۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

چهارشنبه دوم دی ماه 1388

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء

خبرنامه شماره ۱۴۷ - چهارشنبه دوم دی ماه ۱۳۸۸

 ‌ء

برنامه های آینده

برگزاری راهپیمایی بزرگ در روز های عاشورا و تاسوعا

 

خلاصه ی خبرها

نوروز: ماموران دولتی مانع از از برگزاری مراسم ترحیم آیت الله منتظری در اصفهان شده اند و همزمان از ادامه نا آرامی در نجف آباد هم گزارش هایی رسیده است.روز چهارشنبه، 23 دسامبر (2 دی)، گروهی از مردم اصفهان به منظور بزرگداشت آیت الله حسینعلی منتظری که قرار بود به دعوت آیت الله جلال الدین طاهری اصفهانی برگزار شود، در صدد حضور در مسجدی در این شهر بودند اما با ممانعت ماموران دولتی مواجه شدند.  مردم با شعارهای الله اکبر، هیهات من الذله، منتظری زنده است مرجع پاینده است به این حرکت اعتراض کردند که با حمله گسترده و همه جانبه نیروهای امنیتی و شلیک گازهای اشک آور مواجه شدند. تعداد دستگیرشدگان بیش از 50 نفر گزارش شده که در بین آن ها نام  دکتر مسعود ادیب عضو جبهه مشارکت و رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی در شهر قم وجوددارد. همچنین گزارش می شود که از حضور آیت الله طاهری در مراسم جلوگیری شده و با وجود اصرار وی نیروهای امنیتی از عبور ماشین ایشان جلوگیری کرده اند.

 

بی بی سی:  اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز سه شنبه ميرحسين موسوی را از رياست فرهنگستان هنر برکنار و علی معلم دامغانی را جايگزين وی کردند. جلسه انتخاب ریاست جدید فرهنگستان در حالی برگزار می شد که محمود احمدی نژاد در میانه سفر به استان فارس بود، اما برای حضور در این جلسه به تهران رفت و پس از پایان آن دوباره به استان فارس بازگشت. طبق ماده ۱۶ اساسنامه فرهنگستان هنر ، ۲۰ نفر از اعضای مجمع فرهنگستان به پيشنهاد شورای هنر و تاييد شورای عالی انقلاب فرهنگی و ۱۰ نفر از آنان توسط ۲۰ نفر تعيين شده مشخص می شوند. اين در حالی است که عضويت علی معلم دامغانی با اين روش صورت نگرفته و شورای عالی انقلاب فرهنگی راساً علی معلم را به عضويت پيوسته فرهنگستان درآورده است.

 

پارلمان نیوز: به دنبال برکناری میرحسین موسوی و جایگزینی علی معلم دامغانی احتمال استعفای دبیر و مدیران کل فرهنگستان هنر و همچنین اعضای پیوسته این فرهنگستان قوت گرفت.  میرحسین موسوی پس از برکناری در پیامی از اعضا و کارکنان فرهنگستان هنر و نیز جامعه هنری تشکر و خداحافظی کرد.

 

رادیوفردا: به دنبال انتشار اخباری درباره نامه نگاری های محمد خاتمی، رييس جمهور پيشين ايران، به علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای ارائه راه حلی در خصوص وقايع پس از انتخابات ايران، آقای خاتمی روز چهارشنبه گزارش های موجود در اين باره را «دروغ و جعل» خوانده است.

 

 بی بی سی: محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران از محدودیت های اعمال شده برای برگزاری مراسم ترحیم آیت الله منتظری انتقاد کرد. وی افزود: بدتر از شعار مرگ، برانداز خواندن منتقد است.

 

نوروز: ایرج فاضل، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی از کار خود برکنار شد. وی که چندی پیش نامه ای سرگشاده در اعتراض به وضعیت اخیر کشور نوشته بود از سمت خود برکنار و به جای او علیرضا مرندی به این سمت منصوب شد. دکتر فاضل در نامه سرگشاده خود که در آخرین روزهای تیرماه منتشر شد نوشته بود: "چرا كار ما به اينجا كشيد كه در كمتر از سه دهه سوگوارانه شاهد ريخته شدن خون جوانان معصوم و بي‌گناهمان باشيم؟ ".

 

رادیوفردا: مصلحی وزیر اطلاعات محمود احمدی نژاد در اظهارات جدیدی که در جمع استانداران سراسر کشور ایراد شد بار دیگر به معترضان حمله کرد و ادعا کرد که «۸٠ موسسه، بنیاد، صندوق و نهاد بیگانه که در این جریان فعال هستند شناسایی شده اند  وی در سخنان خود سابقه شکل‌گیری جریانی که «فتنه» می نامید را به «کنفرانس برلین و دانمارک» مرتبط دانست.

 

خبرنامه گويا:  بعدازظهر روز يکشنبه چند نفر از نيروهای امنيتی به ساختمان محل سکونت خانواده‌ی سهراب اعرابی، واقع در شهرک آپادانای تهران، حمله کرده و تمامی عکس‌های اين جوان کشته‌شده در وقايع پس از انتخابات را از کُريدورهای آپارتمان تا در ورودی خانه، کنده و پاره کردند.

 

نوروز: کمیته انضباطی دانشگاه سیستان و بلوچستان با پخش اعلامیه ای دانشجویان را تهدید کرد که در صورت برگزاری مراسم برای آیت الله منتظری به 4 ترم حرومیت از تحصیل محکوم می شوند! به گزارش خبرنامه امیرکبیر، عليرغم این تهديد صدها نفر از دانشجويان دانشگاه سيستان و بلوچستان روز گذشته در مراسم بزرگداشت یاد آیت الله منتظری شركت کردند.

 

اخبار زندانيان، مفقودین و شھدا

نوروز : عبدالله رمضان زاده، قائم مقام دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی، چهارشنبه با وثیقه 800 میلیونی برای مدت 5روز از زندان اوین مرخص شد. بهزاد نبوی نیز با صدور قرار قانونی از پنجشنبه تا بعد از مراسم عاشورا به مرخصی خواهد رفت.

 

پارلمان‌نیوز: چهارشنبه نفیسه زارع‌کهن و حجت شریفی از زندان آزاد شدند.  نفیسه زارع کهن روزنامه‌نگار و همسرش حجت شریفی از اعضای سابق شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت، روز 13 آبان مقابل منزل یکی از اعضای سازمان تحکیم وحدت بازداشت شده بودند.

 

توصیه و هشدار

محسن سازگارا در گفتار سه شنبه و چهارشنبه خود به موارد زیر اشاره کرد:

 وی به جمعیت چند صد هزار نفری حاضر در مراسم تدفین ایت الله منتظری  در قم اشاره کرد و همچنین برگزاری مراسم مختلف برای ایت الله منتظری در دانشگاه های  علم و صنعت، تهران، شریف ، صنعتی شیراز، دانشگاه سنندج و تقریبا تمام دانشگاه های کشور

وی به بازتاب جهانی درگذشت اقای منتظری و مراسمی که روز گذشته برگزار شد اشاره کرد و این که تقریبا تمام تلویزیون ها و روزنامه ای معتبر دنیا در بالای تیتر خبرهایشان به درگذشت اقای منتظری پرداختند و  به نقش برجسته اقای منتظری  در جنبش سبز اشاره داشتندو اینکه با درگذشت ایشان موج جدیدی از اعتراضات مردم از راه خواهد رسید.

وی  حمله به بیت آقای صانعی را جهت مقابله با این موضوع دانسته که می دانند وی می تواند جای خالی آقای منتظری را در جنبش سبز پر کند. وی عاشورا و تاسوعا را به خاطر همزمانی با هفتم آقای منتظری  فرصت مناسبی برای تظاهرات بزرگ و میلیونی دانست.

وی مسیر های قطعی شده برای راهپیمایی عاشورا و تاسوعا را در تهران از میدان امام حسین تا آزادی معرفی کرد و  پیوستن گروه های کوچک باید از خیابان های منتهی به این مسیر  باشد و نیز در صورت مسدودشدن این مسیر، خیابان ولی عصر از تجریش تا راه آهن مسیر شماره دو خواهد بود و مسیر شماره سه نیز خیابان شریعتی از پیچ شمران تا میدان قدس خواهد بود.

وی الله اکبر گفتن در شب های عاشورا و تاسوعا را نیز از قدم های مثبت ممکن دانست.

 

 
پست الکترونیک: student.information.center@gmail.com


    

پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group