – اجتماعی ملی – مذهبی  بازداشت شد. ماموران پلیس امنیت وی را در منزل و پس از دو ساعت تفتیش منزل با خود بردند

 

شبکه جنبش راه سبز (جرس): از صبح دوشنبه در برخی از ایستگاههای متروی تهران تصاویر شرکت کنندگان در راهپیمایی عاشورای تهران توزیع شده و از مردم خواسته اند تا چهره معترضین را شناسایی کنند و با شماره تلفن هایی که در این مجلات تصویری قید شده  به مقام های امنیتی و نظامی معرفی کنند .

 

بی بی سی: مریم زندی، عکاس مشهور ایرانی از مشکل ممیزی چاپ کتاب عکس هایش از رویدادهای انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران خبر داد. وی با اشاره به کتاب مجموعه عکسی از دوران انقلاب که از هفت ماه پیش برای مجوز به اداره کتاب وزارت ارشاد ایران فرستاده است  گفت: " این اداره از من خواسته که عکس های انقلاب را سانسور کنم. این اداره خواستار حذف برخی از عکس ها شده است که من با این جریان کاملا مخالفم.

 

 اخبار دانشگاه

مجله نیچر در مطلبی با عنوان " دانشگاهیان ایران در هراس از ترور های بییشتر " به بررسی ترور دکتر علیمحمدی پرداخته است. در این بررسی با اشاره به تناقضات متعدد مطرح شده از سوی دولت ایران  این احتمال را مطرح می کند که ترور او از سوی تندرو های حکومت باشد تا به مخالفان نشان دهند که از ترور شخصیت های علمی برجسته نیز ابایی ندارند.

 

شبکه جنبش راه سبز( جرس): دور جدیدی از حذف استادان دانشگاه علامه با بازنشستگی اجباری اساتید آغاز شد. یک مقامآگاه در دانشگاه علامه طباطبایی، گزارشها درباره بازنشستگی گروهی از اساتید دانشکده اقتصاد این دانشگاه را تائید کرد.

 این مقام که نام وی اعلام نشده، چهارشنبه به خبرگزاری ایلنا گفته که احکام بازنشستگی ۱۲ استاد برجسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی صادر شده است.

 

توصیه و هشدار

محسن سازگارا در گفتار های سه شنبه و چهارشنبه خود به موارد زیر اشاره کرد :

- وی دادگاه برگزار شده برای دستگیر شدگان روز عاشورا  را به اندازه ای مصنوعی دانست که حتی با تبلیغات وسیعشان نیز نتوانسته اند به آن اعتبار بدهند.

-وی از تجمع خانواده های زندانیان سیاسی در مقابل دادستانی تهران خبر داد و آن را جبهه دیگری برای فرسایش کودتاچیان دانست.

-وی لغو میزبانی بازی های کشور های اسلامی برای ایران را به دلیل ترس کودتاچیان از رفتار مردم دانست.

-وی از وجود نگرانی از سلامت دکتر یزدی در زندان خبر داد چرا که ایشان با 79 سال سن از بیماری های مختلف رنج می برد.

-وی از قول روزنامه ی کویتی " السیاسه" خبر داد که بعضی افسران اطلاعاتی ایران و نمایندگان مجلس در کشور های مختلف در حال اقدام برای اخذ پناهندگی  می باشند و 4 افسر اطلاعاتی ایران نیز به ایتالیا پناهنده شده اند. و پیش بینی کرد که این روند بعد از حضور مردم در 22 بهمن شتاب خواهد گرفت.

- وی از شورش در زندان گوهر دشت کرج خبر داد و  خارج شدن کنترل زندانبانان برای چند ساعت

- وی از نتایج سنجش افکاری خبر داد که در 4 استان کشور برگزار شده و  طی آن 76% پرسش شوندگان با کل نظام جمهوری اسلامی مخالفت بوده اند. 8% موافق دولت احمدی نژاد و 13% هم مخالف دولت وی ولی موافق نظام بوده اند.

-وی حرف های اخیر آقای خامنه ای را پریشان دانست که نشان از ناراحتی وی از افرادی مثل آقای هاشمی است که از وی پشتیبانی نکردند.

-وی با اشاره به احکام سنگین اعلام شده برای بچه های دانشگاه بین المللی قزوین جواب محکم دانشجویان را در برخورد با این رفتار خواستار شد تا در دفاع از دوستان خود برخیزند.

- وی از برشکستگی بانک های کشور خبر داد چرا که 48 میلیارد دلار  مطالبات وصول نشده دارند که 70% آن را نیز کمتر از 1000 نفر دریافت کرده اند و عملا اقتصاد کشور پشتیبانی سیستم بانکی را ندارد

- وی از اطلاع رسانی به صورت شبنامه و اعلامیه در  سطح کشور برای 22 بهمن و برنامه های مرتبط خبر داد.

- وی گفت که پرونده هسته ای ایران به جایی رسیده که احتمال تحریم ها جدی است و این مشکلاتی جدی برای کودتاچیان ایجاد خواهد کرد.

 



پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group