۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

خبرنامه دوشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۸۹

خبرنامه دوشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۸۹
Message from student.information.center@gmail.com:

مرکز اطلاع رسانی دانشجویی‌ (ماد)ء

خبرنامه شماره 203 - دوشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۸۹

 ‌

برنامه های آینده
- تلاش برای گسترش مبارزات مدنی بی خشونت در جامعه
- شعار نویسی روی اسکناس و دیوار ها
- حضور در خیابان ها در غروب پنجشنبه ها

خلاصه ی خبرها
کلمه: آقای موسوی در جمع گروهی از فعالان اصلاح‌طلب استان آذربایجان شرقی گفت که ریشه‌های جنبش سبز، غیرقابل انکار است و این جنبش با وجود جریان‌های مختلف فکری، هر حادثه‌ای را «به دور از تعصب» دیده است. آقای موسوی گفته است: «تک‌تک اصول مغفول و یا کنار گذاشته شده قانون اساسی باید اجرا شود و اگر مشکلی در این بین باشد، به نظرخواهی عمومی گذاشته شود». وی همچنین با انتقاد از نحوه برخورد مقام‌های جمهوری اسلامی با مخالفان اظهار داشت: «آنها واقع‌بین نیستند و گیر ادعاهایی افتاده‌اند که خود ساخته‌اند. آقای موسوی همچنین تاکید کرد «آنها می‌گویند معترضین با خارجی‌ها ارتباط دارند، فعلا ممکن است این نگاه آنها را متحد کند، ولی نمی‌تواند جلوی آشکار شدن واقعیت را بگیرد، چون بر حقیقت استوار نیست».

رادیو زمانه: فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) در بیانیه‌ای که به مناسبت روز جهانی مطبوعات منتشر کرده، از زندانی بودن ۳۵ روزنامه‌نگار ایرانی و نیز پلمب دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایرانی، به شدت انتقاد کرده است. گزارشگران بدون مرز نیز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرده است که محمود احمدی‌نژاد، در فهرست «بدترین دشمنان مطبوعات» قرار گرفته است.

پارلمان نیوز: آقای محتشمی‌پور در دیدار با جمعی از دانشجویان گفته است: «یقین دارم که آقای مصباح یزدی به رهبری، امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای اعتقادی ندارد». وی گفته است «فرقه مصباحیه و حجتیه»، جریانی «خشن، خطرناک و بی‌رحم هستند و از آیت‌الله خامنه‌ای، پلی برای رسیدن به اهدافشان ساخته و پس از رسیدن به اهدافشان، ریشه رهبری را خواهند زد». وی گفته است که انجمن حجتیه در بنیاد الغدیر لانه کرده که ریاست آن با ابوالقاسم خزعلی است. بنیاد الغدیر در کشور‌های لبنان، سوریه، عربستان، عراق، هلند، بلژیک‌، آلمان‌، هند و امارات عربی متحده نیز فعالیت دارد.

جرس: احمد معتمدی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت محمد خاتمی، با ضربه چاقوی فردی ناشناس، مصدوم و به بیمارستان منتقل شد. خبرگزاری مهر گزارش کرده که فردی ۴۳ ساله در اتاق کارش در دانشگاه امیر کبیر وی را مورد ضرب و جرح قرار داده است که توسط حراست دانشگاه بازداشت شد. گزارش شده که حال وی پس از انجام عمل جراحی رضایت بخش اعلام شده است.

رادیو زمانه: بدنبال انتشار گزارشی درباره کشف یک شبکه «جاسوسی» وابسته به سپاه پاسداران ایران در مطبوعات کویت، شماری از نمایندگان پارلمان این کشور، خواستار اخراج سفیر جمهوری اسلامی از کویت شدند. وب‌سایت العربیه، دو روز به نقل از روزنامه القبس، چاپ کویت گزارش کرده بود که دستگاه امنیتی این کشور، «هفت عضو یک شبکه جاسوسی وابسته به سپاه» را شناسایی و دستگیر کرده است.

جرس: :مهدی کروبی در پاسخ به هتاکیِ لباس شخصی های معترض به وی در جریان مراسم ختم پدر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خطاب به آنها خاطرنشان کرد "ظاهرا مشکل اشتغال شما به همین صورت حل شده است؛ چون همه آنانی که کاری دارند، در حال بازگشت به محل کارشان هستند، اما پیداست کار شما همین است!" وی در جریان مراسم به صورت غیر منتظره با آقای لاریجانی و رحیمی روبرو شد و با آنها احوال پرسی کرد.

روزآنلاین: مهدی خزعلی در نامه ای به صادق لاریجانی پرده از وجود بازداشتگاهی به نام "سروش 111" داد که همتراز کهریزک است. وی این خبر را بر اساس شنیده هایش از یک مقام بلند پایه قضایی مستند کرده است. پس از انتشار این خبر داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس، خواستار بررسی اخبار مربوط به فعالیت مجدد بازداشتگاه کهریزک با نام جدید سروش 111 شده و گفته است: "هنوز اطلاعاتی در این خصوص به مجلس و نمایندگان نرسیده اما باید هر چه سریعتر صحت و سقم این مساله روشن شود.

جرس: اعتصاب دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به طرح دانشگاه مبنی بر نقدی کردن یارانه غذای دانشجویی با شعار هایی مانند «تا حذف یارانه ها اعتصاب اعتصاب»،« مشکل ما صنفیه نیروی حراست چیه؟» و «ریاست دانشگاه خجالت خجالت» وارد دومین روز خود شد.طبق وعده ای که مسئولان در پی تجمع دیروز به دانشجویان داده بودند قرار بود «فرهاد دانشجو» رئیس دانشگاه شخصا در بین معترضین حاضر شده و به مساله رسیدگی کند اما به جای رئیس دانشگاه یکی از معاونان او به نام «یادگاری» در میان دانشجویان حاضر شد که این خود سبب خشم دانشجویان و خروج از سلف سرویس شد. در این تجمع دانشجویان شعارهایی نظیر « یادگاری حیا کن دانشگاه رو رها کن» و «دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد» سر دادند و با خواندن ممتد سرود یار دبستانی اعتراض خود را بار دیگر به گوش رئیس دانشگاه رساندند.

بی بی سی: رییس دولت کوتا که برای شرکت در اجلاس خلع سلاح به نیویورک سفر کرده گفته است: آمریکا کشوری است که علاوه بر استفاده از بمب اتمی، برخی از کشورها از جمله ایران را به استفاده از سلاح اتمی تهدید کرده است و این درحالی است که آژانس انرژی اتمی در زمینه بازرسی کارشناسان هسته ای از برنامه های هسته ای آمریکا و جلوگیری از آنها، اقدامی نکرده و برنامه ای ندارد. حسین باستانی، در تشریح مهمترین ویژگی های اظهارات رئیس دولت دهم ایران می گوید که نکته اصلی سخنرانی محمود احمدی نژاد، آن بود که به جای پرداختن به پرونده هسته ای ایران و موضوع "منع اشاعه سلاح های هسته ای"، کوشید تا فهرستی از خطاهای قدرت های هسته ای جهان و به ویژه آمریکا را یادآوری کند و اهمیت "خلع سلاح هسته ای" آنها را مورد تاکید قرار دهد. پس از آن هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، در واکنش به سخنان رییس دولت کودتا، برنامه هسته‌ای ایران را خطری برای جهان خواند و سخنان محمود احمدی‌نژاد در سازمان ملل را تکرار اتهامات «خسته‌کننده و بی‌اساس» توصیف کرد. از نکات مورد توجه، خروج دبیر کل سازمان ملل قبل از قرار گرفتن احمدی نژاد در جایگاه بود. پس از شروع سخنرانی احمدی نژاد نیز، هیئتهای آمریکا، انگلیس و فرانسه جلسه را ترک کردند.

کلمه: مازیار خسروی، سردبیر سایت هم میهن که بر اساس شکایت معاونت حقوقی دانشگاه تهران در رابطه با انتشار گزارشی در مورد حمله خرداد ماه سال گذشته به کوی دانشگاه تهران به نشر اکاذیب متهم شده بود ظهر روز یک شنبه ۱۲ اردیبهشت به زندان اوین منتقل شد. وی پیش از این سردبیر سابق سایت آفتاب و دبیر گروه دیپلماسی روزنامه های مردم سالاری و بهار بوده و با بسیاری از روزنامه های اصلاح طلب همکاری نزدیک داشته است.

کلمه: بنا به گزارش های رسیده به جرس، به دنبال اعتراضات گستردۀ دانشجویان دانشگاه تهران به حضورِ ناگهانی و سخنرانیِ محمود احمدی نژاد در آن دانشگاه، روز گذشته مریم عباسی نژاد از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران دستگیر شد.

کلمه: علیرضا بهشتی، مشاور ارشد میرحسین موسوی در انتخابات دهم ریاست جمهوری، هشدار داد که ادامه برخورد با دانشگاهیان می‌تواند خطراتی را برای جامعه دانشگاهی کشور به وجود آورد. وی که در جمع تعدادی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علوم سیاسی به مناسبت روز معلم سخن می گفت، اعلام کرد « شکل‌گیری فضای پویا و مترقی» در کشور با پذیرش اندیشه‌های مخالف اتفاق می‌افتد. وی این را مسوولیت دانشجویان و پژوهشگران اعلام کرد.

رادیو فردا: بر پایه گزارش‌ها، ماموران امنيتی جمهوری اسلامی ۱۱ تن از معلمان و فعالان در تهران را در روز معلم، بازداشت كرده‌اند. اين معلمان و فعالان حقوق معلم قصد داشتند، بر سر مزار دكتر عبدالحسین خانعلی كه در تظاهرات روز ۱۲ ارديبهشت سال ۱۳۴۲ كشته شد،‌ در گورستان ابن‌بابويه تهران حاضر شوند.پيش‌تر، چند تن ديگر از فعالان حقوق و معلمان در تهران، همدان و تبريز بازداشت‌شده بودند.

رادیو فردا: در اعتراض به اعدام محکومان افغان در زندان های ایران، صدها تن از افغان ها در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در کابل تجمع کردند و آدمکی پارچه ای بشکل محمود احمدی نژاد را آتش زدند.






Google Docs makes it easy to create, store and share online documents, spreadsheets and presentations.
Google Docs logo

پیام جدیدتر پیام قدیمی تر صفحهٔ اصلی

Google Groups
اگر اطلاعات، ویدئو یا فایلهای صوتی از طریق این سایت قابل دسترسی نیست لطفا در گروه خبر نامه عضو شوید تا اخبار و فایلهای مربوطه مستقیم به شما ایمیل شود. لازم به ذکر است که آدرس پست الکترونیکی شما تحت هیچ شرایطی در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و به منظور دیگر از آن استفاده نخواهد شد.

برای عضویت و دریافت روزانه اخبار ایمیل خود را وارد کنید:
Email:
Visit this group