۱۳۸۸ آذر ۲, دوشنبه

خبرنامه دوشنبه دوم آذر ۱۳۸۸







مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد) ‌ء


خبرنامه شماره ۱۳۳ - دوشنبه اول آذر ماه ۱۳۸۸

 








برنامه های آینده


-تظاهرات به سبک ایرانی در عصر پنجشنبه، گردش با خانواده در سطح شهر و پارک ها
- حضور در پارک لاله در عصر شنبه ها در کنار مادران داغدار

- خبررسانی برای مراسم روز ۱۶ آذر در دانشگاه های آزاد و دولتی در سطح کشور و دعوت مردم و دانش آموزان برای حضور در دانشگاه ها در این روز







خلاصه ی خبرها
رادیو فردا: احمد زيدآبادی، روزنامه نگار و دبيرکل ادوار تحکيم وحدت، پس از تحمل بیش از پنج ماه بازداشت از سوی دادگاه انقلاب به شش سال زندان، پنج سال تبعید در گناباد و همچنین محرومیت مادام العمر از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم شد.

رادیو فردا: جبهه مشارکت ایران اسلامی با محکوم کردن نحوه برخورد با فعالان سیاسی زندانی و رد احکام صادره، هشدار داده است که " ملت ایران قطعاً تسلیم شیوه‌های استبدادی و سرکوبگرانه در اداره حکومت نخواهد شد." در  این بیانیه می آید : "عملکرد حاکمیت، با گذشت بیش از پنج ماه از تاریخ انتخابات، ضربات اساسی و پی در پی را بر پیکره نظام به لحاظ پشتوانه مردمی و محتوای ارزشی به بار آورده است."

رادیوفردا: نهضت آزادى ایران با انتشار بیانیه‌اى در باره تحولات پس از انتخابات ریاست جمهورى در ایران، ادامه اعتراض‌ها به رغم گذشت پنج ماه از انتخابات نشانه را عمق جنبش سبز قلمداد کرده و پیروزى این جنبش را منوط به پیگیرى روش‌هاى مسالمت‌آمیز دانسته است. نهضت آزادى ایران با اشاره به «صرف اعتبارات بسیار سنگین از بودجه کشور براى کنترل، سرکوب و خاموش کردن جنبش سبز از سوى حاکمیت» تاکید کرد: " حضور گسترده معترضان در گردهمایى‌هاى رسمى و عمومى در روزهاى قدس و ۱۳ آبان این واقعیت را آشکار ساخت که این جنبش را نمى‌توان با شیوه‌هاى پلیسى و امنیتى خاموش ساخت".

وبسایت تغییر برای برابری: مهرنوش اعتمادی، از فعالان کمپین یک میلیون امضا روز دوشنبه در اصفهان بازداشت شد.  وی عصر روز دوشنبه در تماسی تلفنی با منزل از انتقال خود به زندان دستگرد اصفهان خبر داد.  کمپین یک میلیون امضا که از شکل گیری آن بیش از سه سال می گذرد، با هدف تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان در ایران به وجود آمده است. تا کنون دهها نفر از اعضای این کمپین بازداشت و محاکمه شده اند.

رادیوفردا: در ادامه موج بازداشت دانشجویان و روزنامه‌نگاران در ایران، روز یک‌شنبه اول آذرماه ساسان آقایی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس، توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.  ساسان آقایی، روزنامه‌نگار ۲۸ ساله، از نویسندگان روزنامه‌های فرهیختگان و روزنامه توقیف شده اعتماد ملی است.

بی بی سی: معاون وزیر ارشاد می گوید روزنامه همشهری از سوی هیات نظارت بر مطبوعات به علت انتشار عکسی از معبد بهایی ها در هند توقیف شده است. روزنامه همشهری از نشریات وابسته به شهرداری تهران در صفحه اول روز اول آذر خود یک آگهی برای سفر به هند چاپ کرده بود که در آن عکس معبدی چاپ شده که بنابر نظر هیات نظارت متعلق به بهائیان است.



رادیوفردا : پرستو فروهر، دختر داریوش و پروانه فروهر، روز یکشنبه در گفت و گو با رادیو فردا از حضور بسیار سنگین نیروهای انتظامی و امنیتی برای جلوگیری از شرکت مردم و حتی بستگان نزدیک خانواده فروهر در مراسم یازدهمین سالگرد قتل پدر و مادرش خبر داد. وی با اشاره به برگزاری مراسم سالگرد قتل پدر و مادرش در منزل فروهرها اظهار داشت: نیروهای انتظامی و امنیتی با حضور گسترده و سنگین خود در اطراف خانه فروهرها مانع نزدیک شدن مردم به محل برگزاری این مراسم شدند. داریوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران و همسرش پروانه اسكندرى، در اول آذرماه سال ۱۳۷۷ بر اثر ضربات چاقو در منزل خود كشته شدند.  چند ماه پس از این رویداد و كشته شدن دو نویسنده و روشنفكر دیگر كه به «قتل‌هاى زنجیره‌اى» مشهور شده است، مقام‌هاى امنیتى جمهورى اسلامى ایران، «عناصر خودسر و كج‌اندیش» در وزارت اطلاعات را مسئول قتل‌ها اعلام كردند.

رادیوفردا: صدها برزيلى در روز يكشنبه ، در آستانه سفر محمود احمدى نژاد  به اين كشور در شهر ریودو ژانیرو دست به راهپیمایی اعتراض آمیز زدند و انجام اين سفر را محكوم كردند.  بر اساس گزارش ها  بيش از ۵۰۰ نفر از بازماندگان هالوكاست، هنرمندان آفريقايى – برزيلى، مسيحيان، يهوديان و فعالان حقوق همجنس گرایان با راهپيمايى در شهر ريودوژانيرو با سر دادن شعار علیه محمود احمدى نژاد ، با سفر وی به برزیل مخالفت کردند.

نوروز: سعید مرتضوی، دادستان معزول تهران به دلیل فساد مالي و پروده هاي متعدد فساد اخلاقي در سال 86 به دستور هاشمی شاهرودی، رییس وقت قوه قضاییه بازداشت شده بود. یک وکیل دادگستری با اعلام این خبر به نوروز گفت: بازداشت سعید مرتضوی به هیچ وجه خبری و رسانه ای نشده بود. وی افزود: دادستان سابق تهران که به دستور شخص هاشمي شاهرودي بازداشت شده بود، بعد از دوشب بازداشت، با حمايت نهادهاي قدرت آزاد شده بود.


 
اخبار دانشگاه
رادیو فردا : بیش از ۵۰ نفراز دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد به دلیل آنچه که از سوی مسوولین حضور در تجمع ۱۳ آبان خوانده شده، به کمیته انظباطی فراخوانده شدند.  گزارش ها حاکی از آنست که نصب دوربین های مداربسته در فضای دانشگاه و دانشکده ها، همچنین اجرای طرح جداسازی جنسیتی سرویس های رفت و آمد و نیز تشدید فضای امنیتی اعتراض هایی را پس از ۱۳ آبان در پی داشته است.
موج سبز آزادی: در آستانه 16 آذر‌ و در راستای ايجاد جو رعب و وحشت ‌در دانشگاه‌‌ها، بیش از 10 نفر از فعالین دانشجويی دانشگاه شهرکرد به اداره اطلاعات اين شهرستان احضار شدند.

 موج سبز : بیش از 150 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف با امضای بیانیه‌ای خواستار آزادی حجت شریفی و نفیسه زارع‌کهن شدند.


خبرنامه امیرکبیر : در پی برگزاری تجمع اعتراضی در روز یکشنبه 1 آذر،نسبت به بازداشت علی پرویز و سهیل محمدی در دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیر، نیروهای لباس شخصی و اعضای بسیج دانشگاه به دانشجویان معترض حمله ور شده و فضای دانشگاه را به تشنج کشاندند.  



اخبار زندانیان، شهدا و مفقودین

موج سبز : ، سعيد حبيبی، دبير تشکيلات سابق دفتر تحکيم وحدت و عضو کميته گزارشگران حقوق بشر به اتهام فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران و اجتماع و تبانی با هدف اقدام عليه امنيت کشور به سه سال حبس تعزيری  محکوم شده است
 

تحلیل
تایمز:  واشنگتن از طریق کانال های خصوصی و عمومی، درخواست هایی از طرف جنبش سبز مبنی بر تحریم شدید منافع اقتصادی سپاه پاسداران و حذر از اقدام نظامی دریافت کرده است. محسن مخملباف در طی دیدار خود از واشنگتن طی هفته ی گذشته، به مسئولان آمریکایی و کارشناسان مسآله ی ایران گفته است که حمله ی نظامی موجب تقویت محمود احمدی نژاد و علی خامنه ای خواهد شد. او در این راستا مذاکره را مهمتر دانسته است. مخملباف در عین حال نسبت به تخریب جنبش سبز  توسط قدرت های غربی با حمایت از حکومت ایران، درصورتی که ایران در مذاکرات هسته ای کوتاه بیاید،‌ هشدار داده است. تایمز همچنین گزارش می دهد که مخملباف و دیگر رهبران جنبش سبز کاخ سفید را به محکوم کردن خشونت های پس انتخابات به صورت جدی تر دعوت کرده اند چراکه واکنش محدود دولت های غربی باعث شده که رژیم ایران تصور کند این کشورها توجهی به مسائل داخلی ایران ندارند. مخملباف گفته است که حتی اقدامات ساده ای همانند ذکر نام ندا آقاسلطانِ و پاسخ دادن به عذرخواهی آیت الله منتظری در رابطه با گروگان گیری سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ می تواند بسیار مؤثر واقع گردد.



توصیه و هشدار
-روش جدید عبور از فیلتر: به سایت www.aol.com مراجعه کنید و برای دریافت شناسه ی عبور رایگان (و پست الکترونیکی) ثبت نام نمایید. سپس نرم افزار رایگان AOL 9.5 را دانلود و نصب کرده و با استفاده از شناسه ی خود وارد آن شوید. حال می توانید بدون نگرانی از سانسور و فیلترینگ از صفحات اینترنتی مورد نظر خود دیدن کنید.




محسن سازگارا درگفتگوی روزانه یکشنبه و دوشنبه  خود به نکات زیر اشاره کرد: 



- وی در مورد دستگیری های دانشجویی و افزایش خشونت در دانشگاه ها گفت که کودتاچیان در تلاش اند تا با زندانی کردن دانشجویان فعال جنبش دانشجویی ایران را سازمان ناپذیر کرده و از فعالیت های دانشجویی جلوگیری کنند .اما از آن جا که جنبش دانشجویی سازمان دهی از پایین به بالا دارد دستگیری فعالین تاثیری بر آکسیون های دانشجویان ندارد و در 16 آذر خواهند دید چگونه جنبش دانشجویی کنش سیاسی خودش را برگزار خواهد کرد.


- وی برقراری نوعی از حکومت نظامی در سنندج و سایر شهرهای کردستان را  تکرار روش کودتا چیان در توسل به خشونت برای ترسانیدن مردم دانست و آن را با توجه به رویداد های پنج ماه  گذشته بی  تاثیری  دانست.


- وی در مورد مراسم هفتگی مادران داغدار در پارک لاله بود گفت که نیروهای سرکوبگر می خواستند جوانی را دستگیر کنند ولی مادران به همان روش درست مقابله، دور او را گرفتند و نیروهای سرکوبگر ناچار او را رها کردند.


- وی با مروری بر اهداف جنبش عنوان کرد که هدف مرحله ای پایین آوردن دولت کودتا است و این هدف به سه هدف دیگر بستگی دارد :
1- مشروعیت زدایی ازدولت کودتا و ازحکومتی که از دولت کودتا پشتیبانی می کند
2- فرسایش دادن وایجاد شکاف دردولت کودتا
3- فلج سازی دولت کودتا
وی  سپاه را هسته اصلی قدرت دولت کودتا معرفی کرد که چون مواضع کلیدی و امکان های امنیتی،پولی،نظامی وسرکوب را در دست دارد هدف اصلی مقابله ما است .


- وی کنشهای سیاسی وآکسیونهایی را که تا کنون انجام گرفته اند سه دسته دانست:  دسته اول: آکسیونهایی که همبستگی و مقاومت عمومی را تقویت می کنند مثل الله اکبر شبانه  یا تحریم عمومی یا تظاهرات میلیونی

دسته دوم: آکسیونهایی که کودتا چی ها را فرسایش داده اند مثل وقتی که به آنهاتحمیل هزینه امنیتی می کنیم.( بهترین نوع آن  تظاهرات پراکنده ) و دسته سوم : فلج سازی







پست الکترونیک: student.information.center@gmail.com

پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group