۱۳۸۸ بهمن ۴, یکشنبه

خبرنامه ی شنبه سوم بهمن ماه ۱۳۸۸

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء

خبرنامه شماره ۱۶۰- شنبه سوم بهمن ماه ۱۳۸۸ 

 ‌
 .برنامه های آینده

- آمادگی برای برگزاری تجمع سبز روز بیست و دوم بهمن و "دهه مقاومت مدنی"

- برگزاری چهلم شهدای عاشورای ایران در روز جمعه شانزده بهمن همزمان با اربعین و گرامیداشت یاد شهدای جنبش

- برگزاری چهلم آقای منتظری در روز چهاردهم بهمن ماه

- تلاش برای گسترش مبارزات مدنی بی خشونت در جامعه

- شعار نویسی روی اسکناس و دیوار ها

 

خلاصه ی خبرها

ماد: از این پس ترجمهٔ فرانسوی خبرنامه مرکز اطلاع رسانی دانشجویی در این آدرس اینترنتی در دسترس دوستان فرانسوی زبان قرار می‌گیرد.
http://iranlibredemocratique.blogspot.com/2010/01/publications-du-student-information.html

رادیو فردا: وزارت امور خارجه فنلاند روز جمعه اعلام کرد که در اعتراض به سرکوب مخالفان و نقض حقوق بشر در ايران، کاردار جمهوری اسلامی در هلسينکی را احضار کرده است.

رادیو فردا: سايمون گس، سفیر بریتانیا در تهران در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا، اتهام مداخله این کشور در رویدادهای پس از انتخابات ِایران را رد کرده و گفته است اصولا تماس و صحبت اعضاء و کارمندان یک سفارت خانه با سياستمداران يا دانشگاهيان يا دانشجويان یک کشورجرم نيست.

بی‌‌بی‌سی: عبدالحسین روح الامینی، پدر محسن روح الامینی، یکی از کسانی که در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات در بازداشتگاه کهریزک کشته شد، می گوید سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران باید از مسئولیت‌های خود استعفا دهد.

رادیو زمانه: اکبر هاشمی رفنسجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید که به دلیل شرایط نامناسب و با «الهام از روش بزرگان دینی»، سکوت اختیار کرده است. به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای هاشمی در جمع اعضای حزب اعتدال و توسعه گفته که در بیان مواضع خود، همواره «منافع اسلام، انقلاب و مردم» را در نظر داشته است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزوده که راه‌کار‌های وی برای خروج جمهوری اسلامی از «بحران»، همان پیشنهادها در نماز جمعه ۲۶ تیرماه است. هاشمی ۲۶ تیرماه، پیشنهاد آزادی زندانیان، دلجویی از خانواده آسیب‌دیدگان و فراهم کردن فضایی آزاد برای اظهار‌نظر مخالفان را مطرح کرده بود.

جنبش راه سبز (جرس): آیت الله حاج شیخ حسین عرب، استاد حوزه‌های علمیه کاشان و عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز کاشان طی نامه‌ای به حاج شیخ عبدالنبی نمازی دادستان اسبق کل کشور و امام جمعه کاشان اعلام کرد: اتخاذ شيوه تحكم و تكيه بر زور و ايجاد رعب و وحشت و توسل به راهكارهاي امنيتي و پليسي جواب نمي دهد.

بی‌‌بی‌سی: معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد ایران به روزنامه‌های اطلاعات، اعتماد، اسرار، توسعه، جهان صنعت، روزان، مردم سالاری و بهار بدلیل انتشار سخنان محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران تذکر داده است. بر اساس بیانیه وزارت ارشاد، این روزنامه‌ها به دلیل نقل مطلبی از محمد خاتمی " که در آن شرایط کشور بحرانی توصیف شده و تلویحا هواداران دولت؛ متهم به وحدت شکنی شده اند" در شماره روز ۳۰دی ماه (۲۰ ژانویه) خود تذکر گرفته اند.

بی‌‌بی‌سی: علی لاریجانی رئیس مجلس ایران روز چهارشنبه در سخنانی نسبتا مفصل که شاید صریح‌ترین اظهار نظر او تا به امروز درباره حوادث پس از انتخابات باشد، این بحران سیاسی را مانعی در راه توسعه کشور دانسته و خواستار برون رفت از آن شده است.

بی‌‌بی‌سی: در پی انتشار عکس تعداد زیادی از معترضان روز عاشورا در سایت پلیس و درخواست از مردم برای شناسایی آنها، به تازگی پلیس اعلام کرده که ۴۰ تن دیگر از معترضان روز عاشورا بازداشت شده اند.

بی‌‌بی‌سی: دیده بان حقوق بشر هشدار داده که حکومت ایران پس از انتخابات خردادماه گسترده‌ترین سرکوب مخالفان طی دهه گذشته را مرتکب شده است. هم زمان، سازمان گزارشگران بدون مرز نیز "تشدید دستگیری و ادامه بازداشت‌های خودسرانه و غیر قانونی روزنامه نگاران" در ایران را محکوم کرده است.

شبکه جنبش راه سبز (جرس): رئيس كميسيون ويژه بررسي وقايع بعد از انتخابات با بيان اينكه مستندات مجلس براي ارائه گزارش وقايع بعد از انتخابات بسيار معتبر و محكم است، گفت: كميسيون ويژه اسناد و مدارك خود را در دادگاه ارائه مي‌دهد.

شبکه جنبش راه سبز (جرس): کمبود شدید نقدینگی بانکها بر اثر سیاستهای غلط اقتصادی موجب شده است تا دولت در پی لايحه ۱۵هزار ميليارد توماني افزايش سرمايه بانك‌ها در مجلس باشد.

شبکه جنبش راه سبز (جرس): انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انتشار بیانیه‌ای نسبت به حکم صادر شده برای مجید توکلی واکنش نشان داد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر این انجمن در بیانیه خود خوستار آزادی مجید توکلی و تمامی دانشجویان دربند شده و آورده است: «در شرایطی که مرتضوی‌ها و رادان‌ها و... آزادند و در حال رشد در سلسله مراتب شایسته سالار(!) موجود، چگونه می توان انتظار داشت مجید توکلی و صدها دانشجوی آزاده دیگر آزاد باشند؟»

شبکه جنبش راه سبز (جرس): برخی کارگردانان سینما و تئاتر غربی حضور در بیست و هشتمین جشنواره فیلم و تئاتر فجر را تحریم کردند . به گزارش عصر ایران ، روزنامه ایندپندنت بریتانیا در گزارشی با اشاره به تحریم برخی کارگردانهای بریتانیایی ، فرانسوی و یونانی می نویسد : این کارگردانان با توجه به وقایع روی داده پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران حضور در جشنواره فجر را تحریم کردند . 


اخبار زندانيان، مفقودین و شھدا 

رادیو زمانه: خانواده‌های بازداشت‌شدگان نهضت آزادی از بی‌خبری از وضعیت فرزندان و بستگانشان ابراز نگرانی کرده‌اند.

رادیو فردا: ندا آقا سلطان که در حدود هفت ماه پیش در یکی از خیابان‌های تهران به ضرب گلوله کشته شد، روز شنبه ۲۷ ساله می‌شد. نامزد او، کاسپین ماکان، با انتشار فراخوانی از ایرانیان سراسر جهان خواسته است به این مناسب در محل‌های مختلف تجمع کنند و در گردهمایی‌هایی ‌ مسالمت‌آمیز حضور یابند.

بی‌‌بی‌سی: گزارش‌ها از بازداشت ده‌ها تن از فعالان سیاسی، دانشجویان و روزنامه نگاران در شهرهای مختلف ایران طی چند روز اخیر حکایت دارد. همچنین دادسرای عمومی و انقلاب تهران پرونده ۱۸ نفر از بازداشت شدگان روز عاشورا را به دادگاه انقلاب این شهر ارسال کرده است.

جنبش راه سبز (جرس): سید محمد خاتمی با برخی از زندانیان آزاد شده حوادث بعد از انتخابات دیدار کرد. رئیس جمهور سابق ایران بعد از آزادی مرتضی حاجی، مدیرعامل بنیاد باران و محسن صفایی فراهانی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت به دیدار آن‌ها رفت.

رادیو فردا: سازمان عفوبین الملل با انتشار بیانیه‌ای با اعلام این که حبیب الله لطیفی، شهروند کرد ایرانی که به اعدام محکوم شده است، به سلول انفرادی مننقل شده، نسبت به اعدام وی در روزهای آینده هشدار داده است.

ادوارنیوز: همزمان با سفر اخیر احمدی نژاد به اهواز، تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه چمران احضار و تعدادی از آنها بازداشت شده اند. به گزارش خبرنگار ادوارنیوز، بازداشت این دانشجویان در روز ۲۳ دیماه صورت گرفته و تعدادی همان روز، و یک تن دیگر نیز ۴ روز بعد آزاد شده است. با این حال یک فعال دانشجویی این دانشگاه، "سجاد پیرفلک" از تاریخ ۲۳ دی در بازداشت بوده و اطلاعی از وی در دست نیست.

توصیه و هشدار

محسن سازگارا در گفتار روز پنجشنبه به موارد زیر اشاره کرد:

۱.صحبت‌های اخیر آقای خامنه‌ای با هدف تفرقه افکنی است. پیش رفت جنبش سبز، بر اساس تجربه ی کشورهای دیگر، به سه اصل اتحاد، سازماندهی و حفظ دیسیپلین مبارزات بی‌خشونت وابسته است. متعاقبا استراتژی آقای خامنه‌ای حمله به این سه اصل است. آن‌ها برای از بین بردن سازماندهی جنبش سبز دست به دستگیری، ایجاد جنگ روانی و رعب و وحشت زده اند. برای ضربه زدن به دیسیپلین مبارزات بی‌خشونت در جنبش آن‌ها سعی به فرسایش و اتمام صبر و حوصله ی مردم می کنند و با خشونت ورزی امید دارند جنبش را به خشونت بکشند. در خصوص اتحاد، استراتژی اول آقای خامنه‌ای ایجاد اختلاف بین داخل و خارج ایران‌ (صحبت‌های اخیر آقای خامنه ای)، ایجاد اختلاف بین داخل و داخل (شایعات در مورد نامه‌های آقای خاتمی و ...) و ایجاد اختلاف بین نیروهای جنبش در خارج است. برای مبارزه با این حرکت، همه باید بدانند که اگر به جای حمله به آقای خامنه‌ای و حکومت او، به فرد دیگری حمله کنند، در واقع به موفقیت استراتژی آقای خامنه‌ای کمک کرده اند. در همین راستا کسی نباید سازماندهیِ «هر سرباز یک رهبر» جنبش را با ادعاهای بی‌مورد دچار اختلال کند. پس از پیروزی جنبش می توان تمام اختلافات را با صندوق رای حل و فصل کرد.

۲.در یک پادگان ارتش وقتی مسئول عقیدتی‌سیاسی آقایان موسوی و کروبی را با طلحه و زبید مقایسه کرده، دوهزار نفر سرباز شروع به صرفه کردن نموده اند.

۳.دادگاه تجدید نظر دو جوان کرد، محمدامین عبدللهی و قادر محمدزاده، حکم پیشنین زندان آن‌ها را به اعدام تبدیل کرده است. این تاییدی است بر اینکه برخورد حکومت در کردستان از تمام ایران خشن تر است و ما باید اعتراض خود را به اعدام‌ها نشان دهیم.

۴.گزارشگران بدون مرز مطلبی منتشر کرده اند و درخواست کرده اند که حکومت ایران به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه گردد.

۵.در سنجش افکار علمی گروهی از متخصصین، ۷۶٪ مردم تغییر کل نظام را راه حل می دانند.


در گفتار جمعه، آقای سازگارا مطالب زیر را مورد بررسی قرار داد:
۱.در پی اینکه بانک های ایران اعلام کرده اند که ۴۸٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان طلب لاوصول دارند که ۷۰٪ این مبلغ را کمتر از ۱۰۰۰ نفر خورده اند، بانک ها با مشکل بزرگ ورشکستگی مواجه هستند. همچنین به دلیل بحران اقتصادی، حذف یارانه ها که موجب ۴۰٪ تورم جدید در کشور و سقوط ارزش ریال، مسأله ی حذف سه صفر از روی اسکناس ها که آقای احمدی نژاد مطرح کرده است و طبیعی کردن نرخ برابری احتمالا باعث افزایش قیمت دلار به سه یا چهار هزار تومان خواهد شد. در همین راستا و به درستی مردم تصمیم به خارج کردن پول از بانک ها و تبدیل آن به ارز یا طلا یا کالاهای دیگر کنند.
۲.در پی هر حرکت بزرگ مردم، آقای خامنه ای امیدوار است که با دستگیری ها و ایجاد رعب و وحشت مردم را نامید کرده و از آمدن آن ها به خیابان جلوگیری کند ولی تجربه های قبلی نشان می دهد که حرکت مردم مطلقا به این دستگیری ها و برخوردها بستگی ندارد.
۳.حدود ۳۰ نفر از روشنفکران و نویسندگان بیانیه ی بسیار خوبی داده اند و در آن تاکید کرده اند که گزینه ای که برای گذار به دموکراسی وجود دارد عملا یک رفراندوم است.
۴.مناظره های تلویزیونی به مضحکه تبدیل شده است. پخش چنین مناظره های به آشکار شدن جهل این حکومت کمک می کند.
۵.خانواده های زندانیان سیاسی روز پنجشنبه مقابل دادستانی انقلاب در تهران تجمع داشته اند.
۶.کارکنان پارس نیرو در استان فارس تجمعی در اعتراض به عدم دریافت حقوق نه ماه گذشته ی خود داشته اند.
۷.در سفر آقای احمدی نژاد به خوزستان، او در جلسه ای خصوصی با بسیجیان گفته که عاشورا و جنایت های آن دستور شخص آقای خامنه ای بوده است.
۸.سنجش افکاری که پژوهشگران مستقل در چهار استان انجام داده اند، در جواب این سؤال که تغییر نظام از چه راهی صورت خواهد گرفت، ۲۲٪ گفته اند که این مسأله فعلا اتفاق نخواهد افتاد، ۲۵٪ گفته اند که به صورت مرحله ای (کنار رفتن دولت احمدی نژاد، تشکیل دولت موقت و سپس رفراندوم)، ۱۹٪ گفته اند که یکباره اتفاق خواهد افتاد و ۳۴٪ گفته اند که بستگی به روش عمل حکومت و سایر عوامل دارد.


محسن سازگارا در گفتار روز شنبه به موارد زیر اشاره کرد:

۱.بانک ملت و بانک ملی‌، در صورت عدم حمایت دولت، ورشکست خواهد شد. تمهیدات اندیشیده شده نیز، به احتمال زیاد، به زودی شاهد دو نرخی شدن آرز خواهیم شد. کاهش ارزش ریال ادامه خواهد داشت و شاید عاقلانه باشد که پول‌ها را به آرز تبدیل کرد. از نظر سیاسی نیز، این آکسیون بسیار مهمّی در مبارزه ما خواهد بود.

۲.شایعه پناهندگی تعدادی از فرزندان سران پخش شده است. فشار خانواده بر سران میتواند رفتار آن‌ها را تغییر دهد.

۳.به نظر می‌رسد که روابط ایران و مسکو سرد شده است. به احتمال زیاد این تغییر رفتار روسیه ناشی‌ از اطلاع آنها از اوضاع کشور است. ۴.امروز تولد ندا آقا سلطان است.

۵.امام جمعه‌ها در تلاش جدیدی سعی‌ در تفرقه اندازی بین بازوی داخل و خارج جنبش سبز را دارند.







پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group