۱۳۸۸ دی ۲۳, چهارشنبه

خبرنامه ی چهارشنبه بیست و سه دی ماه ۱۳۸۸

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء

 خبرنامه شماره ۱۵۶ - چهارشنبه ۲۳ دی ماه ۱۳۸۸

 

 ‌
- مراسم تشییع پیكر زنده‌یاد دكتر مسعود علی محمدی:  پنج‌شنبه از ساعت 8 و 30 دقیقه از منزل وی واقع در خیابان دكتر شریعتی، نرسیده به پل رومی، خیابان سهیل، خیابان مهر سوم(غربی)  

- تلاش برای گسترش مبارزات مدنی بی خشونت در جامعه

- شعار نویسی روی اسکناس و دیوار ها

 
خلاصه ی خبرها

رادیوفردا: گزارش های دریافتی از ایران حاکی است که بيش از ۳۰ تن از مادران عزادار و حاميان آنها که عصر شنبه در پارک لاله تهران از سوی نیروهای لباس شخصی و انتظامی بازداشت شده بودند، روز سه شنبه آزاد شدند. يکی از نزديکان گروه مادران عزادار گفت آنان در مدت ۷۲ ساعتی که در زندان اوين و بازداشتگاه وزرا بودند، مورد توهين ماموران و بازجويان قرار گرفته اند.

 

کلمه : پس از ترور دکتر علی‌محمدی گروهی از دانشجویان دانشکده فیزیک دانشگاه تهران  بیانیه ای منتشر کرده اند. در این بیانیه می آید:  جهت‌گیری‌های سیاسی دکتر علی‌محمدی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. دکتر علی‌محمدی در سخنرانی ۱۵ دی‌ماه سال جاری، به دنبال ارائه راه‌کارهایی آماری و علمی برای حل بحران‌های کنونی جامعه بودند که فایل صوتی این سخنرانی در بین دانشجویان دانشکده فیزیک دانشگاه تهران موجود است. این سخنرانی همگام با دیگر فعالیت‌های ایشان در ماه‌های اخیر بود. چنان‌چه در روز ۲۵ خرداد، مشوق دانشجویان برای شرکت در راهپیمایی سکوت اعتراض‌آمیز به نتایج انتخابات بودند. او از معدود اساتیدی بود که در اعتراض به حمله لباس شخصی‌ها به خوابگاه کوی دانشگاه در بامداد ۲۵ خرداد ماه سال جاری که منجر به کشته شدن تعدادی از همکلاسی‌های ما شد، عکس‌العمل نشان داد و با حضور در دفتر ریاست دانشگاه خواستار رسیدگی سریع به این موضوع شد.  

 

کلمه: محمد خاتمی در پیامی با تسلیت شهادت دکتر علی محمدی، تاکید کرد: دست پلیدی که به این جنایت اقدام کرد،بدون تردید دشمن ایران و ملت و خواستار ایجاد و بسط بحرانی است که برای همه زیان‌بار است.

 

رادیو فردا : اساتيد دانشگاه ها، روشنفکران و کنشگران سياسی خارج از ايران با انتشار نامه ای از بيانيه شماره هفدهم ميرحسين موسوی حمايت کرده و آن را «گامی در راستای انسجام جنبش سبز» در ایران دانسته اند. در اين بيانيه که با امضا ۵۴ نفر از اساتيد دانشگاه ها، روشنفکران و کنشگران سياسی خارج از ايران منتشر شده، آمده است: «موسوی در اين بيانيه، با پرهيز از طرح مباحث عام و تجريدی، يک پلاتفرم سياسی حداقلی، با مطالبات مشخص از حکومت، ارائه کرده است یرواند آبراهاميان، داريوش آشوری، ژانت آفاری، تورج اتابکی، مهرزاد بروجردی، علی بنو عزيزی، مازيار بهروز، ميثاق پارسا، حميد دباشی، ابراهيم سلطانی، علی ميرسپاسی، عباس ميلانی، و حسن يوسفی اشکوری از جمله امضا کنندگان اين بيانيه هستند. امضا کنندگان در توضيح خواسته های خود گفته اند که " خواهان دگرگونی ساختاری دموکراتيک، دفاع از حقوق تمامی شهروندان با هر ايمان، آرمان، ايدئولوژی، قوميت، و جنسيت، و به ويژه جدایی دين از حکومت هستند" .

 

بی بی سی: در پی قرائت گزارش هیئت ویژه مجلس ایران در مورد حوادث پس از انتخابات و بازداشتگاه کهریزک، برخی از خانواده های آسیب دیدگان بازداشتگاه کهریزک خواستار سلب صلاحیت قضایی از سعید مرتضوی شدند.صالح نیکبخت، وکیل خانواده امیر جوادی فر (از کشته شدگان بازداشتگاه کهریزک گفت که موکلان او به همراه خانواده های دیگر کشته شدگان بازداشتگاه کهریزک می خواهند از سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و چند قاضی دیگر که به نظر آنها در جریان حوادث بازداشتگاه کهریزک نقش داشته اند، شکایت کنند.

 

رادیوفردا: به دنبال انتشار گزارش کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی برای بررسی رویدادهای پس از انتخابات در ایران، علی مطهری، یکی از نمایندگان مجلس با انتشار نامه‌ سرگشاده‌ای، از رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران خواسته است که با لغو مصونیت قضایی سعید مرتضوی راه را برای رسیدگی به «اتهام‌های وی» هموار سازد.

  

بی بی سی: محمد تقی خلجی، از روحانیان نزدیک به آیت الله منتظری و آیت الله صانعی، روز سه شنبه، 22دی در منزلش در قم بازداشت شد.هنوز علت دستگیری آقای خلجی مشخص نیست. مهدی خلجی، فرزند او  گفت: ماموران، کامپیوتر، سی‌‌دی، نوار و بخشی از مدارک موجود در خانه پدرش از جمله گذرنامه های پدر و خانواده‌ اش را نیز با خود برده‌اند و به خانواده او گفته شده که اجازه خروج از ایران را ندارند.

 
اخبار زندانيان، مفقودین و شھدا

بی بی سی: مرتضی حاجی، مدیرعامل بنیاد باران و از وزرای کابینه محمد خاتمی پس از دو هفته بازداشت، روز سه شنبه 22 دی (12 ژانویه) آزاد شد. وی یک روز پس از عاشورا و در محل بنیاد باران در تهران دستگیر شد.

 

رادیوفردا: دستگاه قضايی جمهوری اسلامی ايران روز سه شنبه احکام زندان پنج نفر از معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری که به «تبليغ عليه نظام» و «شرکت در اجتماعات غير قانونی» متهم شده اند را برای اجرا ابلاغ کرد. امير اصلانی به اتهام «اخلال در نظم و آسايش عمومی و مقابله با نظام از طريق تبليغ عليه نظام» به پنج سال حبس تعزيری محکوم شده است. محدرضا نوربخش به دليل راه اندازی «سايت جمهوريت» به سه سال حبس تعزيری محکوم شده است. علی بهزاديان و اميد لواسانی به شش سال حبس و حسام ترمسی نيز به يکسال حبس تعزيری محکوم شده اند.

 

امیرکبیر: حکم ۲ سال حبس تعزیری سروش ثابت، دانشجوی ستاره دار، از فعالان دانشجویی طیف چپ و فارغ التحصیل رشته‌ی علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، توسط شعبه‌ی 36 دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی زرگر تأیید شد.

 

جنبش راه سبز (جرس): پس از حدود 3 هفته بی خبری از دانشجویان بازداشتی دانشگاه رازی از روز گذشته تا صبح امروز تمامی دانشجویان دربند و نیز 2تن از فعالان ستاد میرحسین موسوی از بازداشت وزارت اطلاعات آزاد شدند. به گزارش خبرنگار جرس، این دانشجویان که دستکم2تا 3 هفته است که در سلول های انفرادی و تحت بازجویی های طولانی مدت و فشار های روانی قرار داشتند با قید وثیقه هایی به میزان دستکم 15 میلیون آزاد شدند.دادگاه این دانشجویان به زودی تشکیل خواهد شد.

 

اخبار دانشگاه

خبرنامه امیرکبیر:  دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه از روز شنبه همزمان با آغاز امتحانات سراسری در دانشگاه های کشور با برگزاری تحصن و تعیین روز آغاز تحریم امتحانات، با فرستادن پیام کوتاه و پخش شب نامه و فریاد بانگ الله اکبر در خوابگاه ها آزادی همدرسان دربند خود را خواستار شدند. با نزدیک شدن به روز دوشنبه که روز آغاز تحصن در دانشگاه رازی کرمانشاه مشخص شده بود، تمامی دانشجویان این دانشگاه از زندان آزاد شدند.

 

توصیه و هشدار

محسن سازگارا در گفتار های سه شنبه و چهارشنبه خود به موارد زیر اشاره کرد :

- حرکت و آمادگی برای نافرمانی های مدنی به شکل عدم پرداخت قبض های آب و برق و ...

- وی در مورد شعار نویسی روی اسکناس گفت که گزارش ها حاکی از افزایش روند آن است که این علی رغم اولتیماتوم  کودتاچیان است.

-وی پیشنهاد کرد که باید برای حضور در راه پیمایی بیست و دو بهمن شروع به تدارک و آمادگی کرد.

-وی دهه فجر را دهه مقاومت مدنی نامید که باید در بسط جنبش سبز در این دهه برنامه ریزی کرد.

- وی در مورد فعالیت در شهر های کوچک گفت که به دلیل امکان بالای شناسایی باید فعالیت ها در حد امکان پنهانی باشد. ولی از سوی دیگر در شهر های کوچک می توان از طریق ارتباطات فامیلی و خویشاوندی  افراد نزدیک به کودتاچیان را طرد کرد.

- وی در مورد مبارزات بی خشونت و مقایسه وضع ایران با موارد دیگر گفت که در واقع خشونت ورزی کودتاچیان در ایران خیلی متفاوت از سایر کشورها نیست و باید به مبارزه بدون خشونت مان ادامه بدهیم.

- وی ضمن تسلیت گفتن شهادت دکتر علی محمدی  گفت که بر اساس شواهد موجود فعالیت ایشان در زمینه انرژی هسته ای نبوده و این ترور سه دلیل می تواند داشته باشد : 1- ترساندن استادان دانشگاه در قطع حمایت از جنبش سبز و دانشجویان    2- ایجاد جو رعب و وحشت در جامعه توسط تیم های ترور برای القا این که اگر جنبش ادامه پیدا کند کشور به وضعیت مشابه عراق و لبنان دچار می شود  3- بهانه درست کردن برای سرکوب مخالفین

-وی از همه دعوت کرد که در مراسم ختم وی شرکت کنند و با برگزاری تجمعاتی کودتاچیان را محکوم کنند.

- وی آزادی دانشجویان زندانی دانشگاه رازی را ناشی از پایداری دانشجویان دانشگاه دانست که کودتاچیان را مجبور به عقب نشینی کرد.
 



پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group