۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

خبرنامه ی دوشنبه 25 آبان ۱۳۸۸

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد) ‌ء

خبرنامه شماره ۱۳۰ - دوشنبه بیست و پنج آبان ماه ۱۳۸۸ 

برنامه های آینده


- تظاهرات به سبک ایرانی در عصر پنجشنبه، گردش با خانواده در سطح شهر و پارک ها

- حضور در پارک لاله در عصرعای  شنبه در کنار مادران داغدار

- شركت در مراسم بزرگداشت داریوش و پروانه فروهر : يكشنبه، يكم آذر ماه از ساعت سه تا پنج بعد از ظهر - خيابان هدايت؛ كوچه شهيد مرادزاده، پلاك هجده

-  خبررسانی در راستای مراسم روز ۱۶ آذر در دانشگاه های آزاد و دولتی در سطح کشور و دعوت مردم عادی و دانش آموزان به حضور در دانشگاه ها در این روز



خلاصه ی خبرها

 شبکه جنبش راه سبز(جرس):پیکر رامین پوراندرزجانی، پزشک 26 ساله بازداشتگاه کهریزک در میان تدابیر امنیتی به خاک سپرده شد و خانواده او اجازه کالبد شکافی جسد وی برای پی بردن به علت مرگ را نیافتندفیلم سخنرانی دکتر رامین پوراندرجانی در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی شان به پیوست خبرنامه منتشر خواهد شد.

 

بی بی سی: دادسرای تهران در بیانیه ای اعلام کرد که پرونده مرگ رامین پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهریزک در دادسرای امور جنایی در حال رسیدگی است. این بیانیه خاطرنشان می کند که جسد این پزشک، نوزده آبان در محل خدمت او پیدا شده و آزمایش های اولیه کالبد شکافی نشان می دهد که مرگ او به علت مسمومیت نبوده است.

 

شبکه جنبش راه سبز(جرس):دادگاه انقلاب تهران با انتشار اطلاعیه ای از برگزاری دادگاه غیر علنی مهندس شاپور کاظمی برادر زهرا رهنورد  خبر داد و اعلام کرد که دادگاه رسيدگي به اتهامات شاپور كاظمي روز یکشنبه برگزار شده است. دادگاه انقلاب همچنین خبر داد که دادگاه سعید لیلاز روزنامه نگار و کارشناس اقتصادی نیز روز سه شنبه برگزار می شود. بنابر این اعلام دادگاه انقلاب همچنین کلوتید ریس تبعه و معلم  فرانسوی نیز  روز سه شنبه در دادگاه انقلاب تهران محاکمه می شود و در آن نماینده دادستان و وکیل این تبعه فرانسه حضور خواهند داشت.

 

رادیو زمانه: مهدی کروبی از جوانان خواست که اجازه ندهند «انسان‌های مریض» آنها را به رفتار‌های تند هدایت کنند. وی که شب گذشته در جمع گروهی از نمایندگان اقلیت مجلس در منزلش سخن می‌گفت، به جوانان معترض به نتیجه انتخابات توصیه کرد که در هر شرایطی از اعمال «رفتار‌های خشونت‌آمیز» پرهیز کنند.

 

رادیوزمانه: بیش از ۱۰۰ سازمان مستقل حقوق بشری و سازمان‌های جامعه مدنی از سراسر جهان، از هیات‌های نمایندگی در سازمان ملل متحد خواستند که از قطعنامه مجمع عمومی در محکومیت نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی، حمایت کنند. در نامه این نهاد‌ها و سازمان‌ها از «وخیم‌تر» شدن وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی شده است.

 

رادیو زمانه : یش از ۵۰ نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگار در نامه‌ای از صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه خواستند که دستور آزادی جواد ماهزاده نویسنده و روزنامه‌نگار زندانی را صادر کند. جواد ماهزاده حدود یک ماه پیش در منزل خود از سوی ماموران دادستانی دستگیر شد و از آن زمان، در بازداشت به سر می‌برد. از سرنوشت این نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگار، اطلاع دقیقی در دست نیست و مقام‌های قضایی تاکنون حاضر نشده‌اند اتهام وی را اعلام کنند

 

آیت الله صانعی در دیدار اعضاء انجمن اسلامی دانشگاه هنر با با بیان اینکه افزایش و تشدید مشکلات به معنای سلطه و حاکمیت ظلم نیست بلکه نشانه ضعف است اظهار داشت: مطمئن باشید که زحمات و خون دل خوردنهای ملت خصوصا دانشگاهیان عزیز به نتیجه خواهد رسید.افزود: امروز اگرچه یک عده در دروغ گویی هنرمند شده اند اما در نقطه مقابل عده ای هم هنرشان در مبارزه است.

 

عصر ایران : وکیل محمدرضاشجریان از احضار استاد موسیقی ایران در بدو ورود به کشور به وزارت اطلاعات خبر داد. وی گفت شنبه هفته گذشته پس از بازگشت استاد شجریان به کشور، ماموران امنیتی مستقر در فرودگاه او را برای گفتگو و " ادای پاره ای از توضیحات " به ساختمانی در خیابان جردن دعوت کردند.

 

خبرنامه امیرکبیر: دانشجويان دانشگاه آزاد نجف آباد در تجمعی صنفی اعتراض خود را به اقدامات افراط گرايانه مسئولين اين دانشگاه ابراز داشتند. دانشجويان که از نصب دوربين های حراست در دانشکده ها و جدا سازی جنسيتی در سرويس های دانشگاه به دروازه شيراز اصفهان ناراضی بودند اعتراض خود را با شعارهايی مانند "ننگ ما ننگ ما رئيس فرهنگ ما ، دانشجو می ميرد ذلت نمی پذيرد و ... نشان دادند.

 

حنا مخملباف که به عنوان داور جشنواره فیلم مستند دانمارک و همچنین برای اولین نمایش فیلم روزهای سبز در این کشور حضور داشت رنگ سبز جنبش مردم ایران را به این فستیوال نیز گسترش داد. هیات داوران جشنواره طی مراسمی بعد از نمایش فیلم "روزهای سبز" ساخته حنا مخملباف شال سبز را به عنوان حمایت از جنبش مردم ایران بر دوش انداختند.

 

نوروز: مراسم بزرگداشت داریوش و پروانه فروهر یکم آذرماه برگزار خواهد شد. فرزندان داریوش و پروانه فروهر به زودي در اطلاعيه اي رسمي مردم را براي شركت در اين مراسم دعوت خواهند كرد. اين مراسم روز يكشنبه، يكم آذر ماه در منزل اين شهيدان واقع در خيابان هدايت؛ كوچه شهيد مرادزاده، پلاك هجده از ساعت سه تا پنج بعد از ظهر برقرار خواهد بود

 

پارلمان‌نیوز: حسین مرعشی، سخنگوی حزب كارگزاران سازندگی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت كارگزاران سازندگی،گفت:حزب كارگزاران سازندگی در حال تجدید سازمان است كه جزییات آن متعاقباَ تشریح می‌شود.  وی همچنین در خصوص احتمال شركت اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو نیز گفت:در صورت تداوم وضعیت فعلی،پیشنهاد شخصی من به كارگزاران سازندگی و جبهه اصلاحات عدم شركت رسمی در انتخابات پیش‌رو است.

نوروز: بعد از کودتای دولت علیه فرهنگستان‌ و مصادره آن در جهت حذف میرحسین موسوی ، کودتاچیان این بار  برای حذف موسسه مطالعات فرهنگ و تمدن که تحت نظارت میرحسین موسوی و قربان بهزادیان‌نژاد اداره می‌شود تلاش می کنند. دومین همایش دو سالانه «خلیج فارس: فرهنگ و تمدن»، 24 و 25 آبان‏ماه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می‏شود. اما نام مؤسسه مطالعات فرهنگ و تمدن ایران‏زمین که برگزارکننده‏ی نخستین این همایش دوسالانه‏بوده است، از دومین همایش حذف شده است.

 

بی بی سی: در روز یکشنبه 15 نوامبر و به مناسبت روز جهانی دانشجو (17 نوامبر) ، شهر واشنگتن، شاهد برگزاری تجمع اعتراضی ایرانیان و اعلام همبستگی وحمایت معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران بود. "طومار سبز" زیر عنوان "احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران نيست" که توسط هزاران ایرانی امضا شده است پس از شهرهای پاریس، استکهلم و نیویورک به واشنگتن دی سی آمد و توسط ایرانیان در مرکز این شهر و در مقابل کنگره آمریکا به اهتزار در آمد.


اخبار زندانیان، شهدا و مفقودین 

نوروز: مصطفی شفیعی دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه انزلی در تاریخ 12 آبان ماه در مسیر دانشگاه بازداشت و به نقطه‌ نامعلومی منتقل شده است. به گزارش فعالان حقوق بشر شفیعی از فعالان ستاد میرحسین موسوی بوده است


تحلیل

بی بی سی:  احمدی نژاد، اخیرا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این کشور را در حوزه علوم انسانی برای اجرا به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرده است. پیشتر علی خامنه ای ، تدریس علوم انسانی در دانشگاه های ایران را متعارض با مبانی قرآنی و دینی توصیف کرده بود. مهدی خلجی، پژوهشگر مسایل اسلامی در واشنگتن به بخش فارسی بی بی سی گفت که "اهداف این شورا تغییر و تحول در حوزه علوم انسانی نیست بلکه منظور آن اسلامی کردن این حوزه علمی است." به عقیده آقای خلجی سرشت علوم انسانی، عرفی و سکولار است "اما جمهوری اسلامی از ابتدا تاکنون سعی کرده که این سرشت را دینی بکند و این به معنای تقلیل علوم انسانی به الهیات است." به گفته آقای خلجی، "هدف نهایی تشکیل این شورا به نوعی بازگشت به قرون وسطی و بازگشت به پیش از دوران پیدایش علوم انسانی است." به گفته آقای خلجی غایت و هدف نهایی ایدئولوژی حکومت ایران دستیابی به قدرت است و چون علوم انسانی مدرن نمی تواند ابزار قدرت این ایدئولوژی قرار بگیرد از طرف آن نفی می شود. وی معتقد است که "به همین دلیل تکنولوژی هسته ای به کانون اصلی قدرت در ایران بدل می شود، چون که ایدئولوژی تشنه سلاح است و به علم و فلسفه هم به دید سلاح می نگرد و طبیعی است که علوم انسانی به آن شکلی که در اروپا به وجود آمده و در جهان گسترش یافته، سلاح کارآمدی در دست ایدئولوژی اسلامی نیست."
 

توصیه و هشدار

-روش جدید عبور از فیلتر: به سایت www.aol.com مراجعه کنید و برای دریافت شناسه ی عبور رایگان (و پست الکترونیکی) ثبت نام نمایید. سپس نرم افزار رایگان AOL 9.5 را دانلود و نصب کرده و با استفاده از شناسه ی خود وارد آن شوید. حال می توانید بدون نگرانی از سانسور و فیلترینگ از صفحات اینترنتی مورد نظر خود دیدن کنید. پ


محسن سازگارا درگفتگوی روزانه یکشنبه و دوشنبه  خود به نکات زیر اشاره کرد: 

 - وی با اشاره  به جلسه مشترک مهندس موسوی و آقای کروبی و تاکید آن ها بر عدم استفاده از خشونت در مبارزه، بر اصل  " مبارزه بی خشونت" اشاره کرد ولی یادآور شد که باید از گریز و دفاع غافل نبود

- وی همچنین در مورد کودتاچیان گفت که آن ها در صدد خواهند بود تا مبارزه را به سمت خشونت بکشند و بهانه ای برای سرکوب جدی به دست بیاورند

- وی  تاکید مجدد  فرمانده سپاه بر این که همه رفتار های سپاه بر طبق دستور رهبر صورت می گیرد را به نوعی انداختن ننگ جنایت های سپاه به گردن رهبر می دانست.

- وی دفن بدون کالبد شکافی دکتر رامین پوراندرزجانی و اطلاعات منتشر شده از فشارها ی وارده بر او احتمال کشته شدن وی را تقویت می کند

- وی شایعه تعطیلی دانشگاه ها را در هفته شانزده آذر جنگ روانی دانست که نباید خللی در برنامه ریزی جنبش سبز ایجاد کند.

- وی  تجمع صنفی سه هزار نفری دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد را نشان دهنده پتانسیل بالای جنبش دانشجویی دانست.

- وی از اعتصاب و اعتراض کارگران چندین کارخانه در رشت، سنندج و اراک خبر داد و جنبش کارگری را همراه مهمی برای جنبش سبز دانست.

- وی اعلام رسمی افزایش رویکرد به ماهواره را نشانی از مشروعیت زدایی از حکومت ، دولت و ارکان های مختلف آن ها در میان مردم دانست.



پست الکترونیک: student.information.center@gmail.com


پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group