۱۳۸۸ آذر ۱۴, شنبه

خبرنامه شنبه ۱۴ آذر ماه ۱۳۸۸

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد) ‌ء

خبرنامه شماره ۱۳۸ شنبه ۱۴ آذر ماه ۱۳۸۸

 

برنامه های آینده

- شعار الله اکبر از پشت بام منازل در شب ۱۵ آذر.
-
شرکت در مراسم روز ۱۶ آذر در دانشگاه های آزاد و دولتی در سطح کشور و حضور در دانشگاه ها در این روز.

- تظاهرات به سبک ایرانی در عصر پنجشنبه، گردش با خانواده در سطح شهر و پارک ها.
-
حضور در پارک لاله در عصر شنبه ها در کنار مادران داغدار.


خلاصه ی خبرها

 

رادیوفردا : در فاصله دو روز مانده به ١۶ آذر ، روز دانشجو ، دولت ایران برای مقابله با اعتراضات مخالفان، شبکه اینترنت را مختل کردهاست.  گزارش های رسیده حاکی است که خبرنگاران خارجی نیز به مدت سه روز حق فعالیت خبری در مرکز تهران را ندارند.

رادیو فردا: اداره ويژه رسانه هاى خارجى وزارت ارشاد اسلامى، پروانه كار روزنامه نگاران خارجى درايران را در روزهاى ۱۶ تا ۱۸ آذر لغو كرد. اين در حاليست كه شبكه خطوط اينترنت و تلفن هاى موبايل هم از روز شنبه درتهران قطع شد.

رادیوفردا: برپايه برخى گزارش ها، نيروهاى امنيتى و لباس شخصى به جمع مادران سوگواردرپارك لاله يورش برده، و بيش از ۱۵ نفر از آن ها را بازداشت كرده و به نقطه نامعلومى بردند.  برپايه اين گزارش ها، مادران قربانيان سركوبى هاى پس از انتخابات، در حاليكه حوالى ساعت ۵ بعدازظهرشنبه به وقت تهران درحال ورود به پارك لاله بودند مورد هجوم نيروهاى امنيتى و لباس شخصى قرارگرفتند.

رادیوفرا : درحاليكه مقام هاى امنيتى كشور هرگونه تظاهرات و تجمعى را در روز دوشنبه شانزدهم آذر غيرقانونى اعلام كرده اند، بسيارى از سايت هاى خبرى متعلق به گروه هاى سياسى و مدنى، ازمردم دعوت كرده اند در اين تظاهرات شركت كنند. گفته مى شود دانشگاه تهران هسته اصلى و نقطه آغازين اين تظاهرات تعيين شده، و سازماندهى منسجمى براى انجام آن درنظرگرفته شده است

 بی بی سی:نهضت آزادی ایران با صدور بیانیه ای اعلام کرده که به دستور وزارت اطلاعات فعالیت پایگاههای اطلاع رسانی مرتبط با نهضت آزادی ممنوع و متوقف شده است. دستور ممنوعیت فعالیت سایت های مرتبط با نهضت آزادی از طریق احضار محمد توسلی رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی به این گروه ابلاغ شده است.

ادوار نیوز: فضلی فرمانده سپاه استان تهران در سخنانی پیرامون حوادث پس از انتخابات با اشاره به حمله نیروهای لباس شخصی به دانشجویان کوی دانشگاه تهران مدعی شد که فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران خواستار ورود نیروی انتظامی به کوی شده است. فضلی در سخنان خود همچنین مدعی شده است که افرادی که به کوی دانشگاه تهران حمله کردند نه بسیجی بودهاند و نه سپاهی.

رادیوفردا: حنیف مزروعی، روزنامهنگار اصلاحطلب ایرانی، جایزه «جامعه بینالمللی حقوق بشر» را در آلمان دریافت کرد. این جایزه روز پنجشنبه ۱۲ آذر در وزارتخانه امور خارجه آلمان در برلین به وی اهدا شد. پروفسور نوربرت لامرت، رئیس مجلس فدرال آلمان نیز در مراسم اعطای جایزه، لوح تقدیری را به عنوان جایزه حقوق بشر رسانهها به آقای مزروعی هدیه داد.

رادیو فردا: ماموران امنیتی – انتظامی جمهوری اسلامی مانع از برگزاری مراسم سالگرد قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوینده شدند. کانون نویسندگان ایران بمناسبت یازدهمین سالگرد قتل این دو نویسنده، اعلام کرده بود که اعضای آن بر مزار آنها در امامزداه طاهر مهر شهر کرج گرد می آیند و همراه خانواده و یارانشان یاد آنها را گرامی می دارند.

 بیبیسی: سه روز مانده به برگزاری مراسم روز دانشجو، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اعلام کرده اند که کلاسهای درس دانشگاهها در روز ۱۶ آذر تعطیل نیست.

 

نوروز: سخنرانی علی شکوریراد و محسن آرمین در برنامه روز ۱۶ آذر در دانشگاه هنر لغو شد.

 

رادیو زمانه: کانون نویسندگان ایران با صدور بیانیهای به مناسبت ۱۳ آذر، «روز مبارزه با سانسور» اعلام کرد که با گسترش و تشدید اعتراضات مردمی، «عوامل سرکوب» میکوشند با سانسور «شدیدتر و همهجانبهتر»، صدای اعتراض عمومی را «خاموش» و وجود آن را «انکار» کنند. کانون نویسندگان ایران، سال گذشته روز ۱۳ آذر را به عنوان «روز مبارزه با سانسور» اعلام کرد.

صدای آمریکا: اکبر هاشمی رفسنجانی اختلاف بين سران جمهوری اسلامی را جدی توصيف کرد و گفت نمی توان اين اختلاف را مخفی نگاه داشت. به گزارش خبرگزاری ايلنا رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام  که به مشهد رفته است مدعی شد فقط رهبر جمهوری اسلامی می تواند، وحدت ايجاد کند.

پارلمان نیوز: روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از سایت پارسینه نوشت: در روزهای آتی سعید مرتضوی به عنوان رئیس بازرسی ریاست جمهوری منصوب میگردد. مرتضوی از متهمان اصلی حوادث کهریزک است .

رادیو زمانه : سازمان گزارشگران بدون مرز، حمایت خود از دادخواهی استفان هاشمی (فرزند زهرا کاظمی) علیه جمهوری اسلامی ایران در کانادا را اعلام کرد. زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانیتبار کانادایی است که در سال ۲۰۰۳ در زندانهای جمهوری اسلامی جان سپرد. استفان هاشمی پس از دو سال تلاش، دوم دسامبر جاری توانست دادخواست خود را در دادگاه عالی ایالت کِبک کانادا به جریان بیندازد.

 نوروز: فرمانده سپاه سیدالشهدا استان تهران در خصوص روز دانشجو گفت: تدابیر ما تدابیری فرهنگی است و قصد داریم در این روز به دانشجویان در دانشگاههای سراسر کشور بهخصوص استان تهران گل هدیه دهیم. وی ادامه داد: وظیفه سپاه مقابله با جنگ نرم است، البته زمزمههایی در خصوص اغتشاشات و عواملی که در صدد آشوب در روز دانشجو در دانشگاههای کشور هستند، داریم اما پیشبینی اتفاق خاصی را در این روز نمیکنیم.

 

اخبار زندانیان، شهدا و مفقودین
بیبیسی: پدر و مادر ندا آقا سلطان اجرای نمایش خیابانی ماجرای قتل دختر خود را محکوم کردند و عوامل دولتی را عامل قتل ندا دانستند. آنها همچنین از بازداشت کوتاه مدت خود در روز ۱۳ آبان خبر دادند.

نوروز: محبوبه حقیقی و نگار سایه دو عضو جوان جبهه مشارکت از زندان آزاد شدند.

کلمه: سيد حسن خميني روز گذشته با حضور در منزل محمدعلي ابطحي مشاور سيد محمد خاتمي و مهدي كروبي كه در حوادث پس از انتخابات دستگير شده بود، آزادي وي را تبريك گفت.

 

کلمه: فواد شمس دانشجوی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران روز چهارشنبه و در حال خروج از دانشکده توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

رادیوفردا: بهزاد نبوی، از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که روز شنبه و پس از پایان مرخصی ده روزهاش به زندان اوین بازگشته بود، به دلیل عوارض ناشی از بیماری و عمل‌‌جراحی از زندان به بیمارستان منتقل شد.

ادوار نیوز: شنبه، 14 آذرماه سعید کلانکی و سعید جلالیفر دو عضو بازداشتشده کمیته گزارشگران حقوق بشر طی تماسی با خانوادههایشان از نگهداری خود در سلول انفرادی بند 209 زندان اوین خبر دادند. همچنین هایده تابش، فعال کمپین یک میلیون امضا در اصفهان صبح شنبه بازداشت شد .

 دویچه وله: اکبر کرمی، پزشک عمومی و فعال مدنی در شهر قم، سوم آذرماه بازداشت شده است. وی مقالههای انتقادی زیادی در سایتهای خارج از کشور به چاپ رسانده و در ستاد انتخاباتی کروبی فعال بوده است.

 

 توصیه و هشدار

-روش جدید عبور از فیلتر: به سایت www.aol.com مراجعه کنید و برای دریافت شناسه ی عبور رایگان (و پست الکترونیکی) ثبت نام نمایید. سپس نرم افزار رایگان AOL 9.5 را دانلود و نصب کرده و با استفاده از شناسه ی خود وارد آن شوید. حال می توانید بدون نگرانی از سانسور و فیلترینگ از صفحات اینترنتی مورد نظر خود دیدن کنید.

 

محسن سازگارا در گفتار روز پنجشنبه به این موارد اشاره کرد:

- سفر آقای احمدی نژاد به اصفهان، بسیار سرد بوده و مردم اصفهان انصافا از خجالت آقای احمدی نژاد درآمده اند.

- در دانشگاه ادبیات دانشگاه علامه اعتراض دانشجویی بوده است.

- در دانشگاه علامه وقتی آقای زاکانی خواسته صحبت بکند ابتدا بچه ها گوش کرده اند چون آقای زاکانی اخیرا حملاتی به آقای مرتضوی و دیگران کرده، اما به محضی که به شخصیتهای شاخص جنبش و محبوب جنبش مثل آقای موسوی یا کروبی حمله بکند، بچهها بنای اعتراض گذاشتند و اجازه ندادند که صحبت کند.

- بچههای دانشگاه خواجه نصیر در جلوی مقر بسیج اجتماع کردند و در آن جا شعارهایی را دادند دال بر اینکه جاسوسی و آدم فروشی در دانشگاه جا ندارد و حتی بعضیها به طعنه پول خرد ریخته بودند، کنایه از اینکه مزدور هم در دانشگاه جایی ندارد.

- خیلیها معتقدند به احتمال زیاد حکومت توان داشتن آدم در سطح تمام دانشگاههای کشور، روز دوشنبه آینده بعد ازظهر که مراسم همزمان در تمام دانشگاههای کشور هست را ندارد به احتمال زیاد روی چند دانشگاه شاخص مثل دانشگاه تهران یا امیرکبیر یا صنعتی شریف در تهران یا دانشگاه اصفهان یا دانشگاه شیراز، تبریز، اهواز نیروهایش را تمرکز می دهد و به این ترتیب نگذارد دانشجوها مراسم ۱۶ آذر را برگزار کنند. به همین دلیل بسیار بسیار واجب است که بعد از ظهر دوشنبه ۱۶ آذر در تمام دانشگاههای آزاد و دولتی مراسم باشد، مردم هم که به دانشجوها می خواهند بپیوندند به همه دانشگاه ها، نزدیکترین دانشگاه بروند، همینطور دانش آموزان.

 

محسن سازگارا در گفتار روز جمعه به این موارد اشاره کرد:

-در مورد سخنان آقای هاشمیمیتوان به چند نکته توجه کرد: ۱. آقای رفسنجانیبه مشهد رفته تا در مراسم غدیر در تهران نباشد و مجبور نشود به بیت رهبری برود. ۲. رهبری را به عنوان تنها کسیکه قدرت دارد مشکلات را حل کند معرفیکرده و توپ را به زمین رهبری انداخته. ۳. بر شکاف موجود تاکید کرده و گفت که گروهی از روحانیون (از جمله خود او) ناراضی هستند.

اگر این مساله را در کنار این قاضیا بگذریم که رهبری نتوانست از آقای هاشمیبه عنوانه میانجی استفاده کند و اینکه برنامهٔ شکرانه اتحاد در مجلس شکست خورد، به این نتیجه میرسیم که رهبری توان کنترل شرایط را ندارد.

- آقای فضلی (فرمانده سپاه تهران) در سخنانی خنده دار تمامی اتفاقات را (از جمله حمل به کوی) به گروهی مشکوک نسبت داده. ولی جالب است که سپاه هیچ قدرتیدر شنسایی و دستگیری این افراد مشکوک ندارد ولیبه راحتیدنشجویان را دستگیر میکند. آقای نقدی نیز سخنان مشابهی گفت بود. هدف این سخنان در واقع راضیکردن مردم نیست (چون مردان که اینها را باور نمیکنند) بلکه میخواهند خود سپاهیان را آرام کنند.

- دانشجویان سنندج عکسهای رهبری را پاره کرده بودند. در اردبیل نیز دانشجویان علیه صفّار هرندی شعار داد بودند (ژنرال بیستاره، ارزشه کفش نداره)

 - در آستانه ۱۶ آذر باز هم فعالین سیاسی را دستگیر کرده است، به این خیال که با این موج میتواند ۱۶ آذر را کنترل کند. به خاطر داشته باشیم که حتما فیلم و عکس را فراموش نکنند.

 

محسن سازگارا در گفتار شنبه خود به موارد زیر اشاره کرد:

- وی به انتشار اطلاعیهای در دانشگاه امیرکبیر از سوی دانشجویان اشاره کرد که حراست را تهدید کرده اند تا روز ۱۶ آذر در کنار دانشجویان باشند وگرنه دانشجویان با افشاگری اسامی آنها را منتشر خواهند کرد.

- وی با اشاره به صحبت فرمانده سپاه مبنی بر گل دادن به دانشجویان از سوی سپاه در  روز ۱۶ آذر ,از آناستقبال کرد و گفت که مسئولیت هر گونه خشونت ورزی در این روز بر عهده سپاه است و دانشجویان از رفتار صلح طلبانه استقبال میکنند.

-وی جلوگیری کودتاچیان از برگزاری سالگرد پوینده و مختاری را نشان از ترس کودتاچیان از هر حرکتدانست.

 


پست‌های جدیدتر پست‌های قدیمی‌تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group