۱۳۸۸ دی ۱۹, شنبه

خبرنامه ی شنبه ۱۹ دی ماه ۱۳۸۸

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء

 خبرنامه شماره ۱۵۴ - شنبه نوزدهم دی ماه ۱۳۸۸

 

 ‌ء
برنامه های آینده

- تلاش برای گسترش مبارزات مدنی بی خشونت در جامعه
- شعار نویسی روی اسکناس و دیوار ها

خلاصه ی خبرها
رادیوفردا: گروه های لباس شخصی به صورت «جمعيت سازماندهی» شده مانع از ورود مهدی کروبی به مراسم عزاداری در منزل ناصر قوامی، نماينده قزوين در مجلس ششم، شده اند و خودروی حامل وی را هدف تیراندازی قرار داده اند. بنا به گزارش ها در این حمله به آقای کروبی و همراهانش آسیبی نرسیده است.

رادیوفردا: مهدی کروبی يک روز پس از حادثه «تیراندازی» به خودروی وی در قزوين، شامگاه جمعه بدون تيم محافظان خود به ديدار خانواده عمادالدين باقی رفته و تاکيده کرده است که اين اقدامات خللی در اراده او ايجاد نخواهد کرد.

بی بی سی: سایت خبری سحام نیوز، پایگاه رسمی حزب اتحاد ملی، روز شنبه خبر داد که مهدی کروبی محافظان خود را مرخص کرده است. علت این اقدام "وقایع دو روز گذشته و عدم اقدام جدی تیم حفاظت مهدی کروبی در حفاظت از جان وی" عنوان شده است. سایت حزب اعتماد ملی پیش تر گزارش داده بود که شامگاه پنج شنبه، ۱۷ دی، در تجمع هواداران دولت علیه حضور مهدی کروبی در قزوین، خودروی آقای کروبی "هدف اصابت گلوله قرار گرفته است."

رادیو فردا: روزنامه وال استریت جورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده است که کاخ سفید درصدد اعمال تحریم‌های تازه مالی علیه نهادها و افرادی است که به طور مستقیم در سرکوب مخالفان نقش داشته‌اند. به نوشته این روزنامه،‌ ثبات بلند مدت حکومت ایران برای دولت باراک اوباما به طور روز افزونی زیر سئوال رفته و کاخ سفید به دنبال یافتن شیوه‌‌هایی برای حمایت از «جنبش سبز ایران» است.

رادیوفردا: پرونده پنج نفر از متهمان روز عاشورا در تهران به دادگاه انقلاب اسلامی ایران ارسال شده و این افراد به‌زودی به اتهام «محاربه» در دادگاه محاکمه خواهند شد. بر اساس قوانین جزای اسلامی در ایران، مجازات محاربه اعدام است.

جرس: طی روزهای اخیر پلیس تعدادی از شاهدان عینی جنایت خودروهای نیروی انتظامی در زیر گرفتن مردم در جریان حوادث عاشورای خونین تهران را دستگیر کرده است. به دنبال انتشار بین المللی صحنه زیر گرفتن تظاهرکنندگان عاشورای تهران توسط خودروی نیروی انتظامی و انکار اولیه آن توسط فرمانده نیروی انتظامی سرتیپ پاسدار احمدی مقدم، تلاش فراوانی از سوی حکومت برای پوشاندن این جنایت هولناک آغاز شده است. از آنجا که این جنایت فجیع توسط جمعی از شهروندان تهرانی عینا مشاهده شده، و فیلم هایی از این فاجعه به طور گسترده در اینترنت و شبکه های تلویزیونی جهانی پخش شد، دستگیری شاهدان عینی واقعه آغاز شده است.

رادیوفردا: محمدرضا حيدرى، كنسول سفارت ايران در نروژ، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با يك خبرگزارى خارجى تاييد كرد كه در اعتراض به سركوب معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری از سمت خود استعفا كرده است و گفت كه به دليل واكنش دولت جمهوری اسلامی به ايران باز نخواهد گشت.

رادیو زمانه: فصیح یاسمنی، فعال سیاسی ایرانی کرد روز گذشته، چهارشنبه، در زندان شهر خوی آذربایجان غربی به دار آویخته شده‌است. به گزارش سایت مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران، وی به خاطر هواداری از یکی از احزاب مخالف جمهوری اسلامی به «محاربه» متهم شده بود. گفته می‌شود مقامات قضایی از دادن جسد وی به خانواده‌اش ممانعت کرده‌اند.

رادیو فردا: آرش حجازی، شاهد قتل ندا آقاسلطان، با «بی‌شرمانه» توصیف کردن ادعای تلویزیون دولتی ایران در باره نحوه کشته‌ شدن این دختر جوان، اظهار داشت، مرگ ندا به خاری در چشمان دولت ایران تبدیل شده است و از این رو جمهوری اسلامی تلاش می‌کند، نیروهای امنیتی را در این ماجرا بی‌گناه جلوه دهد. آرش حجازی، دکتر جوانی که از نزدیک شاهد تیر خوردن و جان باختن ندا آقاسلطان، دانشجوی ۲۷ ساله در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بود، روز جمعه در گفت و گو با رادیو اروپای آزاد- رادیو آزادی ادعاهای تازه دولت ایران در باره دست داشتن خود او در کشتن ندا را «تلاشی بی‌شرمانه و بی‌ارزش برای بی‌گناه جلوه دادن نیروهای امنیتی» دانست.

رادیو زمانه: شماری از لباس شخصی‌های طرفدار دولت در یزد، روز جمعه پس از پایان خطبه‌های نماز جمعه اقدام به آتش زدن درب دفتر محمدعلی صدوقی، نماینده ولی فقیه در استان یزد و امام جمعه این شهر کردند.

جرس: مصطفی تاجزاده روز گذشته در ملاقات با خانواده خود گفت: دادگاه از نظر من تمام شده است چون مادامی که دادگاه آقای جنتی تشکیل نشود و به شکایت من از وی برای ابطال غیرقانونی آرای مردم تهران در مجلس ششم و تغییر نتیجه آن انتخابات رسیدگی نشود، در هیچ دادگاهی از خودم دفاع نخواهم کرد. وی همچنین در این ملاقات مراتب تشکر خود را از پیشنهاد های پنجگانه مهندس موسوی که اجرای آن ها راهگشا و وحدت بخش است،اعلام کرد و گفت: “این راهکارها کشور و انتخابات را در مسیر درست خود قرار خواهد داد.”

رادیو زمانه: رضا دقتی‌، عکاس و خبرنگار بین‌المللی ایرانی‌، با دریافت جایزه مهم لوسی آن را به ندا آقاسلطان و شهروندان ایرانی تقدیم کرد. رضا دقتی از عکاسان مشهور جهان و عکاس رسانه‌ای نشریه معروف نشنال جیوگرافیک است.

نوروز: جمعی ازاعضای شورای مرکزی و دفتر سیاسی جبهۀ مشارکت ایران اسلامی و تعدادی از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب، پنجشنبه شب در منزل پدر شهید سیدعلی موسوی حضور یافتند. در ابن دیدار که مهندس میرحسین موسوی نیز حضور داشت، فعالان سیاسی اصلاح طلب شهادت خواهرزاده رهبر جنبش سبز را به او و بازماندگان آن شهید تسلیت گفتند.

اخبار دانشگاه
نوروز: دانشجویان دانشگاه های هنر سراسر کشور در محکومیت حملات صورت گرفته به دانشگاه ها به خصوص دانشگاه آزاد مشهد و بازداشت گسترده دانشجویان، با انتشار بیانیه ای امتحانات پایان ترم را تحریم کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: حکایت تیغ استبداد به سر بریدن کلمات و رنگ ها و نواها و حرکات نمی انجامد، بلکه آن روزی که یک ملت سبز از فرمان ناروای استبداد سر بپیچاند سایه این تیغ عریان بر سرها و بدن های جان دار انسان ها فرود می آید. آن روز است که خاموشی هنرمندان، خاموشی چراغ پرفروز هنر خواهد بود.


جرس: پنج دانشجوي دانشگاه بین الملل امام خميني قزوين به جرم آنچه كه ”شركت در اغتشاشات“ خوانده شده از دانشگاه اخراج شده و تا پنج سال حق شركت در هيچ كنكوري را ندارند. به گزارش جرس، همچنين ۲۵ دانشجوي ديگر اين دانشگاه نيز احكام بين سه تا چهار ترم محروميت از تحصیل با احتساب در سنوات دريافت كرده‌اند.

نوروز: دانشجویان خوابگاه شهید نجات الهی دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به دستگیری ۱۲ نفر از همکلاسی‌های خود و احضار بیش از ۱۷۰ نفر به کمیته انضباطی در طی یک ماه و احتساب نمره صفر برای دانشجویانی که امتحانات پایان ترم را تحریم کردند، برق خوابگاه را در در ساعت ۱۰ شب قطع کردند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر، دانشجویان همزمان با قطع کردن برق خوابگاه شعارهای “الله اکبر”، “مرگ بر دیکتاتور” و “دانشجوی زندانی آزاد باید گردد” سردادند.

نوروز: در حالی که دانشجویان دانشگاه مازندران قصد تحریم امتحانات پایان ترم را دارند، طی هفته گذشته فشارها بر دانشجویان این دانشگاه از سوی کمیته انضباطی افزایش یافته است. بیش از ۳۰ نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران طی هفته گذشته به اتهام برگزاری و شرکت در تجمعات ۱۶ آذر و یادبود آیت الله منتظری به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شدند. فشارها بر دانشجویان دانشگاه مازندران از تجمع ۱۳ آبان این دانشگاه آغاز شد که در آن دانشجویان این دانشگاه تصویر بزرگ محمود احمدی نژاد را پاره کرده و پایین آوردند.

رادیو زمانه: فدراسیون مراکز دانشگاهی ونزوئلا با بیش از ۶۰ هزار دانشجو، نامه‌ای به مناسبت سال نو میلادی برای دانشجویان ایرانی منتشر کرد. در این نامه فلسفی-شاعرانه، مبارزات جوانان دانشجوی ایرانی ستایش شده‌است. در این نامه که به امضاء ناوارو دوران، رئیس فدراسیون مراکز دانشگاهی ونزوئلا رسیده آمده‌است: «بیایید برای رؤیای آزادی و دموکراسی به مبارزه‌مان ادامه دهیم، صدایمان را بی‌هیچ هراسی برای پیروزی بلند نگهداریم و تسلیم نشویم، چرا که پیروزی در راه است و تقدیر آینده کشورهای ما در دستان ماست.»

جرس: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با صدور بیانیه ای رفتار "افراطیون مستقر در حاکمیت" را در افزایش تنش در کشور محکوم کردند و از اساتید مستقل و آزاده خواستند تا ظلمی که بر پیکر دانشگاه وارد می آید را فریاد بزنند.

جرس: عارف ناظر مقدم از اعضای انجمن اسلامی دانشکده مهندسی و میترا فرهنگ از اعضای انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد مشهد، روز گذشته با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

اخبار زندانيان، مفقودین و شهدا
نوروز: زویا حسنی، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی و از اعضای ستاد ۸۸ روز چهارشنبه در موج دستگیری های بعد از عاشواری خونین تهران در منزل خود بازداشت شد. ماموران امنیتی پس از بازرسی و تفتیش منزل مشترک حسنی و سعیده کردی نژاد، وی را بازداشت و با خود بردند. زویا حسنی پیش از این و در روزهای بعد از کودتای انتخاباتی نیز بازداشت و مدت ۲ ماه در زندان اوین حبس بود.

نوروز: محمد طاهری؛ فرزند آیت الله طاهری امام جمعه سابق اصفهان، حبیب نوری، برادر عبدالله نوری وزیر كشور دولت اصلاحات و محمد ناظری، خبرنگار و از فعالان دانشجویی اصفهان که در جریان برگزاری مراسم یادبود آیت الله منتظری در اصفهان بازداشت شده بودند، عصر دیروز آزاد شدند. به گزارش آینده رضا و مهدی نوری، برادر زاده های عبدالله نوری نیز آزاد شدند.

نوروز: رضا رزاقی از اعضای کمیته حقوقی ستاد مرکزی انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی صبح شنبه بازداشت شد. به گزارش کلمه، حوالی ساعت ۱۰ صبح شنبه، چهار فرد لباس شخصی با مراجعه به منزل رزاقی، پس از جستجوی کتاب ها و کامپیوتر، رزاقی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

نوروز: دکتر یدالله اسلامی، دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس دوشنبه هفته گذشته در موج بازداشت های بعد از عاشورای خونین تهران بازداشت شد.

نوروز: بهزاد نبوی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران که عصر روز عاشورا پس از گذران مرخصی ۴ روزه خود به زندان اوین بازگشته، روز پنجشنبه برای معاینات پس از عمل جراحی، به مدت یک ساعت به بیمارستان خاتم الانبیا منتقل و پس از انجام معاینات پزشکی مجددا به زندان اوین و بند ۲ الف سپاه باز گردانده شد. چریک پیر درحالی به زندان بازگشته که بنا به توصیه اکید پزشکان محیط زندان برای سلامت او خطر جدی دارد.

جرس: محمد نوری زاد سه روز است که در زندان دست به اعتصاب غذا زده است. این روزنامه نگار پس از نوشتن دو نامه انتقادی سرگشاده خطاب به آیت الله خامنه ای و انتقاد از صادق لاریجانی دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. گفتنی است به نوری زاد تاکنون اجازه تماس با خانواده اش داده نشده است.

توصیه و هشدار
محسن سازگارا در گفتار روز پنج شنبه ی هفته ی گذشته به مطالب زیر اشاره کرد:
-روز چهارشنبه خانواده ی زندانیان سیاسی در مقابل دادستانی انقلاب تجمع کرده و خواهان رسیدگی به وضعیت بستگان خود شدند. در حال حاضر گروهی از خانواده ها هیچ اطلاعی در مورد فرزندان خود ندارد. به نظر می رسد که تجمع این خانواده ها در مقابل ارگان های مربوطه ی کشور می تواند حرکتی موثر باشد، اگر دیگران نیز در آن شرکت کنند.
-سبز شدن ورزشگاه محل مسابقه ی ایران و سنگاپور مایع آبروریزی برای حکومت شد.
-در برابر سخنان اخیر مصباح یزدی که مخالفان را محارب دانسته موجی ایجاد شده است که می گوید اگر دوست داشتن ایران و حق و عدالت محاربت است، ما هم محارب هستیم. این موج می تواند در خنثی کردن این حرف های کودتاچیان موثر باشد.
-ژنرال باقر ذوالقدر به عنوان معاون رئیس قوه ی قضاییه منسوب شده است که نشان می دهد با انتساب آقای لاریجانی این قوه بیش از پیش آلت فعل امنیتی ها و تظامی هاست و دیگر هیچ انتظاری از آن در جهت برقراری عدالت نمی توان داشت.
-قربانی شدن مرتضوی توسط کودتاچیان باید درس خوبی برای مزدوران نیروهای انتظامی باشد که سران کودتا در شرایط دشوار در قربانی کردن آن ها برای نجات خود تردید نخواهند داشت.
-مبارزه ی بی خشونت به این معنیست که ما هرگز تعرضی به نیروی انسانی دیگر نمی کنیم. اما این به این معنی نیست که اگر موتور سواری به مردم حمله کند موتورش را نگیریم و یا در صورت امکان مراکز اقتدار حکومت را نگیریم و ویران نکنیم. اگر مانعی پیش روی خشونت طلبان نباشد و از خشونت بیشتر نترسند،‌ دلیلی ندارند از آدم کشی دست بردارند. دفاع از خود مغایرتی با مبارزات بی خشونت ندارد.

در گفتار روز جمعه، سازگارا مطالب زیر را تشریح کرد:
-استعفای آقای حسینیان از مجلس و شکست طرح آن ها برای اعدام پنج روزه، نشان دهنده ی ترس سرکوبگران از حرکت مردم و مورد بازخواست قرار گرفتن است، اما اگر آن ها احساس کنند که مردم خسته شده اند یا ترسیده اند و بدین ترتیب از صحنه خارج شده اند، آنگاه نقشه های خود را به اجرا در آورده و قتل ها و اعدام ها را آغاز خواهند کرد.
-طرح دولت برای ساقط کردن اعتبار اسکناس های شعار نویسی شده در روز چهارشنبه به دلیل نافرمانی مدنی مردم با شکست مواجه شد.
-حکومت با هزینه ی زیاد گروهی را مامور کرده که دیوارهای شعار نویسی شده را پاک کنند و یا شعار جدید بنویسند. در این میان بسیار مهم است که ما با اضافه کردن یک کلمه یا خط یا علامت نشان دهیم که بی کرانیم. آن ها می خواهد به زور پول هم شده تصور بی کران بودن جنبش سبز را از بین ببرند.
-در مرحله ی فعلی جنبش که خشونت حکومت یک بار دیگر افزایش پیدا کرده و تا قبل از روزی مانند ۲۲ بهمن که آکسیونی فراگیر صورت گیرد، بسیار مهم است که جنبش فعالیت های متنوعی برای مقابله با حکومت داشته باشد. از جمله اعتصاب، گفتن الله اکبر، شعار نویسی، تحریم کالاها و غیره.
-در تظاهرات بر علیه آقای در قزوین فرماندهان سپاه منطقه و حتی آدم های استانداری شناسایی شده اند و جالب است که نیروی انتظامی از تعرض به آقای کروبی جلوگیری کرده است.

محسن سازگارا در گفتار روز شنبه ی خود موارد زیر را مورد بررسی قرار داد:
-کارگران شرکت های پیمانکاری ذوب آهن اصفهان به دلیل تعویق حقوق خود تحدید به اعتصاب کرده اند و صنعت فولادسازی ایران قدرت مدیریت این بحران را ندارند.
-آقای احمدی نژاد و فرماندهان سپاه در روزهای اخیر سکوت اختیار کرده اند و تلاش می کنند خود را از خشم مردم پنهان کنند و دیگران را جلو بیاندازند. این در حالیست که تقلب در انتخابات آقای احمدی نژاد فراموش نشده و سپاه در شرایط سخت مسئولیت سرکوب مردم و زندانی کردن و شکنجه کردن آن ها را بر عهده دارد.
-روز گذشته در نماز جمعه ی قم عده ای از طلاب آقای مصباح یزدی در هنگام ختبه ی آقای امینی شروع به شعار دادن کردند که نشان می دهد کار کودتاچیان به جایی رسیده که حتی امام جمعه ی قم را نیز تحمل نمی کنند.
-مشخص شده که در تظاهرات کودتاچیان بر علیه آقای کروبی در قزوین به سوی او تیراندازی شده است. این نشان می دهد که اولا وضعیت این حکومت از «غرب وحشی» نیز بدتر است ثانیا رهبران کودتا و خصوصا آقای خامنه ای آشفته هستند و توان کنترل شرایط را ندارند.

متن پیاده شده ی کامل صحبت های آقای سازگارا در روزهای پنج شنبه و جمعه به پیوست خبرنامه آمده است.




پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group