۱۳۸۸ دی ۱۶, چهارشنبه

خبرنامه ی چهارشنبه ۱۶ دی ماه ۱۳۸۸

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء

 خبرنامه شماره ۱۵۳ - چهارشنبه شانزده دی ماه ۱۳۸۸

 

 ‌ء

برنامه های آینده
- تحصن ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۱۹ دی در دانشگاه شهید بهشتی
- تلاش برای گسترش مبارزات مدنی بی خشونت در جامعه
- شعار نویسی روی اسکناس و دیوار ها

خلاصه ی خبرها
بی بی سی: گزارش هیأت ویژه مجلس ایران که مأمور بررسی حوادث پس از انتخابات و تحقیق پیرامون وقایع بازداشتگاه کهریزک شده بود، تکمیل و در اختیار هیات رئیسه مجلس این کشور قرار گرفته است. وب سایت خبری الف متعلق به احمد توکلی روز چهارشنبه ضمن انتشار خبر تکمیل گزارش تحقیق مربوط به حوادث پس از انتخابات در ایران و زندان کهریزک، از سعید مرتضوی به عنوان متهم اصلی این پرونده یاد کرده است.

بی بی سی: طبق گزارش تلویزیون دولتی نروژ، یک دیپلمات جمهوری اسلامی در نروژ به دلیل خشونت علیه تظاهرکنندگان مخالف دولت ایران از سمت خود کناره گیری کرده است. تلویزیون دولتی نروژ (ان آر کی) با پخش متن مصاحبه ای با محمد رضا حیدری، کنسول سفارت ایران در اسلو، گزارش کرده که این دیپلمات جمهوری اسلامی با تایید استعفا از سمت خود در سفارت ایران گفته است که به دلیل نحوه برخورد دولت با تظاهرکنندگان معترض، وجدان او راضی نمی شود تا به خدمت به دولت ادامه دهد.

بی بی سی: سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه ای نسبت به احتمال مجازات معترضان و بازداشت شدگان حوادث اخیر در ایران هشدار داده است. در این بیانیه که روز چهارشنبه ۱۶ دی منتشر شد، درباره "خطر جدی اعدام شاهدان سرکوب" ابراز نگرانی شده و از نهاد های بین المللی خواسته شده است که "با اقدام فوری، از فاجعه ای دیگر و اعدام زندانیانی سیاسی که در زندان ها تحت فشار قرار دارند"، جلوگیری کنند.

بی بی سی: سفر یک هیات پارلمانی اروپایی به ایران که برای روزهای هفتم تا یازدهم ماه ژانویه امسال برنامه ریزی شده بود، پس از مخالفت وزارت امور خارجه ایران لغو شد. این هیات ۱۱ نفره که گفته می شد نمایندگانی از ۷ گروه سیاسی پارلمان اروپا در آن حضور داشتند، قرار بود به منظور دیدار و گفتگو با مسئولان ارشد مجلس ایران و همچنین نشست هایی با برخی از مخالفان دولت به ایران سفر کنند.

بی بی سی: شورای فعالان ملی- مذهبی درباره شدت گرفتن بازداشت فعالان سیاسی و احزاب در ایران پس از ناآرامی های روز عاشورا هشدار داده است. بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی این شورا، "پس از سرکوب خونین مردم در عاشورا و راه اندازی سناریوهای رسانه‌ای و تبلیغاتی، موج جدید دستگیری روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی- مدنی از طیف‌های مختلف آغاز شده است." بیانیه این شورا می افزاید: " اتهاماتی که از رسانه‌های اقتدارگرا برای فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران ملی- مذهبی و صدها فعال سیاسی- مدنی (از اصلاح‌طلبان تا فعالان دانشجویی و اپوزوسیون قانونی کشور) طرح شده، سرانجامی جز خسران برای بازیگران عرصه‌ی قدرت نخواهد داشت."

بی بی سی: فصیح یاسمنی، فعال کرد 27 ساله ایرانی صبح روز چهارشنبه، 16 دی ماه به اتهام محاربه به دار آویخته شد. سایت مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران ضمن اعلام این خبر، اتهام وی را هواداری از یکی از احزاب کرد مخالف حکومت جمهوری اسلامی عنوان کرده است.

بی بی سی: در بازی ایران – سنگاپور جمعی از ایرانیان با پرچم های سبز در ورزشگاه حضور داشتند و شعارهای سیاسی سر دادند. تلویزیون ایران پس از دقایقی، صدای ورزشگاه را قطع کرد اما این شعارها در جریان گزارش بازی از رادیو ورزش صدا و سیما، تا پایان بازی شنیده می شد.

رادیو فردا : اخیرا گزارش‌هایی از ایران رسیده است که محل دفن ندا آقاسلطان، دختر جوانی که در راه‌پیمایی معترضان به نتیجه انتخابات با شلیک گلوله کشته شد، تخریب شده است. نامزد ندا، که مدتی را در ایران بازداشت بود و سپس از ایران خارج شد در مورد این خبر گفت : این هتک حرمت مزار ندا دفعه سوم و یا چهارم است.

خبر آنلاین : اصغر فرهادی، کارگردان و عزت الله انتظامی، بازیگر داوری در بخش مسابقه سینمای ایران بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر را رد کردند.

شبکه جنبش راه سبز(جرس): سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با صدور بیانیه ای از بیانیه شماره 17 موسوی حمابت کرد و آنرا اقدامی دقیق، مدبرانه و به موقع در جهت خنثی سازی تبلیغات گوبلزی اقتدارگرایان حاکم پس از فاجعه عاشورا دانست.

پارلمان‌نیوز: مصطفی تاج‌زاده در ملاقات با خانواده خود گفت:«دادگاه از نظر من تمام شده است چون مادام که دادگاه آقای جنتی تشکیل نشود و به شکایت من از وی برای ابطال غیرقانونی آرای مردم تهران در مجلس ششم و تغییر نتیجه آن انتخابات رسیدگی نشود، در هیچ دادگاهی از خودم دفاع نخواهم کرد" . وی همچنین پیشنهادهای پنجگانه مهندس موسوی را راهگشا و وحدت بخش دانست و گفت:«این راهکارها کشور و انتخابات را در مسیر درست خود قرار خواهد داد.»

پارلمان‌نیوز: 36نماینده حامی دولت با ارائه طرح دوفوریتی، خواستار تقلیل زمان اجرای حکم محارب از بیست روز به پنج روز شدند. به گزارش پارلمان‌نیوز، طراح اصلی این طرح روح‌الله حسینیان است.

پارلمان‌نیوز : محمد خاتمی با حضور در خانه شهید سیدعلی حبیبی موسوی خامنه با خانواده آن مرحوم دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار میرحسین موسوی نیز حضور داشت.

شبکه جنبش راه سبز (جرس): در حالی که مسئولان برنامه فوتبالی 90 تعداد شرکت کنندگان در نظر سنجی اس ام اسی این برنامه را بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر اعلام کردند، خبرنگار جرس اعلام کرد که بالغ بر 7 میلیون اس ام اس روانه نظرسنجی برنامه 90 شده بود . در برنامه دوشنبه هواداران جنبش سبز اعلام کردند که بدون در نظر گرفتن سئوال مسابقه و پاسخ ها، گزینه آخر را انتخاب خواهند کرد. در نتیجه نظر سنجی اعلام شده 77 درصد، به گزینه نهایی رای دادند.

بی بی سی: نوام چامسکی، متفکر و نویسنده برجسته آمریکایی خواهان آزادی سه شهروند این کشور که حدود پنج ماه است در ایران زندانی بوده اند، شد. شین باور، جاشوا فتال و سارا شورد 31 ژوئیه سال 2009 میلادی توسط ماموران ایرانی به دلیل ورود غیرمجاز به خاک این کشور دستگیر شدند.

بی بی سی: دیان علایی، نماینده جامعه بهایی در سازمان ملل متحد، خبر بازداشت دو بهایی دیگر در ایران را تایید کرده است. این دو نفر بهفر خانجانی و افشین ایقانی نام دارند و ساکن شهر سمنان هستند.

اخبار زندانيان، مفقودین و شھدا
جنبش راه سبز (جرس): امیر خسرو دلیر ثانی یکی از فعالان سیاسی و عضو جنبش مسلمانان مبارز نیمه شب یکشنبه 13 دی بدون هرگونه توضیحی ، توسط مامورین اطلاعات در خانه اش بازداشت و به زندان اوین منتقل گردیده است.

اخبار دانشگاه
خبرنامه امیرکبیر: دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک برای حمایت از 12 همکلاسی دربندشان حدود 40 امتحان پایان ترم خود را در روزهای مختلف لغو کرده و می خواهند این حرکت را ادامه بدهند. مسئولین دانشگاه پلی تکنیک در این مدت از هر ابزاری برای فشار بر دانشجویان معترض استفاده کرده اند، از جمله این که 15 دانشجو را در همان روز اول به کمیته انضباطی احضار کردند و پس از آن هم با ادامه تحریم امتحانات با تعدادی از دانشجویان تماس تلفنی گرفته اند و آنها را به دفتر حراست دانشگاه احضار کرده اند.

خبرنامه امیرکبیر : انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی دانشجویان این دانشگاه را دعوت کرد تا در روز شنبه ۱۹ دی ماه اعتصاب کنند. این تحصن همزمان با اولین روز امتحانات در دانشگاه شهیدبهشتی آغاز شود. همچنین در این روز قرار است که منوچهر متکی وزیر خارجه دولت کودتا در این دانشگاه سخنرانی کنند. بنابر این دعوت دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی قصد دارند تحصن خود را از ساعت ۱۰ صبح در میدان مرکزی این دانشگاه آغاز کرده و در ساعت ۱ ظهر در تالار مولوی محل سخنرانی منوچهر متکی دست به اعتراض زنند.

توصیه و هشدار
" هفته سبز با حمید دباشی " عنوان برنامه های ویدئویی است که هر هفته به تحلیل اخبار و گفتگو با روشنفکران، فعالان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و اساتید دانشگاه میپردازد. میزبان گفتگوها حمید دباشی استاد و صاحب کرسی ایرانشناسی دانشگاه کلمبیا است. این برنامه ها به فارسی و انگلیسی پخش میشود. برای دانلود کامل قسمت های قبلی این مجموعه به آدرس زیر رجوع کنید :
http://www.4shared.com/u/pzpprkpm/69a2ff93/The_Week_in_Green.html

محسن سازگارا در گفتار سه شنبه و چهارشنبه خود به موارد زیر اشاره کرد:
-وی حرکت همگانی را در راستای ارسال پیامک به برنامه نود مثبت ارزیابی کرد و آن را نشان از همبستگی و اعلام قدرت جنبش سبز دانست.
- وی اسکناس نویسی و سایر تکنیک های مبارزه بی خشونت را ستود و گفت که به تعداد اعضای جنبش و خلاقیت آن ها می توان تاکتیک مبارزه بدون خشونت طراحی کرد.
- وی ارایه لیست شصت موردی سازمان ها و موسسه های بین المللی را به عنوان عوامل انقلاب مخملی از سوی وزارت اطلاعات آن قدر عجولانه دانست که حتی شورای روابط خارجی نیویورک را که شخص احمدی نژاد نیز در آن سخنرانی کرده در لیست قرار داده اند.
- وی کنش سیاسی "حضور در خیابان" را به عنوان تنها یکی از کنش های ممکن معرفی کرد که در جای خود نتایج مثبتی دارد ولی در مقابل بسیاری کنش های سیاسی دیگر در جنبش های بدون خشونت وجود دارند که با هزینه کمتر نتایج مشابهی دارند و باید همیشه مورد توجه قرار بگیرد.
- وی خشونت و آدم کشی از سوی کودتا چیان را قابل پیش بینی دانست و گفت در مقابل باید تا قبل از حضور میلیونی دیگر در خیابان با نافرمانی های مدنی حکومت را به مسخره گرفت. وی شعار نویسی روی دیوار و اسکناس را بهترین سلاح برای این منظور دانست.
- وی مجدد تحریم کالاهای سپاه و تبلیغی در تلوزیون و عدم همکاری با حکومت را از ابزار های مناسبی برای مبارزه بی خشونت دانست که در جنبش سیاهان آفریقا و جنبش استقلال هند مورد استفاده زیادی قرار گرفتند.





پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group